"למרות ש-ISP צברה הפסדים, נעשו רכישות ומכירות של מניות"

(עדכון) - כך העיד היום ערן אלקובי, שהיה רואה החשבון של ISP, במשפטו של נוחי דנקנר בפרשת הרצת מניות אי.די.בי ■ "אמרתי לעדי שלג שהוא היה אמור לסגור את הפעילות, והוא אמר: 'זה בסדר - אנחנו יודעים מה אנחנו עושים'"

נוחי דנקנר / צילום: נמרוד סונדרס
נוחי דנקנר / צילום: נמרוד סונדרס

הררי התיקים השחורים שהיו מפוזרים היום (ב') באולם בית המשפט המחוזי בתל-אביב רימזו על ריבוי העדויות שנשמעו לאחרונה בתיק הרצת המניות של אי.די.בי.

כזכור, יו"ר אי.ד.בי לשעבר, נוחי דנקנר, מואשם בתיק זה בכך שפעל עם מנהל ההשקעות איתי שטרום באופן תרמיתי, בכוונה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות, זאת במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה בפברואר 2012.

לאחר שבימים האחרונים הוצגו העדויות של החתמים שהיו מעורבים בהנפקה, וכן עדותה של מנהלת הבנק, ניצה זעפרני (שכזכור הגיבה בתדהמה לסכום ההלוואה הגבוה שדרש שטרום באופן הבא: "וואי, וואי, וואי"), היום נמשכו העדויות כאמור באולמו של השופט חאלד כבוב.

ראשון להעיד היום היה ערן אלקובי, שבחודש בפברואר 2012 היה רואה החשבון של חברת ISP ושימש כסמנכ"ל הכספים של החברה.

בחקירה הראשית שאלה עו"ד חנה קורין מהפרקליטות את אלקובי מה היו היקפי הפעילות של החברה בחודש פברואר 2012.

אלקובי השיב: "חברת ISP צברה לא מעט הפסדים, והנהלת החברה הגיעה למסקנה שהפעילות גורמת להפסדים, ויש לסגור אותה. היו כמה פוזיציות פתוחות, לא הייתה נזילות, ועדי שלג היה אמור לסיים את היתרה שנשארה שם, בטווח קצר של שבועות, כדי לגמור את הפוזיציה".

כאשר נשאל אלקובי לגבי המעורבות שלו בחברה, יכולת ההשפעה שלו על הנעשה בחברה וחשיבות הפעילות החריגה בחשבון, השיב אלקובי: "שאלתי את עדי מה קורה, אמרתי לו שהוא היה אמור לסגור את הפעילות. הוא אמר לי 'זה בסדר - אנחנו יודעים מה אנחנו (החברה) עושים'".

בהמשך לכך, עו"ד קורין הפנתה את אלקובי להודעתו שנתן בעבר: "לדעתי אני חושב שהם עושים פעילות באי.די.בי. שאלתי אותו שאם זה באישור של איתי (שטרום), והוא אמר לי שכן".

לדברי אלקובי, "עדי אמר לי שהם התחילו לעשות את הפעילות במניות של עשיית שוק (פעילות שתנזיל את הנייר, ומשמעה קנייה ומכירה של מניות) מבלי שעודכנתי בכך. אני בטוח שהוא אמר לי שזה קנייה ומכירה של ניירות נוסטרו. עדי אמר לי שהם רק מצבעים פעילות בנייר, ואמר שזה באישור איתי".

בהמשך הציגה עו"ד קורין את המייל ששלח בזמנו אלקובי ושאלה: "האם ההפסד שנגרם מהפעילות של קנייה ומכירה של המניות, ככל העולה מהודעתך במייל, בימים 21-23.2.12, היה חריג?".

אלקובי השיב: "במייל ששלחתי ציינתי 'חשיבות גבוהה'. דוח הפעילות תמיד הציג את הפוזיציות של יום המסחר הקודם. ופה (בהודעת המייל) ציינתי שביום של 21 לחודש כבר הייתה פעילות, ואי.די.בי יצרה מחזור. הבעייתיות היא שבשל הפסדי החברה הוחלט לסגור פוזיציות, ומנגד דוח הפעילות הציג כי נפתחה פעילות. ההפסד שנוצר, מעל ל-23 אלף שקל, היה חריג ביחס לפעילות".

עו"ד קורין שאלה את אלקובי מדוע לא עשה דבר מתוקף תפקידו כדי להתריע על פעילות במניות שנעשתה בניגוד למצבה של החברה, שעמדה לפני סגירה וסיום הפוזיציות. אלקובי לא השיב באופן בירור, והשופט חאלד כבוב שאל זאת שוב.

כבוב: "לא מצאת לנכון לפנות לעדי לאחר שהבחנת כי היה הפסד של 1.5 מיליון שקל? אתה לא שואל שאלות?".

אלקובי השיב: "אני מכיר את הסכומים, ידעתי שהחברה יכולה להפסיד. ראיתי גם פוזיציות שהחברה הפסידה ואחר-כך הרוויחה. לא ידעתי מה התוכניות שלו. אף אחד לא אמר לי במפורש מתי הפוזיציה הולכת להיסגר. אמר לי שכנראה ימכרו את הכול במכה אחת. מה שכן, כמות כזו בבורסה היה קשה מאוד למכור".

לאחר מכן עלה לעדות מיקי פוליצר, מנהל ההשקעות שבאמצעותו רכש איש העסקים אילן בן-דב מניות אי.די.בי בשווי 3 מיליון שקל מחוץ לבורסה, לבקשת נוחי דנקנר. לפי כתב האישום, להצלחת ההנפקה הייתה חשיבות רבה לדנקנר, ולכן הוא נפגש עם משקיעים, מקורבים ואנשי עסקים בכדי לקדם את רכישת המניות. בכתב האישום נטען כי בתקופת ההרצה, שהתרכזה ב-3 ימי מסחר, דאג דנקנר שמקורביו, בהם אילן בן-דב, ירכשו מניות במחיר נמוך מ"המריצים", כדי לא לגרום להם להפסדים.

אתמול (א'), כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", נחשפה העדות שנתן בן-דב במסגרת חקירתו ברשות ניירות ערך על מעורבותו בפרשה. בן-דב צפוי להעיד במשפטו של דנקנר בינואר הקרוב כאמור, ואינו חשוד בפרשה.

בעדותו של פוליצר היום עלתה גרסה קצת שונה לאירועים, כפי שנחקר עליהם בן-דב.

עו"ד גיורא אדרת, מי שמייצג את דנקנר בפרשה, שאל את פוליצר בחקירה הנגדית מי היה אחראי לקנייה ולמכירה המהירה של מניות אי.די.בי. פוליצר השיב: "אני הייתי איש טכני. ההחלטה על הרכישה והמכירה נעשתה על-ידי בן-דב. תבין, תחושת בטן ואינטואיטיביות זה דבר מאוד חשוב בעולם המסחר, ככה אילן עבד, הוא אהב לקחת סיכונים".

עמדה זו שונה כאמור מעדות בן-דב שנחשפה אתמול, שטען כי "פוליצר הוא זה ששיגע אותי למכור. הוא אמר לי שזה לא חכם. ההחלטה על הרכישה הייתה שלי, וההחלטה על המכירה הייתה שלו".

כשנשאל פוליצר ע"י עו"ד אדרת על היקף המזומנים של בן-דב אותה תקופה בעת ביצוע רכישת 3 מיליון שקל של אי.די.בי, פוליצר התמהמה בתשובתו וחש אי-נוחות. לבסוף הוא השיב: "זה היה תיק אישי שנע בתקופות הטובות בין מאות מיליונים לבין התקופות הפחות טובות של עשרות מיליונים".

העד השלישי שהעיד היה גלעד טיסונה, בן משפחתו של איש העסקים עזרא טיסונה וחבר של בנו של דנקנר, עומר.

טיסונה תיאר את מעורבותו בהשקעת המניות: "עומר (דנקנר) חבר טוב שלי מילדות. יום אחד שמעתי שאי.די.בי רוצים לעשות הנפקה לציבור. אמרתי לו שאני בעניין. אמרתי לו: 'בסדר, אני אשקיע 3 מיליון שקל'. עומר אמר לי שיש איזה מישהו שיקנה את המניות מחוץ לבורסה. אמרתי 'אין בעיה'. ואז הוא נתן לי את הטלפון של איתי שטרום. לא הכרתי אותו לפני, גם לא את עדי שלג".

עו"ד עמית בכר מהפרקליטות שאל את טיסונה הצעיר מהיכן היו לו מקורות מימון בסכום של 3 מיליון שקל. טיסונה השיב: "חלק לקחתי מהלוואה מהבנק, וחלק ממני".

בכר המשיך ושאל: "מה עשית עם המניות?" טיסונה השיב: "החזקתי את המניות חודש, אחרי שהפסדתי 800 אלף שקל. עכשיו אני נזכר שחבר שלי עזר לי למכור אותן, איתן אלדר (מי שהואשם לפני כחודשיים בפרשת הרצת מניות עם ג'קי בן-זקן בחברת מנופים)". טיסונה העיד כי למרות ההפסדים, הוא התכוון לרכוש מניות בהנפקה.

לסיום שאל השופט כבוב את טיסונה: "אמרת שההשקעה היא 'בוננזה' וראית זאת כהזדמנות-פז, אבל מה היו באמת המניעים שלך לבצע את ההשקעה? הבוננזה או החבר? איך לא התייעצת עם מישהו?".

לשאלה זו השיב טיסונה:" אני ראיתי רווחיות בהשקעה. ראיתי ששער המניה יורד, אך בכל זאת החלטתי להמשיך".