"אם בזק תפריע לשוק הסיטונאי, לא נאשר מיזוג עם yes"

לדברי בכיר במשרד התקשורת, התעקשות של בזק עלולה להביא למכירת החברות-הבנות שלה

שאול אלוביץ / צלם: איל יצהר
שאול אלוביץ / צלם: איל יצהר

אין שום היגיון לתת לבזק ו-yes להתמזג עד שלא יראו שהן מאפשרות את קיומו של שוק סיטונאי. כך אמר לאחרונה בכיר במשרד התקשורת בדיון פנימי שנערך לאחרונה. הבכיר הוסיף ואמר שאם הן לא יאפשרו תחרות אז צריך יהיה לקדם חוק שיחייב את בזק למכור את חברות הבנות שלה, כמו בזק בינלאומי ו-yes.

הדברים נאמרו בשעה שהולכות וגוברות הערכות בשוק התקשורת, שבזק תבקש בקרוב לאפשר לה להתמזג עם חברת הבת שלה yes. וזאת, בעקבות החלטת שר התקשורת היוצא גלעד ארדן להוציא לפועל כללי תחרות בשוק התקשורת הקווי, שיאפשרו שימוש בתשתיות בזק לקידום התחרות בענף.

הממונה על ההגבלים העסקיים כבר אישר בעבר לבזק מיזוג עם yes תחת תנאים, אך משרד התקשורת טרם אישר את המיזוג והשאלה היא מתי ובאילו תנאים הוא יעשה זאת.

דבריו של הבכיר מבטאים הלך רוח ביקורתי כלפי בזק ותחושה שהחברה עשתה כל שביכולתה על מנת לעכב ולעצור את הרפורמה בשוק הקווי, שפורסמה השבוע. עם זאת, הערכות בשוק התקשורת הן כי הצדדים יגיעו להבנה והסכמה בסוגיית המיזוג.

לבזק יש טענות רבות נגד העבודה שקבעה את מחירי השימוש בתשתיותיה, והיא אף סבורה שחלקים ניכרים בעבודה נכתבו בחוסר תום לב. בזק צודקת, למשל, בטענה שבהשוואה בינלאומית לשווקים דומים מגלים שהמחירים של שימוש בתשתיות גבוהים פי 2 מהמחיר שקבע המשרד.

עם זאת, התמחור שקבע משרד התקשורת התיחס לשיקולים שהם לא רק במגרש הכלכלי, אלא בהבנה שאין דרך אחרת לייצר תחרות אם המחירים יהיו גבוהים יותר וכאשר המשרד מסתכל על הרווחיות העודפת של בזק, לא ניתן לקבל את ההתנגדות של בזק, שמנסה לעכב את התחרות.