עובדי בנקים נוטים לרמות ולנהוג בחוסר יושר להגדיל רווח

חוקרים באוניברסיטת ציריך: "עובדי הבנק הם אנשים ישרים באופן בסיסי, ואולם הנורמות התרבותיות במקום העבודה הופכות אותם לבלתי ישרים"

כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס
כלכלה, דולרים מטבע חוץ מטח / צלם: רויטרס

כשגורמים לעובדי בנק לחשוב על עיסוקם בתחום הכספים, גוברים הסיכויים שאנשים אלה ירמו וינהגו בחוסר יושר - זה מה שגילו חוקרים באוניברסיטת ציריך שבשווייץ באמצעות מחקר שבו הוצע לעובדים פיתיון של עד 200 דולר.

לצורך המחקר גייסו החוקרים 128 עובדים מבנק בינלאומי גדול ששמו נשמר בסוד, וחילקו אותם באופן אקראי לשתי קבוצות. חברי הקבוצה האחת מילאו שאלון סקר על חייהם האישיים, וחברי הקבוצה האחרת השיבו על שאלות שהתייחסו לרקע הבנקאי שלהם.

לאחר מכן נאמר למשתתפים במחקר להטיל מטבע 10 פעמים - באין רואה - ולדווח את התוצאות. כל דיווח על ניחוש נכון זיכה את המשתתף ב-20 דולר.

חברי הקבוצה שנשאלו על חייהם האישיים דיווחו על ניחושים נכונים בשיעור של 51.6% - נתון שמצביע על דיווח אמת. חברי הקבוצה שהתבקשו לדבר על עבודתם בבנק סיפרו לחוקרים כי ניחשו נכונה 58.2% מסך הטלות המטבע - שיעור גבוה מההסתברות. ממצאי המחקר התפרסמו היום (ה') בכתב העת "Nature", שבו נהוגה ביקורת עמיתים.

באופן מפתיע מאוד, לא נצפו תוצאות דומות בתעשיות אחרות. כשנערך ניסוי דומה עם 133 עובדים בחברות אחרות - כולל חברות מתחומי הייצור, הטלקום וטכנולוגיית המידע - לא התגלתה השפעה כלשהי שהובילה להתנהגות בלתי-ישרה.

"עורכי המחקר פירשו את הנתונים כמצביעים על כך שעובדי בנק הם אנשים ישרים באופן בסיסי, אבל הנורמות התרבותיות של מקום העבודה הן שהופכות אותם לבלתי ישרים", אמר החוקר מישל מרשל, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ציריך, בשיחת ועידה עם כתבים.

ארנסט פהר, שהשתתף בהובלת המחקר, אמר כי השערוריות הרבות שפגעו בתעשיית השירותים הפיננסיים בשנים האחרונות "מעוררות את השאלה אם התרבות העסקית בתעשיית הבנקאות מעודדת - או לכל הפחות מתייחסת בסלחנות - להתנהגות שמאופיינת בהונאה או חוסר אתיות".

8% מקבוצת עובדי הבנק שהוכוונו לחשוב על עבודתם הבנקאית אף דיווחו כי ניחשו נכונה את תוצאותיהן של כל 10 הטלות המטבע, בהשוואה ל-3% בלבד בקבוצת הבקרה. במסגרת בדיקת מעקב, ערכו החוקרים שוב את הניסוי עם 80 עובדים מבנקים אחרים וגילו ממצאים דומים.

כדי להסיר את האפשרות שההתנהגות הלא-ישרה נובעת מעצם נוכחותו של הכסף, ולא מהתרבות הבנקאות, ערכו החוקרים את הניסוי גם עם 222 סטודנטים באוניברסיטה, שמחציתם הוכוונו לחשוב על כסף. לא התגלתה שום השפעה על שיעור ההתנהגות הלא-ישרה.

"הבנקים צריכים לשקול את כינונה של שבועה מקצועית, בדומה לשבועת היפוקרטס של הרופאים", אמר אלן כהן, חוקר בשלב הפוסט-דוקטורט באוניברסיטת שיקגו, שהשתתף בחיבור הדוח. "האחריות האולטימטיבית נמצאת בידיהם של מנהלי הבנק. אנשים מעצבים את התנהגותם על בסיס האופן שבו מתנהגים אנשים אחרים. הנהלת הבנק צריכה לתת דוגמה אישית".

המחקר לא נועד לגלות את הסיבות הפרטניות לכך שהתרבות הבנקאית משפיעה על רמת היושר, אך החוקרים גילו מתאם חיובי בין מעשי המרמה בניסוי לבין הבעת תמיכה בגישה החומרנית. "ייתכן שתעשיית השירותים הפיננסיים מדגישה יותר את הערכים החומרניים והשאיפה לסטטוס", אמר מרשל.