כך חיסלו לפיד ואריאל תוכנית דיור עם פוטנציאל ענק

דירות 75 מ"ר בבית"ר עילית מוצעות לחרדים ב-250-300 אלף שקל - במסגרת פרויקט "מחיר למשתכן"

יאיר לפיד אורי אריאל / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד אורי אריאל / צילום: איל יצהר

מודעה אחת בעיתון שווה 10,000 מילים: חברת "טרקלין יזום ובנייה" שבשליטת המנכ"ל הלל רוט, המתמחה בבנייה למגזר הדתי-חרדי, מציעה עכשיו בבית"ר עילית לזכאי משרד השיכון דירות של 2.5 חדרים בשני פרויקטים שלה, בשטח דירה של 75 מ"ר, במחיר של 250 אלף שקל לדירה בפרויקט אחד ובפרויקט האחר ב-300 אלף שקל לדירה.

הדירות הללו יימכרו לזכאי משרד השיכון במסגרת פרויקט של "מחיר למשתכן" - הפרויקטים שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הפסיקה את שיווקם, משיקולים של אגו ופוליטיקה נטו.

העיקרון ב"מחיר למשתכן" נכון בבסיסו: היזם מקבל הנחה של 50% משווי הקרקע (עד לתקרה), בכל בניין יימכרו מחצית הדירות לזכאים על פי קריטריונים ומחצית לקונים במחירי שוק. התחרות בין היזמים פשוטה - הזוכה במכרז הוא היזם שמבקש מהזכאים את המחיר הנמוך ביותר למ"ר בדירה.

היזם רוט זכה במכרז כשהציע לזכאים מחיר למ"ר של 2,700 שקל במתחם אחד ו-3,200 שקל למ"ר במתחם אחר. הוא שילם בממוצע 100 אלף שקל לקרקע לדירה (לפני מע"מ) וכולל פיתוח. לפי תחשיביו, המחיר הזול להפליא לזכאים (50% מהדירות) "יסובסד" על ידי מחירי השוק של יתרת הדירות.

נכון הדבר שמחירי הקרקע ביו"ש נמוכים מאוד ומכאן שבסיס התחשיב של היזמים מתחיל בנקודה נמוכה. אבל, עדיין, מחיר דירה של 2.5 חדרים ב-250 אלף שקל נשמע דמיוני. המכרז הזה הוא הוכחה לכך שאם המדינה מוכנה לוותר על מחצית ההכנסות מהקרקע, אפשר להגיע בכל חלקי הארץ בשיטת "מחיר למשתכן" למחירי דירות שפויים.

השם הרע שיצא לפרויקטים של "מחיר למשתכן" מקורו בקריטריונים המעוותים שהמציא להם שר הבינוי הקודם אריאל אטיאס, שהיטה את הקריטריונים באופן מובהק לטובת האוכלוסייה החרדית, למשל הדגשת הקריטריון של "ותק בשנות נישואין" והתעלמות מ"מיצוי כושר השתכרות". הפרויקט של "טרקלין" בבית"ר עילית הוא מהאחרונים בעידן אטיאס.

הקריטריונים של אטיאס היו בלבו של מאבק ציבורי (כולל מעל דפי "גלובס"), ובעקבות ההליכים בבג"ץ נאלצה הממשלה הנוכחית לתקן אותם. ביולי 2013 תיקן קבינט הדיור את הקריטריונים ועצר את האפליה המכוונת לטובת החרדים. העיוותים תוקנו ונראה שאפשר להמשיך את הפרויקטים של "מחיר למשתכן" באופן הגון לכל סוגי האוכלוסייה.

עוד לא יבשה הדיו על תיקון הקריטריונים של "מחיר למשתכן", ושר הבינוי אורי אריאל ושר האוצר יאיר לפיד החליטו לבטל את מסלול השיווק הזה. הרי כל אחד מהם המציא את הגלגל מחדש - זה את "מחיר המטרה" וחברו את "מע"מ אפס".

השמאי הממשלתי יוצא מדעתו ביומרה להחליט מהם מחירי שוק "נכונים". אנשי לפיד ואנשי אריאל מחפשים מתחמים שיתאימו לשיטה זו ולשיטה האחרת. הם מתכננים "מנגנוני פיקוח ואכיפה" מפה ועד להודעה חדשה, כי שתי השיטות פתוחות למניפולציות ושחיתות. השניים אפילו הגיעו להסכמה ששני הפרויקטים ייצאו לדרך באותו יום עצמו, כדי שאף אחד מהשרים הנכבדים לא ייתפס חלילה כמי שהקדים את רעהו.

אז מה אם "מחיר המטרה" כבר בשל למדי בעוד "מע"מ אפס" עדיין מדשדש בכנסת. אז מה אם השוק נתקע למשך שנה שלמה ומחירי הדירות ממשיכים לעלות והצעירים מיואשים.

העיקר שהפרויקטים החדשים יירשמו וייזכרו לעולמי עד על שמם של הממציאים. מה זה כבר בשבילם להרוג מסלול פרויקטים קיים, עם קריטריונים מתוקנים והגיוניים ועם פוטנציאל אמיתי להוזלת מחירי הדיור?

מודעת טרקלין
 מודעת טרקלין