הקבלנים: "קמפיין מחיר מטרה של משרד הבינוי - מצג שווא"

בעלות של 1.8 מיליון שקל הושק קמפיין שמשכנע אותנו לחכות עם רכישת הדירה ■ בשוק מזהירים שעד שאפשר יהיה לקבל מפתח לדירה יחלפו לפחות שלוש שנים

"שאני אוותר על 20% ברכישת דירה? למה מטרה?!" זהו הסלוגן שמוביל את הקמפיין שבו פצח באחרונה משרד הבינוי, הקורא לציבור שלא להתפתות ולרכוש דירות במחירים הנוכחיים, אלא להמתין להזדמנות שתעמוד בפניו לרכוש דירה בהנחה של 20% משווי השוק, במסגרת תוכנית מחיר מטרה שאושרה בשבוע שעבר על ידי מועצת מקרקעי ישראל.

אלא שלדברי גורמים בשוק הקמפיין הזה מקדים את זמנו, עד כדי הטעיית הציבור, וזאת בשל שתי מגבלות. המגבלה הראשונה מתייחסת לכך שניתן יהיה להפעיל את תוכנית מחיר מטרה ולהציע דירות מוזלות לציבור, רק כאשר תוכנית מע"מ אפס תיכנס לתוקפה. האחרונה כידוע, אמנם אושרה בוועדת הכספים בחודש האחרון, אך כרגע תקועה בכנסת.

המגבלה השנייה, בהנחה שתוכנית מע"מ אפס תיכנס לתוקף, מתייחסת לכך שדירות מוזלות במסגרת תוכנית מחיר מטרה, יוצעו לציבור רק בפרויקטים שלהם הונפקו היתרי בנייה. "בהנחה אופטימית שתוכנית מע"מ אפס תעבור יחד עם אישור התקציב ב-21 בדצמבר, מכרזי מחיר מטרה יפורסמו לראשונה בתחילת 2015", אומר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ אליאב בן שמעון.

"מאחר שניתן יהיה להציע דירות מוזלות לציבור רק לאחר קבלת היתר בנייה, הדירה הראשונה שתוצע למכירה במסגרת מחיר מטרה תהיה רק שנה וחצי אחרי 2015, כלומר במחצית 2016. עם כל הכבוד להסכמי הגג (שבהם מבטיחים משרדי הממשלה מימון לתשתיות), לוקח זמן מרגע הזכייה במכרז עד שנחתם הסכם עם משרד הבינוי, עד שהמשרד מוסר את הקרקע, וגם בקשת היתר הבנייה וקבלתו אורכים זמן רב".

בן שמעון סבור כי הסיכון שמשרד הבינוי משית על רוכשי הדירות בקמפיין הוא גדול: "מאז 24 במארס, אז הכריז שר האוצר על תוכנית מע"מ אפס, שום דבר לא קרה חוץ מזה שמחירי הדירות עלו ב-6.5% וכל זה בגלל מצג שווא", הוא אומר. "גם עכשיו, מה מבין ההדיוט ששומע ברדיו שכדאי לו לא לקנות דירה? הוא מבין שב-1 בינואר 2015 יהיה מלאי של דירות בהנחה במסגרת מחיר מטרה שמחכות רק לו, וזה לא נכון גם אם לא יהיו חסמים של שנים. בינתיים מחירי הדירות עלולים להמשיך לעלות והרוכשים יפסידו. הקמפיין הוא לא במקומו, ובטח לא בזמן, ובעולם אופטימלי מגיע שנה וחצי לפני הזמן".

מנגד סבור עו"ד עפר טויסטר, כי הציבור כבר אינו ממהר להאמין להצהרות הממשלה וייתכן כי לא יתרשם מהמסרים הבוקעים מהרדיו. "אין אמון של הציבור בהבטחות של פוליטיקאים יותר", אומר טויסטר. "הרי מי שהאמין בעבר להצהרות הממשלה על ירידת מחירים הפסיד הרבה כסף. מעבר לכך, גם אם הקמפיין יצליח והציבור יקפיא רכישת דירות עד לכניסת התוכנית לתוקף, אז 10,000 איש ייהנו מההטבה, ו-100 אלף איש יישארו מתוסכלים. הפתרון הוא להגדיל את היצע הדירות. היה עדיף שהממשלה הייתה משקיעה את המשאבים הכספיים בתחבורה ובנגישות. מה גם שהיום, הממשלה יכולה להתחלף לפני המועד הצפוי ואין לדעת מה יחליט שר חדש בנושא".

גם מנכ"ל חברת אשדר, ארנון פרידמן, סבור כי הקמפיין של משרד השיכון יוצר "הטעיה ועיוות גדולים". לדבריו, "מאחר שתוכנית מע"מ אפס לא בטוח תאושר. נוסף לכך, מחיר מטרה ייושם רק בערים מסוימות שבהן מתחמי קרקע גדולים של המדינה, ולכן מדובר בהיצע מצומצם יחסית של דירות".

גם פרידמן אינו מתרשם מההבטחה שטומנים הסכמי הגג לגבי לוחות הזמנים להנפקת היתרי בנייה. "אנחנו זכינו במגרשים בכפר יונה ולמדינה לוקח 18 חודש למסור לנו את המגרשים. למרות התשלום על הפיתוח, הרשות המקומית עוד לא התחילה בעבודות.

"בהערכה אופטימית, רק עוד שנתיים יוצעו בכלל דירות מוזלות, ורק עוד 3.5-4 שנים ניתן יהיה להיכנס לדירות".

משרד הבינוי: "זמן קצר ביותר"

ממשרד הבינוי נמסר: " עלותו הכוללת של הקמפיין ("למה מטרה?!") שהעלה משרד הבינוי עומדת על 1.8 מיליון שקל (כולל מע"מ) למשך שלושה שבועות. הקמפיין כולל רדיו, דיגיטל, עיתונות ושלט אחד על איילון. הקמפיין אינו מופיע בטלוויזיה. את קמפיין מחיר מטרה מוביל הסלוגן 'שאני אוותר על 20% ברכישת דירה, למה מטרה?!'. המכרז הראשון של מחיר מטרה צפוי לצאת מיד לאחר חקיקת חוק מע"מ בשיעור אפס, כלומר בשבועות הקרובים. מכרזי מחיר מטרה ייצאו בערים מרכזיות עם מחיר הנמוך ב-20% ממחיר השוק, והקבלנים יהיו מחויבים למחיר זה ולמפרט איכותי".

בנושא לוחות הזמנים נמסר מהמשרד כי "הדירות שאותן יש למכור רק לאחר היתר בנייה הן הדירות הכפופות למחיר המטרה שייקבע. שאר הדירות (20% מהן, בעיקר המיוחדות כמו דירות גן ופנטהאוזים) יכולות להימכר עוד לפני היתר בנייה.

"מרבית דירות מחיר מטרה יימכרו בערים שבהן יש הסכמי גג שבתוכם יש התחייבות של הרשות המקומיות לתת היתר בנייה תוך 90 יום מקבלת התוכנית (וכן בערים שבהן צפוי להיחתם הסכמי גג נוספים בחודשים הקרובים). כלומר, זמן קצר ביותר, כך שדירות מוזלות במחיר מטרה יכולות להימכר בתוך פחות משנה, בהנחה שהמכרזים יצאו בשבועות הקרובים. ברגע שמתפרסם מכרז של אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש עם הנחה של 20% על מחיר השוק, הציבור יכיר את המחירון החדש כעת עוד קודם למכירה של הדירות, הדבר ישפיע על התנהלות השוק כבר עם פרסום המכרז".