אוסף של משברים

הסדרה החדשה של איתן פוקס בערוץ 1 היא אופציה לא רעה לצפייה

ליאונרדו דיקפריו  / צילום: רויטרס
ליאונרדו דיקפריו / צילום: רויטרס

"משפחה טובה", יום חמישי 21:50, ערוץ 1

אם ההיסטוריה האנושית מתוארת כאוסף של אסונות, אזי ההיסטוריה הפרטית של כל אחד מאיתנו היא לעיתים אוסף של משברים, לפחות על-פי הסדרה החדשה של איתן פוקס שתעלה החל מהערב בערוץ 1.

הנה הם לפי הסדר: נח (ליאור אשכנזי), קרדיולוג בכיר שמחפש את דרכו תוך כדי שהוא מפרק את נישואיו ונפרד מאשתו נעמי (ענת וקסמן) הרוקחת, שמנצלת את קרבתה לחומרים משככי כאבים כדי להתגבר על הפרידה, אם אתם מבינים למה אני מתכוון.

בעוד בית המשפחה נמצא בירושלים, הרי שילדיה כבר עם רגל וחצי, לפעמים שתיים, בתל-אביב הכייפית (מוצגת כאנטיתזה לירושלים ולירושלמיות, כנראה בצדק). ערן הוא מנהל מצליח בחברת היי-טק שאמור להינשא בקרוב לחברתו, איתמר הוא רקדן והומוסקסואל, שירלי עובדת בחנות ספרים - לפחות עד שתכתוב את הרומן הגדול שלה, ויהלי הוא כוכב סדרות נוער ומוזיקאי.

המשבר המשפחתי עקב פרידת ההורים הוא המרכזי בעלילה, אך לכל אחד מהגיבורים גם משבר גדול בחייו, שעימו הוא נאלץ להתמודד במקביל להתפרקות ה"קן".

זה מעניין, משוחק היטב - גם ברמת השחקנים הפחות מוכרים (בתפקידי משנה ולאורך הסדרה יופיעו גם רמי הויברגר, דליה שימקו, אסתר רדא, ורד פלדמן, לימור גולדשטיין ועוד רבים ומוכרים אחרים) ומעורר מחשבה - גם על החיים וגם על איך זה שעבור מי שלא ממש מוכרח להיות הערב עם מכבי תל-אביב במלאגה במסגרת היורוליג, הפך ערוץ 1 (עם הפרק השני בעונה החדשה של "אחוזת דאונטון", 21:00) לאופציה המועדפת לצפייה.

* ציון: 8

עד הקצה

"הרוג את יקירך", יום שישי 22:00, ערוץ yes3

דניאל רדקליף עשה דרך ארוכה מאז היה הנער עם המשקפיים העגולים שכל העולם העריץ בתפקיד הארי פוטר ועד לסרט האפל הזה, כשהוא בתפקיד אלן גינזברג, הסטודנט הצעיר שפוגש את לוסיאן קר הפרוע.

כדי ליהנות מהסרט הזה עד הסוף, צריך להכיר את מעלליה של החבורה, שכללה מלבד גינזברג גם את וויליאם בורוז וג'ק קרואק (גם אם תרבות אמריקנית מודרנית אינה תחום ההתמחות שלכם, וודאי נחשפתם לחלק מיצירותיהם).

אבל גם מי שלא מצוי ברזי הדור שהתווה את המסלול לעשור הבא והמרתק ביותר (בוודאי תרבותית) בתולדות אמריקה, ימצא עניין בסיפור על הסטודנט הצעיר שפוגש אדם כריזמטי ונסחף איתו עד לקצה, אולי אפילו מעבר לו.

לחם חוקנו

"בית לחם", יום שבת 22:00, ערוץ yes4

קשה היה לחמוק מהסופרלטיבים שלהם זכה הסרט הזה, בעיקר אלה שפיארו את משחקו של צחי הלוי. הסופרלטיבים האלה גובו בלא פחות מ-6 פרסי אופיר, ולמרבה המזל, אפשר לומר ששום דבר מכל אלה לא היה מוגזם.

זהו אכן סרט טוב, מותח וסוחף, על סיטואציה שמוכרת היטב למי שחי במקום הזה: הצורך של שירותי הביטחון הישראלים לגייס משתפי פעולה מבין הפלסטינים, וכן הדיון הנוקב - האם מדובר בגיבורים או בבוגדים?

כאשר מעל כל אלה יש מערכת שרואה גם בסוכנים שלה וגם בסייענים שלהם אמצעי ייצור ולא בני אדם, הדרמה מקבלת משנה-תוקף.

בזכות החמדנות

"הזאב מוול סטריט", יום שבת 22:00, ערוץ yes1

ב-3 מילים: פצצה של סרט! והנה בקצת יותר: סוף השבוע שמוקדש ליום הולדתו ה-40 של ליאונרדו דיקפריו מגיע לשיאו עם הסרט הזה - שרק בחורף שעבר עוד הוקרן בהצלחה בבתי הקולנוע. דיקפריו הוא ברוקר צעיר שמחפש, ומוצא, את הדרך המהירה להצלחה.

"על הדרך" הוא מגלה את האמת מאחורי הנעשה בוול סטריט: מקום שבו חלומות תמימים של מיליונים על חיסכון ופנסיה פוגשים את תאוות-הבצע של הסוחרים.

למרות הלקח שלפיו בלא מעט מקרים למצליחנים אין שום יתרון יחסי על סביבתם זולת חמדנות וטיימינג רב-מזל, קשה שלא להישבות בקסמיו של דיקפריו ולא להיסחף אחריו בדרך שבה הוא צורך כל העת כמויות חדשות של ריגושים, כמו גם כמויות אדירות של סמים.

מרטין סקורסזה, הבמאי, מתגלה כאן במלוא תפארתו כשהוא מניח לכוכביו לאלתר בעצמם חלק מהסצנות, עניין שמוליד סצנה קטנה אך מופלאה שבה מתיו מקונהי, בתפקיד קטן, מסביר לדיקפריו הצעיר את כללי המשחק - סצנה שראויה להיכנס לתולדות הקולנוע ממש כמו האורגזמה המזויפת של מג ריאן ב"כשהארי פגש את סאלי" (ואגב הסרט ההוא - יוצרו, רוב ריינר, מופיע כאן כשחקן).

הביקורות על הסרט התמקדו כמובן בסצנה שבה דיקפריו מסניף קוק היישר מישבנה של נערת ליווי, אבל בסרט הזה יש הרבה יותר מכך: בסופו של דבר זהו סרט על חזירות - עניין רע שיש לו לעיתים גם צדדים טובים או לפחות משעשעים.