הצלחה בהנפקת האג"ח של גאון: גייסה 74 מיליון שקל מהמוסדיים

להנפקה נרשמו ביקושי יתר של למעלה מפי 2 ■ הריבית בסדרת אג"ח ב' נקבעה על 6.8%

הראל בית און / צילום: איל יצהר
הראל בית און / צילום: איל יצהר

שינויי הבעלות בגאון אחזקות אמנם לא פתרו לחלוטין את המשבר בעסקיה, אולם הדבר לא הפריע למשקיעים המוסדיים להתנפל על איגרות החוב שלה. גאון אחזקות, שבשליטת קרן הפרייבט אקוויטי ויולה, השלימה אמש בהצלחה את השלב המוסדי בהנפקת אג"ח וגייסה כ-74 מיליון שקל - תוך שהיא נהנית מביקושים גבוהים של 154 מיליון שקל.

הודות לביקושים הללו, הריבית במכרז נקבעה על 6.8% (לעומת ריבית מקסימלית של 7.9%) - שיעור נמוך יחסית לחברה במשבר. מדובר באג"ח שקליות מסדרה ב' במח"מ של 3.5 שנים.

גאון, המנוהלת על ידי גיא רגב, מקווה, כי בשלב הציבורי בהנפקת אג"ח ב' תצליח לגייס כ-10 מיליון שקל נוספים. כנגד החוב העניקה החברה למחזיקי האג"ח מספר ביטחונות: שיעבוד ראשון על מניותיה בנכס המרכזי שלה - חברת צנורות המזה"ת (50%), שנסחרת לפי שווי של 124 מיליון שקל; שעבוד על 25% ממניות חברת ההשקיה מצרפלס; ו-50% ממניות יצרנית השסתומים והברזים שגיב.

תחת ההנהלה הקודמת סבלה החברה בשנים האחרונות ממשבר עסקי והפסדי ענק, ולפני כשנתיים היא אף ניצלה בעור שיניה מהסדר חוב. מי שמנעה את ההסדר הייתה קרן ויולה, הבעלים החדשים שבתחילת 2013 השקיעו 70 מיליון שקל תמורת 57% ממניות גאון.

את השנה שעברה חתמה גאון אחזקות בהפסד של 55 מיליון שקל, שנבע בעיקרו מהפסדי צנורות המזה"ת (שהסבה לחברה הפסד של 31 מיליון שקל). גורם שלילי נוסף היו ביצועי החברה-הבת אקווה, העוסקת בפיתוח, תכנון, ייצור ושיווק מערכות בקרה מתקדמות לניהול מים ולהשקיה, שהסבה לגאון הפסד של כ-18 מיליון שקל לאחר שנקלעה לקשיים תזרימיים.

תוכנית התייעלות אגרסיבית

התוכנית האסטרטגית של ויולה כוללת מהלך התייעלות אגרסיבי, וכן העמקת פעילותה של גאון בתחום הקלינטק - באמצעות צנורות המזה"ת. בכוונת גאון לקדם מהלך להשבחה ולמימוש נכסי הנדל"ן של החברה, לרבות קרקעות שעליהן ממוקמים מפעליה. צעד זה עשוי להניב לצנורות תזרים של כ-200 מיליון שקל, ואם כל הקרקעות שבבעלותה יימכרו - אולי אף יותר מכך.

להערכת החברה, הזרמה כזו תוביל לשיפור מבנה ההון, תסייע לה לפתח פעילויות חדשות ותקל עליה להתמודד עם התחייבויותיה, לרבות סדרת אג"ח בהיקף של 55 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של כ-4.7%.

בינתיים הצעדים שנוקטת גאון החלו להניב פירות. בסיכום המחצית הראשונה של 2014 הצליחה צנורות המזה"ת לעבור לרווח נקי של כ-6 מיליון שקל. גאון עצמה סיימה את התקופה עם הפסד של 3 מיליון שקל.