האם באמת משתלם לקנות באתרי האינטרנט בישראל?

בגוגל ובאתרים המקומייים מרוצים מבהלת הקניות שנדבקו בה הישראלים במסגרת שופינג IL ■ הישראלים קנו בהמוניהם, אלא שבדיקת "גלובס" מגלה כי לא כל המבצעים משתלמים וכי הממשק זקוק לשיפור ■ מה כדאי לקנות, ומה פחות?

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

יום המכירות עליו הכריזה גוגל בראש חוצות הסתיים: כ-150 חנויות ורשתות שאוגדו בפלטפורמה אחת למכירת אינטרנט מיוחדת בהשראת מכירת יום הרווקים הסיני. רשתות וחנויות פרטיות ממגוון קטגוריות מציעות גם בשעה זו מוצרים בהנחה: פרטי לבוש ואופנה, צעצועים ומוצרים לתינוקות, נעלי ספורט, ציוד לבית ולגן, משקפיים, מוצרי אלקטרוניקה וחשמל ועוד.

באתרי האינטרנט עובדים על סיכום היקף ההיענות, אולם כמה מהם כבר מספקים הצצה למה שהתרחש ביום המכירות הראשון. "המכירות של המהלך הזה מגיעות למיליון שקל אצלנו, מספרת טל לב מאתר באליגם. "מכרנו מעל 10,000 פריטים ביום הראשון, סדר גודל של 3,000 הזמנות. היינו צריכים להגדיל בעשרה עובדים את כוח האדם במחסנים, הטראפיק לאתר הוכפל".

"מבחינתנו", היא מסכמת, "המהלך מוצלח מאוד - לקחנו אותו מאוד ברצינות עם הנחות מאוד עמוקות ורתמנו את הספקים שלנו בהתאם". לב מספרת כי מחצית מהרוכשים בחרו באפשרות של משלוח חינם באמצעות בוקס-איט (תיבה לאיסוף) וההזמנות עבורם סופקו כבר היום.

לא מפתיע יהיה לגלות כי מידת ההצלחה קשורה קשר ישיר לעומק ההנחות. "גוגל מבחינתם עבדו מסודר", אומרת לב, "אבל הרבה אתרים לא נתנו הנחות טובות באמת - ולכן ראו פחות רכישות". הלקוחות, לדבריה, יודעים לזהות הצעת ערך טובה ולנצל את התזמון.

באתר לופה, שהציג הנחה של 50% על כל הספרים באתר, מספרים על זינוק של 1000% במכירות ביום הראשון. מנכ"ל החברה מספר כי כשחזר מבילוי קצר בערב המכירות הראשון, נדהם לגלות 2,000 מכירות שהתרחשו בתוך שעה אחת. ברשת שילב מספרים על גידול של פי 500 בעסקאות אונליין, ביחס ליום רגיל, ובדלתא נרשמה עליה של פי 30 במכירות, כשהרוב מתרכז במוצרי הליבה של הרשת - הלבשה תחתונה ואופנת ילדים.

מנתוני גוגל, עד לשעות הצהריים ביום השני של המכירות ביקרו 172 אלף גולשים באתר shoppingil.co.il, שייסגר בתום 48 שעות של מכירות. בגוגל מדווחים על 700 אלף הקלקות שהפנו את הגולשים לאתרי המוכרים. 40% מהכניסות נעשו דרך מכשירים סלולריים. 58% מהמבקרים באתר הן נשים והיתר גברים, כשקרוב למחצית מהגולשים הם בני 25-34, כ-20% מתוכם בני 18-24 ו-20% בני 35-44. בגוגל מאמינים כי יריית הפתיחה הזו תהיה תחילתה של מסורת שתימשך גם בשנה הבאה, בדומה לימי מכירות דומים שממפעילה גוגל במדינות שונות, בהן למשל הודו.

המותגים הכי מוקלקים במכירה הנוכחית היו ברובם של הרשתות המוכרות: קסטרו, באג, דלתא, S.WEAR, MAC, שילב, טויס אר אס, BUY2, מרמלדה מרקט ונאוטיקה.

המוצרים הכי מוקלקים במהלך ימי המכירה: מחשב נייד אסוס (עולם הקולנוע), נעלי וואנס (באליגם), דיסק קשיח חיצוני (BUY2), מארז 10 זוגות תחתונים (דלתא), מטען אלחוטי לגלקסי(טרוניק), מעיל חורפי (קסטרו), מסך טלוויזיה ענק (עולם הקולנוע), זוג לקים אסי (אתר בלה), סט סכו"ם ארקוסל (באליגם), חולצת פולו (נאוטיקה).

עד כמה מדובר בהנחות משתלמת? תלוי באיזה מוצר אתם מתמקדים: מטבח צעצוע ב-140 שקל במקום ב-350 שקל שמציעה טויס אר אס (משלוח חינם) נכנס לקטגוריה של המוצרים המשתלמים, יחד עם משקפי רייבן ב-260 שקל שמציעה הרשת אופטיקנה במכירה המיוחדת (דמי משלוח של 10 שקלים שומרים על העסקה אטרקטיבית). מוצרים אחרים כוללים הנחה קטנה יותר שאתם עשויים בהחלט למצוא גם לאחר המכירה המיוחדת, במסגרת הוזלות סוף עונה שמצויות ממש מעבר לפינה.

אחד היתרונות של הפלטפורמה המכירתית הזו היא החשיפה שזכו לה אתרים קטנים שלא משתייכים לרשת ארצית - הם, לפי גוגל מדווחים על שיעורי מכירות גבוהים מהמצופה ועל כניסות מרובות. הרעיון הוא שברגע שהגולש, בין אם הוא קונה או לא, נרשם למאגר המידע של האתר ומתוודע לקיומו של האתר שאולי לא הכיר עד כה ועשוי לבצע בו עסקאות גם בעתיד.

גוגל לא מפקחת

גוגל מציעה פלטפורמה אחת, שמטרתה לעודד את הקניות באינטרנט, אלא שהיא לא מתערבת בבחירת המוצרים שמציעות החנויות. למעשה, הן יכולות להציע פריטים מעונות קודמות (שבמקרה כזה נמכרים בהוזלה ככל הנראה במסגרת סטוק דיי או בחנויות אאוטלט). גוגל גם לא מתערבת בגובה ההנחה על הפריטים. נקודת המוצא הייתה שאתר שמעוניין להשתייך לפרויקט, צריך להציע מבצעים אטרקטיביים לפחות ל-5 דילים. לכן, יש אתרים שמציעים הנחות על מגוון מוצרים ב-5 קטגוריות, ויש שנצמדים לחמישה פריטים בלבד. יש גם מי שנותן חמישה מוצרים בהנחה גבוהה ואת יתר המוצרים באתר ב-10%-20%.

הלקוח נאלץ לקנות בכל אתר בנפרד

אז נניח שמצאתם מדחום לילדים ב-6 שקלים או ג'ל ניקוי פנים של גרנייר ב-15 שקל. יופי של מחירים, אבל יש עניין שכדאי לזכור: האתר shoppingil.co.il הוא לא אתר מכירתי אלא מעביר אתכם לאתר של החנות המציעה את המוצר ומולה מתבצעת העסקה (לפחות עד שארנק גוגל יהיה זמין בישראל). לכן, בכל פעם תידרשו למסור מחדש פרטי כרטיס אשראי ולהתקשר מול בית עסק אחר, כשרובם דורשים הליך של הרשמה לאתר, מסירת פרטים וכד'.

"מצאתי למשל מוצר ב-5 שקלים שאני רוצה אבל לא אתחיל לפצל קנייה לכמה מוצרים קטנים, אפילו שהם זולים", אמרה לקוחה מאוכזבת. וחשוב מכך הוא עניין המשלוחים: ג'ל לניקוי פנים ב-15 שקל הוא עסקה משתלמת, אך לאחר הוספת דמי משלוח של 10 שקל המחיר יעלה ל-25 שקל. באתר Medi-link שמשווק את המוצר האמור, המשלוח חינם בקנייה מ-299 שקל.

בשורה התחתונה: בקניית מוצר זול יחסית, אם דמי המשלוח הם לא מידתיים ואין בכוונתכם לרכז קנייה של כמה מוצרים באותו אתר - הרי שכל הדיל הטוב שלשמו התכנסו כאן - בטל בששים.

קנייה מסורבלת

פנו לכם זמן אם אתם רוצים דילים טובים: בכל פעם שתקליקו על מוצר תועברו לאתר המכירות של החנות המשווקת. עוד לשונית, עוד מוצרים (שלאו דווקא נמכרים במסגרת הסייל האמור) והתוצאה היא קושי בהתמצאות. כדי לייצר סל עסקאות טובות תצטרכו לפנות זמן, סבלנות ויכולת לעקוב אחר עשרות האתרים שביקרתם בהם במהלך החיפוש.

היצע מוגבל

לא אחת מוצע מוצר מעניין בהנחה אטרקטיבית, אלא שמדובר במלאי מצומצם למדי שבהרבה מקרים כולל מידה אחת בלבד (ולא מהטווח הפופולרי בהכרח). חלק מהאתרים גם מגבילים את מספר פריטים שבמבצע לקנייה.

עדיין לא כמו בחו"ל

בשורה התחתונה, כיריית פתיחה שמטרתה לעודד את הקניות באינטרנט נדמה שהקמפיין עשה עבודה לא רעה. אלא שאם ההשראה לכל הרעיון מגיעה מימי מכירה כמו סייבר מאנדיי או יום הרווקים הסיני, נראה שיש יש לנו עוד הרבה מה ללמוד מאתרים בחו"ל שמציעים הנחות גורפות, קופונים שמעמיקים את ההנחה, מבצעיים שמעודדים (ונותנים תמורה טובה) לקנייה מסיבית רבת מוצרים, משלוחים חינם ועוד.

אתר צ'יינה ביי: נפצה את הלקוחות המאוכזבים

אתר chinabuy.co.il, המאגד אתרי מכירה סיניים ושבמהלך יום הרווקים הסיני דיווח על אלפי גולשים ומכירות, הבטיח הנחות של עד 50% על מוצרים כמו סמארטפון oneplus one, מצלמות ועוד. פרט מהותי לא חודד: ההנחה הוענקה במסגרת קופונים וירטואליים שחולקו מראש בעמוד הפייסבוק של האתר, ומספר הקופונים היה מוגבל.

גולשים מאוכזבים פנו ל"גלובס" אחרי שלא הצליחו לממש את הקופונים מיד עם פתיחת המכירה בחצות, ולא קיבלו מענה משירות הלקוחות של האתר. בהנהלת האתר מסבירים כי בעקבות כניסה של אלפי גולשים בו זמנית האתר קרס וכי מאות הצליחו לממש את הקנייה: "כל קודי הקופון שלא מומשו בעקבות התקלה יכובדו והלקוחות יקבלו הודעה אישית".

ג'ו זאנג, מנכ"ל קבוצת צ'ינה ביי: "מי שזכאי להנחה וחויב בתשלום מלא יקבל את המוצר וההפרש הכספי. אנחנו מטפלים גם במי שהיו בתהליך רכישה. בכל אתרי הסחר יש כמות מוגבלת לקופונים וכך גם אצלנו".

מבצעי גוגל
 מבצעי גוגל