בעלי השליטה בקרדן ישראל מבקשים שכר של מיליונים

שכרו של יוסף גרינפלד, שהחל לכהן כיו"ר UMI, יקוצץ, אולם הוא ייהנה מבונוס ■ עלות ההעסקה השנתית של איתן רכטר תגיע עד 2.7 מיליון שקל

יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר
יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר

לאחרונה התברר כי דיויד פדרמן, אחד מבעלי השליטה בחברת הפטרוכימיים, פועל לארגן לעצמו שכר נדיב של כ-170 אלף שקל בחודש (עלות שכר שנתית של כ-2 מיליון שקל) עבור שירותי יו"ר שהוא מספק לחברת בזן, שבה שולטת הפטרוכימיים לצד החברה לישראל.

פדרמן דורש את השכר השמן (לצד מענק שנתי שיכול להגיע לסכום דומה), למרות שהוביל את הפטרוכימיים למצב של חדלות פירעון, ולהסדר חוב הצפוי להעניק תספורת של כ-40% על חובות האג"ח של החברה, המסתכמים בכ-2 מיליארד שקל.

דפוס דומה נצפה כעת גם בקבוצת קרדן: בזמן שבו חברת קרדן NV מגבשת הסדר חוב בהיקף של כ-350 מיליון אירו (כ-1.65 מיליארד שקל) - פונים בעלי השליטה בחברה - יוסף גרינפלד, איתן רכטר ואבנר שנור (באמצעות חתנו) לזרוע האחות היציבה יחסית, קרדן ישראל, כדי לארגן לעצמם חבילת שכר נאה.

בעוד שקרדן NV, הנתונה כאמור בקשיים, פועלת מעבר לים, מתרכזת קרדן ישראל, הנסחרת בשווי של כרבע מיליארד שקל, בפעילות בשוק המקומי, בתחומי הרכב (יבוא וליסינג), נדל"ן ותקשורת.

אסיפת בעלי המניות של החברה, שתתכנס בחודש הבא, תתבקש לאשר לגרינפלד בתפקידו כיו"ר (ב-75% משרה) שכר חודשי של 56 אלף שקל, צמוד למדד, והטבות נוספות.

הללו כוללות בין היתר העמדת רכב מקבוצה 7 שתספק החברה הבת UMI - יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס. במקביל, ישונו תנאי התגמול של גרינפלד ב-UMI, בעקבות מינויו ליו"ר החברה באוקטובר האחרון. נכון להיום הוא מקבל דמי ייעוץ חודשיים של 100 אלף שקל.

התנאים החדשים קובעים כי UMI תפסיק לקזז את שכרו של גרינפלד מדמי הניהול שאותם היא משלמת לקרדן ישראל, ובמקביל יופחת שכרו בחצי ל-50 אלף שקל בחודש. בד בבד, יזכה גרינפלד בבונוס שנתי שיעמוד על 0.55% מהרווח השנתי של UMI לפני מס.

"עלות ההעסקה לא השתנתה"

המועד הראשון לקבלת המענק יהיה במארס 2016, עם אישור הדוחות השנתיים של שנת 2015. את 2013 סיכמה UMI עם רווח לפני מס של 63 מיליון שקל, סכום שהיה מעניק לגרינפלד מענק של כ-3.5 מיליון שקל.

בקרדן ישראל מציינים, כי "עלות העסקתו הישירה של גרינפלד על-ידי החברה לא השתנתה ביחס לעלות העסקתו הנוכחית, ואילו עלות העסקתו הכוללת על-ידי קבוצת קרדן, המורכבת מהשכר המשולם לו ישירות על-ידי קרדן ישראל, בתוספת דמי הניהול שעתידה לשלם לו UMI (לא כולל הבונוס שצפוי להיות משולם על-ידי UMI), צפויה לקטון משמעותית". עלות העסקת גרינפלד בקבוצת קרדן יזמות - החברה האם של קרדן ישראל, עמדה ב-2013 על 2 מיליון שקל.

לאיתן רכטר מבקשת קרדן ישראל לאשר שכר חודשי של 80 אלף שקל, בתפקידו כמנכ"ל בהיקף משרה של 75%, מענק שנתי התלוי בתוצאות החברה ותגמול חודשי של 53 אלף שקל בתפקידו כיו"ר קרדן רכב, בהיקף של 25% משרה, כך שהעלות הכוללת המקסימלית תעמוד על 2.7 מיליון שקל.

עוד מבקשים בקרדן ישראל לאשר לאלון וולקן, חתנו של אבנר שנור, שכר חודשי של 60 אלף שקל בתפקידו כמשנה למנכ"ל ויועץ כלכלי בקרדן ישראל בהיקף של 75% משרה, וכן הטבות נוספות. וולקן גם יזכה לבונוס של 0.5% מהרווח הנקי השנתי של קרדן ישראל, בסכום מקסימלי של שלוש משכורות חודשיות.