יאיר לפיד: "הצמיחה השלילית ברבעון השלישי מדאיגה"

שר האוצר: "אנחנו עומדים מאחורי תחזית הצמיחה שלנו - קשה לדעת לגבי רבעון אחד אם זו אינדיקציה להמשך, אבל זה מדאיג אותנו" ■ ח"כ אראל מרגלית: "צוק איתן הוא האליבי של הממשלה לכישלון שלה בטיפול במשק"

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

"הצמיחה השלילית מדאיגה", אמר שר האוצר יאיר לפיד בעקבות שאלות הח"כים על נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול, לפיהם התמ"ג ירד ברבעון השלישי של השנה בשיעור של 0.4%.

לדברי לפיד, "מדובר ברבעון שמתוכו מעל 50 יום היה מבצע שבו נפלו טילים ושיתקו את המשק, ואני לא זוכר מתי פעם אחרונה סגרו את נתב"ג. היה לכך אפקט שלילי חזק מאד. אנחנו עומדים מאחורי תחזית הצמיחה שלנו - קשה לדעת לגבי רבעון אחד אם זו אינדיקציה להמשך, אבל זה מדאיג אותנו. אני מזכיר שתחזית הצמיחה של האוצר היא השמרנית מכולם - צמיחה של 2.8%. בנק ישראל צופה צמיחה של 3% וה-IMF צופה צמיחה של מעל 3%".

במענה לדברי ח"כ ליצמן על עיכוב בחוק ההסדרים, אמר לפיד כי "צוק איתן הולך להיות התשובה שלי גם לצמיחה השלילית וגם לעיכוב. היועץ המשפטי לממשלה אישר לנו להגיש את החוק. צריך להגיד מילה טובה לאנשי אגף תקציבים שהכינו את החוק בתוך ארבעה שבועות במקום שמונה שבועות".

לפיד הוסיף כי הוא תומך בהעלאת שכר המינימום אבל השאלה היא איך יעמדו בזה העסקים הקטנים. "טבע תעמוד בזה, אבל זה צריך להיות רלוונטי יותר לעסק שיש לו 3 או 4 עובדים. צריך לעשות את זה מושכל - הצבתי בפני יו"ר ההסתדרות שאלה: העלאת שכר המינימום שעליה הם מדברים דוחפת כלפי מעלה את בעלי המשכורות הגבוהות יותר. הצעתי ליו"ר ההסתדרות הצעה להעלות דרמטית את שכרם של אלה שמרוויחים 4,300 שקל בלבד".

לדברי ח"כ אראל מרגלית, "צוק איתן הוא האליבי של הממשלה לכישלון שלה בטיפול במשק. אל תפילו את הכישלון שלכם על החמאס. בעופרת יצוקה נפלו כאן טילים, והיתה כניסה קרקעית מאסיבית, ולא היו סוללות כיפת ברזל בכל מקום, והמשק צמח. הממשלה, ולא החמאס, אחראית לכישלון. לא איסמעיל הנייה הבטיח לנו את הורדת יוקר המחיה, את הצפת המדינה במלאי קרקעות לדיור, ואת הסיוע לעסקים הקטנים. אל תאשימו את החמאס - מי שאחראי זה שר האוצר, שבמקום לייצר מקומות תעסוקה מתעסק 90% מזמנו במה יגידו עליו בפייסבוק".