3 סוגי המסים שעושים כאב ראש לכל מי שקונה באינטרנט

מכס, מס קנייה ומע"מ - עם מדרגות שונות בסכומים שונים פר מוצר - הופכים את חוויית הקנייה באינטרנט לקשה במיוחד

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

רוצים להזמין מחו"ל באינטרנט? זה ממש פשוט. רק אל תשכחו את המכס. ואת מס הקנייה. ואת המע"מ. בעצם, לא על כל מוצר מוטל מס קנייה. ומכס. ומע"מ. מה לא ברור?

הנה, נפשט את זה: יש 3 סוגי מס שצריך להביא בחשבון בעת הזמנת מוצר מחו"ל באינטרנט - מכס, מס קנייה ומע"מ, אבל לא על כל מוצר בכל סכום גובים את כל אחד מהמסים, או שניים מהם, או את שלושתם.

עדיין לא ברור? מכס הוא המס המוטל על יבוא או יצוא סחורות; המע"מ הוא מס ערך מוסף, מס המוכר לכולנו שמוטל על מוצרי צריכה; ומס הקנייה הוא מס עקיף שנולד על רקע הרצון להגן על הייצור המקומי. הוא מוטל על מוצרים שונים בהתאם לקביעת שר האוצר, כמו משקאות משכרים, רכב מנועי, טלפונים סלולריים ומוצרי אלקטרוניקה בידורית (למשל, טלוויזיות).

אז אם תרצו להזמין סמארטפון - תשלמו מכס, מע"מ ומס קנייה. אבל רק אם הוא עולה יותר מ-75 דולר. ואם תרצו להזמין חולצה - תשלמו מכס ומע"מ, אבל לא מס קנייה. אבל רק אם היא עולה יותר מ-75 דולר.

ורגע, כל החישובים האלה לא מתייחסים למחיר המקורי של המוצר, אלא למחירו הכולל של המשלוח.

עדיין לא ברור? זו בדיוק הבעיה. יותר מדי מסים, יותר מדי מדרגות מיסוי, יותר מדי מספרים, יותר מדי הגדרות ויותר מדי פילוחים.

כשמוסיפים על כך את התשלומים הנוספים הכרוכים בהזמנה דרך אתרים מסוימים - למשל דמי המשלוח הנגזרים לעתים ממשקל החבילה (שהלקוח כמובן לא יודע לאמוד) - מה הפלא שצרכנים שוברים את הראש בניסיון לדעת כמה ישלמו בסוף? עליהם להביא בחשבון את עלויות המשלוח, את עלויות הביטוח ואת העמלות. שחרור מוצרים מפיקוח המכס על-ידי חברות בלדרות, עמילי מכס או לשכת המסחר כרוך בתשלום עמלות עבור השירות שהן נותנות, וביבוא ימי משולמים גם מסי נמל ודמי אחסנה.

בקיצור, מדובר בחידה מתמטית סבוכה, שלא פעם מיטב המוחות לא מצליחים לפתור.

בשורה התחתונה, כל עידוד של יבוא אישי מחו"ל הוא מבורך' וכל הפחתה של מכס מבורכת גם היא, אבל אם מדברים על חסמים - אולי כדאי להתחיל בהתחלה ולפשט את בליל המספרים, המסים והסייגים, לנוסחה שכל צרכן פשוט יכול להבין.

קניות באינטרנט
 קניות באינטרנט