זקן: "אולמרט סיבך את עצמו. אם לא היה תוקף אותי, הייתי שותקת"

בא-כוחו של אולמרט עימת את שולה זקן עם הבדלי הגרסאות שסיפקה לכספים שהעביר דכנר ושנשמרו בקופה הסודית של עו"ד אורי מסר ■ זקן: "טעיתי, שיקרתי, הסתבכתי והתבלבלתי; אני מודה בזה, ואפשר להמשיך הלאה"

שולה זקן / צילום: גיל יוחנן
שולה זקן / צילום: גיל יוחנן

"לא אני סיבכתי את אולמרט, הוא סיבך את עצמו - הוא ועורכי הדין שלו שנתנו לו עצות לתקוף אותי. לא היה צריך לתקוף אותי; אם הוא לא היה תוקף אותי, הייתי יכולה לשתוק כמו דג" - כך אמרה היום (א') שולה זקן בעדותה במשפט טלנסקי המחודש בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בא-כוחו של אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, המשיך היום בחקירתה הנגדית של ראש לשכתו לשעבר של אולמרט והתמקד ביומנים שזקן ניהלה, ובהם תיעדה את העברות הכספים מהקופה שניהל עו"ד אורי מסר עבור אולמרט.

משפט טלנסקי התחדש לאחרונה, לאחר שאולמרט וזקן כבר זוכו בתיק ביולי 2012. המשפט התחדש בעקבות הראיות החדשות שהציגה זקן, בהן הקלטות של אולמרט ויומניה - ראיות שהודות להן זכתה זקן למעמד של עדת מדינה. אולמרט מואשם בתיק כי קיבל כספים באופן לא חוקי מאיש העסקים האמריקאי-יהודי מוריס טלנסקי.

בית המשפט העליון החזיר את הדיון בתיק למחוזי, תוך שהגביל את הדיון לשאלה אם השימוש בכספים שקיבל אולמרט מטלנסקי ונשמרו בקופה הסודית אצל עו"ד מסר, היה למטרות פוליטיות או פרטיות. אם יוכח, על בסיס הראיות החדשות שסיפקה זקן, שהשימוש בכספים היה למטרות פרטיות - אולמרט יורשע.

"שמחתי לתת לאולמרט שירות"

זקן קיבלה, לטענתה, בין 25 ל-30 אלף דולר מדי שנה, עבור הפער בין שכרה בעיריית ירושלים כמזכירתו של ראש העיר אולמרט לבין המשכורת הנמוכה יותר כמנהלת לשכתו של אולמרט בתפקידו כשר התמ"ת. קבלת הכספים תועדה ביומניה של זקן וכן בהקלטה שמסרה זקן לפרקליטות, שם נשמע אולמרט כמאשר את הסדר השכר עם זקן.

עו"ד רוזובסקי הפנה סדרת שאלות לזקן, שהודתה כי חלק מהעבודה שעשתה עבור אולמרט הייתה פוליטית במהותה, אך טענה כי עיקר העבודה הייתה בעלת אופן פרטי.

"בקשר ל-30 אלף הדולר שקיבלת - את ידעת שאת נדרשת לתת את כל-כולך, הרבה מעבר למזכירה רגילה?", שאל רוזובסקי את זקן, שאישרה את הדברים. "ומזכירה בשירות הממשלה לא מקבלת שכר עבור הפעילות הפוליטית?", המשיך ושאל רוזובסקי; "נכון", אישרה זקן; "ואת עושה בשבילו הרבה פעילות פוליטית גם במהלך עבודתך, שנמשכת '24/7'", המשיך רוזובסקי, "אם הוא היה צריך לשלם למישהו עבור השירות הזה - זה היה עולה לו הרבה כסף", קבע.

זקן השיבה: "עשיתי בעיקר דברים פרטיים. תרצה לדעת אם חיברתי אותו טלפונית עם פעילים פוליטיים - בוודאי; אם היו פגישות עם אישים פוליטיים ורשמתי ביומן - כן. אספתי גם תרומות". הסנגור שאל: "ותלית מודעות?", וזקן אישרה כי "בעיריית ירושלים תליתי מודעות", אך ציינה כי תליית המודעות הפוליטיות הייתה בתקופה שקדמה לקבלת תוספת השכר המדוברת.

הסנגור המשיך: "והיית מעורבת בפעילות בנושא ההתנתקות?"; וזקן השיבה: "בהתנתקות הצטרפתי אליו לאוטובוסים, למרות שלא תמכתי בהתנתקות". עו"ד רוזובסקי התעקש: "קיבלת פה תמורה נוספת עבור עבודה שמעבר למה שדרישות התפקיד הממשלתי דרשו?".

זקן הסבירה: "ידעתי שזאת לא עבודה רגילה ונורמלית של עובד מדינה, אבל העיקר זה הדברים הפרטיים שלו... לדוגמה - ניהלתי את חשבון הבנק שלו, דאגתי לדברים פרטיים שלו ושל המשפחה שלו. עשיתי את זה באהבה. שמחתי לתת שירות לו ולבני משפחתו", אמרה זקן.

"אף אדם פוליטי לא פגש אותו בלי לעבור דרכך", התעקש רוזובסקי, וזקן אישרה: "כולם עברו אותי, גם אישים פוליטיים". רוזובסקי המשיך: "שמת לך למטרה לעשות אותו ראש ממשלה ועשית כל מה שביכולתך לעזור לו לקבל את התפקיד?", שאל רוזובסקי. "נכון, בוודאי", השיבה זקן.

"את זה למדתי מאולמרט"

במהלך ניהול ההליכים הפליליים נגדה, טענה זקן כי חלק מהכספים שקיבלה מעד המדינה בפרשת הולילנד, שמואל דכנר המנוח, היא העבירה לקופה שניהל עו"ד מסר עבור אולמרט.

עו"ד רוזובסקי הציג לזקן שורה של שאלות בעניין אותם כספים, שלגביהם מסרה זקן מספר גרסאות סותרות. "אני אומר לך שאת ה-100 אלף שקל שדכנר נתן לך, לקחת לעצמך. ושבהמשך נתת את זה לאורי מסר, וזאת כדי להגן על עצמך ולא על אולמרט?", וזקן הכחישה: "לא נכון, משום שחלק טענתי שלקחתי לעצמי".

"העדת שכשקיבלת את הכסף, אולמרט לא ידע", אמר רוזובסקי.

"יכול להיות, אמרתי המון דברים", הגיבה זקן.

"שאלו אותך לגבי אותם 100 אלף שקל - האם הצ'קים נועדו לך או לאולמרט, השבת שהכול היה בשבילך - זה היה אמת או שקר?".

"שקר", השיבה זקן; "כדי להגן על אולמרט?", הקשה רוזובסקי, וזקן אישרה את הדברים: "חשבתי שמעורב בזה אהוד, והסתבכתי עם התשובות שלי. הודיתי בדברים שאכן קיבלתי, כמו הריהוט, ובדברים שלא קיבלתי".

רוזובסקי המשיך והציג את גרסאותיה השונות של זקן, שחזרה ואמרה: "טעיתי, שיקרתי, הסתבכתי והתבלבלתי; אני מודה בזה, ואפשר להמשיך הלאה".

ואולם, עו"ד רוזובסקי סירב "להמשיך הלאה" והמשיך לנבור ולנבור כגרסאותיה של זקן בעניין הכספים מדכנר. "ב-5.3.2014, לאחר הסדר הטיעון, מסרת 5 גרסאות שונות בעניין הזה", הטיח רוזובסקי בזקן; "נכון", אמרה זקן, והוסיפה בהתגרות: "6, 8, 10, 12 גרסאות"; רוזובסקי התעקש: "אבל אני רוצה להראות את היצירתיות שלך בהמצאת גרסאות", וזקן ירתה לעברו: "אה - את זה למדתי מאולמרט".

עו"ד רוזובסקי טען כי רק בשלב שבו עמד הסדר הטיעון עמה על הפרק, העלתה זקן לראשונה את הגרסה המסבכת את אולמרט, לפיה אולמרט ידע על הצ'ק שנתן דכנר, ואף הורה לזקן לפרוט את הצ'ק למזומן.

זקן ענתה: "לא אני סיבכתי אותו (את אולמרט - ג'מ'), הוא סיבך את עצמו - הוא ועורכי הדין שלו שנתנו לו עצות לתקוף אותי. לא היה צריך לתקוף אותי - אם לא היה תוקף אותי, הייתי יכולה לשתוק כמו דג".

כ-1.85 מיליון שקל מחברים

עו"ד רוזובסקי שב ושאל את זקן לגבי הסכומים שקיבלה מאישים שונים לכיסוי הוצאותיה המשפטיות והפרטיות. בשבוע שעבר נשאלה זקן בנושא והודתה כי "עשתה ראשונטורס" בכספי ההחזרים שקיבלה לכיסוי שכר-טרחתו של עורך דינה, מיכה פטמן - היינו זקן גבתה החזר שכר-טרחה בסכום הגבוה מעלות שכר-הטרחה, ושילשלה את ההפרש לכיסה. עו"ד רוזובסקי הקריא לזקן רשימת סכומים, המצטברים לכ-1.85 מיליון שקל, שקיבלה מאישים שונים במהלך התקופה, והיא אישרה את הדברים.

זקן אישרה כי קיבלה 950 אלף שקל מאורי מנצור, 400 אלף שקל מאלפרד אקירוב, כ-150 שקל מארגון וריאטי שנתמך בידי אודי אנג'ל ו-50 אלף דולר מאולמרט (באמצעות צ'ק בנקאי מפנמה) - סכום הזהה לסכום ההחזר שקיבלה מפטמן; עוד הודתה כי קיבלה 5,000 שקל בכרטיסי קנייה לחג מאולמרט, 20 אלף שקל מאיש העסקים שמעון ברזילי, 50 אלף דולר מהמיליארדר דניאל אברהמס ו-20 אלף דולר מיוסי דהן, נהגו של אולמרט.