הצעירים מתייאשים: רכישות הדירות זינקו ב-14%

גם באוצר משייכים את הגידול בעסקאות לחוק מע"מ אפס: "יתכן והספקות שהועלו במהלך אותו חודש בתקשורת לגבי סיכויי תכנית מע"מ אפס לרוכשי דירה ראשונה לעבור בכנסת היו בין הגורמים שתרמו לגידול זה"

בנייה בבאר יעקב / צילום: איל יצהר
בנייה בבאר יעקב / צילום: איל יצהר

האם הזוגות הצעירים התייאשו מהבטחות הממשלה על ירידה במחירי הדירות או איבדו אמון במע"מ אפס? נתוני מנהל הכנסות המדינה באוצר הנוגעים למספר העסקאות בשוק הנדל"ן בחודש ספטמבר מעידים על עלייה של 14% בהיקף העסקאות בחודש זה בהשוואה לחודש אוגוסט. באותו הזמן כדאי להזכיר כי חודש אוגוסט האחרון התאפיין במספר עסקאות מועט גם בשל מבצע צוק איתן, כך שהעלייה במספר העסקאות משקפת גם את החזרה לשגרה.

על פי נתוני האוצר בוצעו בחודש ספטמבר 7,800 דירות, הרמה ההגבוהה ביותר שנרשמה בחודש ספטמבר מאז 2009. באוצר מציינים כי נתונים ראשוניים לחודש אוקטובר מצביעים על ירידה חדה במספר העסקאות, הן בהשוואה לחודש ספטמבר והן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בפילוח בין דירות חדשות לדירות יד שניה נמצא כי הגידול ברכישת דירות חדשות בספטמבר היה גבוה משמעותית מזה שנרשם בדירות יד שניה - 23% לעומת 9% אחוזים בהתאמה.

מה שעשוי להעיד כי הזוגות הצעירים החלו לאבד אמון בהבטחות הממשלה הוא הנתון המעיד כי את הגידול במספר העסקאות בספטמבר הובילו רוכשי דירה ראשונה, עם גידול של 24% בהשוואה לחודש אוגוסט. גם בשיעור העסקאות של רוכשי דירה ראשונה מסך כל העסקאות נרשמה עליה כאשר הוא עמד בספטמבר על 40%, השיעור הגבוה ביותר מאז דצמבר אשתקד.

גם באוצר משייכים את הגידול בעסקאות לחוק מע"מ אפס: "יתכן והספקות שהועלו במהלך אותו חודש בתקשורת לגבי סיכויי תכנית מע"מ אפס לרוכשי דירה ראשונה לעבור בכנסת היו בין הגורמים שתרמו לגידול זה. יצוין כי מאז אפריל השנה, עם ההכרזה על תכנית מע"מ אפס, ועד חודש אוגוסט היה נמוך מספר הדירות שרכשו הזוגות הצעירים בשבעת אלפים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודש ספטמבר הצטמצם פער זה באלף דירות".

נתוני האוצר מתייחסים גם לרכישת דירות על ידי משפרי דיור ומשקיעים.

משפרי הדיור רשמו את שיעור הגידול המתון ביותר בחודש ספטמבר (גידול בשיעור 5%) כאשר סך הדירות שרכשו בספטמבר עמד על 2800 דירות. מדובר ברמה הנמוכה ב- 41% בהשוואה לרמת השיא שנרשמה בדצמבר אשתקד. במקביל מציינים באוצר כי מאז תחילת 2014 נרשמת עלייה בשיעור משפרי הדיור הרוכשים דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת, זאת לאחר ירידה רצופה בפרמטר זה מתחילת 2012.

רכישות המשקיעים בחודש ספטמבר רשמו גידול מתון יחסית של 6% בהשוואה לחודש הקודם. משקל המשקיעים מסך העסקאות בספטמבר עמד על 23%, השיעור הנמוך ביותר מאז אוקטובר אשתקד. בפילוח גיאוגרפי בולטת הירידה במשקל המשקיעים באזור חיפה ובאזור באר-שבע, שני אזורים שהיו דומיננטיים בפעילות המשקיעים בשנים האחרונות. בחודש ספטמבר ירד משקל המשקיעים באזורים אלו אל מתחת ל- 20 אחוזים, ובכך הגיע לרמתו הנמוכה ביותר בעשור האחרון, והרמה הנמוכה ביותר בהשוואה ארצית (למעט אזור נצרת).