פורמן: "אין קשר בין העלאת שכר המינימום לרמת התעסוקה"

ד"ר ג'ייסון פורמן, יועצו הכלכלי של נשיא ארצות הברית ברק אובמה: "ההעלאה של שכר המינימום היא אחת הדרכים להתמודד עם האתגר הגדול של אי-השוויון"

"המחקר הכלכלי של 20 השנים האחרונות מראה בבירור שאין קשר בין העלאת שכר המינימום לרמת התעסוקה" - כך אומר ד"ר ג'ייסון פורמן, יועצו הכלכלי של נשיא ארה"ב ברק אובמה. פורמן ישתתף בוועידת ישראל לעסקים 2014 של "גלובס", ויציג בה את תחזיתו לכלכלה העולמית בשנת 2015.

בראיון ל"גלובס" לקראת הגעתו לישראל מציג פורמן את הנושא המדאיג ביותר על סדר היום הכלכלי הגלובלי, ומסביר כיצד הוכח שאין קשר בין העלאת שכר המינימום לרמת התעסוקה המשקית.

נזכיר כי על פי הזמנת שר האוצר, יאיר לפיד, יפגשו מחר (ב') יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יו"ר התאחדות התעשיינים, צביקה אורן ושר האוצר כדי לדון ולנסות לפתור את סכסוך העבודה שהוכרז במשק, ולקדם את הנושאים העומדים על הפרק בשוק העבודה ובראשם סוגיית העלאת שכר המינימום.

"תמונת המצב של הכלכלה העולמית מורכבת ממדינות שנמצאות במצבים שונים", אומר פורמן. "בארה"ב, כל האינדיקטורים המרכזיים מעידים על צמיחה, בדגש על נתוני התעסוקה ושאר האינדיקטורים לגבי שוק העבודה, כמו קצב יצירות המשרות. ארה"ב גדלה כיום בקצב מהיר יותר מכפי שגדלה לפני שנתיים. המשק האמריקאי עובר גם כמה שינויים חיוביים ברמה המבנית, כמו הקטנת היקף החוב של משקי הבית. באותו זמן אנחנו רואים את יפן ואת אזור האירו - מקומות שבהם הצמיחה נעצרה. הנתונים האחרונים מעידים על מיתון במקרה של יפן, ובמקרה של גרמניה נתונים על גידול במלאים (אינדיקציה להאטה כלכלית - ע.ב).

- מהי לדעתך התופעה המדאיגה ביותר בכלכלה העולמית?

פורמן: "אם יש בעיה משותפת לכלכלות השונות, לפחות בעולם המפותח זו החולשה בביקוש המצרפי (Aggregate Demand) - החולשה בביקושים היא הבעיה בה"א הידיעה בטווח המיידי, הקצר ואפילו הבינוני. בטווח הארוך יותר, הדאגה העיקרית היא דווקא בצד ההיצע, ואני מתכוון לירידה המתמשכת בקצב הגידול של הפריון במדינות המפותחות - הבעיה הזו רלבנטית במיוחד לארה"ב, בריטניה וישראל, מדינות שבהן הכלכלה צומחת, האבטלה בירידה והאינפלציה יציבה יחסית, אבל הפריון לא מצליח לשמור על קצב הגידול שלו. זו בעיה עמוקה מאוד, כי הגידול בפריון הוא הדרך העיקרית של כלכלות לצמוח".

- לדעתך, באילו דרכים ניתן להתמודד עם בעיית הפריון?

"חדשנות היא אחת הדרכים העיקריות להביא לגידול בפריון, וישראל היא אחת המדינות החדשניות ביותר. לחדשנות יש חשיבות רבה, במיוחד כיום בתחומים כמו אנרגיה או תחום הבריאות (Healthcare) - שהוא כיום שישית מהכלכלה האמריקאית".

לחדשנות הטכנולוגית של ארה"ב בתחום האנרגיה יש תוצאות שמורגשות היטב בתחנות הדלק בישראל: מחירי הנפט צנחו בשבועות האחרונים ב-25%, לאחר שטכנולוגיות חדשות בתחום הפקת הנפט אפשרו למשק האמריקאי להפיק נפט בהיקפים שכמותם לא נראו זה שלושה עשורים.

- לדעתך, האם ארה"ב עומדת להפוך ליצואנית נפט ולשבור את כוחו של קרטל אופ"ק?

"אנרגיה היא חלק חשוב מאוד במשק האמריקאי. ברור שקרה משהו בשוק הנפט, כי עד לפני כמה שנים תרחיש כמו האירועים בסוריה ובעיראק היה מביא בוודאות לעלייה גדולה במחיר הנפט והעובדה שראינו דווקא ירידת מחירים נובעת מגידול בתפוקת הנפט בארה"ב - גידול בהיקף השווה בגודלו לתפוקת הנפט של עיראק. מבחינה מאקרו-כלכלית, הירידה בהיקף יבוא הנפט לארה"ב בעלת משמעות רבה יותר מהאפשרות של יצוא נפט. נכון להיום, ארה"ב הפחיתה את יבוא הנפט ב-50% ואנחנו הרבה פחות תלויים בשווקים הבינלאומיים".

כניסתו של פורמן לתפקיד יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן (או בקיצור CEA) במאי 2013 היוותה בעבורו סגירת מעגל. ב-1996 גויס לשמש עוזרו האישי של יו"ר המועצה דאז, הכלכלן הנודע ג'וזף שטיגליץ, בעל ההשקפה הכלכלית הקיינסיאנית. "שטיגליץ השפיע רבות על חשיבתי" אומר פורמן ל"גלובס".

פורמן נולד בניו יורק (1970) לאב יזם נדל"ן מצליח ולאם פסיכולוגית ילדים. ב-2004 מילא בראשונה תפקיד פוליטי, כשהשתתף במסע הבחירות (הכושל של ג'ון קרי), וב-2008 הצטרף למסע הבחירות של ברק אובמה, ואז גם נוצר הקשר בין האישים. בתפקידו הנוכחי מספק פורמן את התחזיות הכלכליות שמשמשות בסיס לתקציב הפדרלי של הממשל האמריקאי ואחרי על הדוח הכלכלי השנתי של נשיא ארה"ב. אחד הנושאים המרכזיים שפורמן מנסה לקדם הוא העלאת שכר המינימום בממשל הפדרלי. התפקיד היוקרתי נחשב גם נקודת זינוק טובה לתפקיד נגיד הבנק המרכזי: עם קודמיו של פורמן בתפקיד ניתן למנות את הנגידים לשעבר אלן גרינספאן ובן ברננקי.

"לא לחיות בעוני"

שכר המינימום הוא אחד הנושאים שבהם מגלה פורמן מעורבות ועמדה מעניינת. כבר ב-2007, במסגרת נייר עמדה שפרסם עם חוקר אחר, קרא פורמן להעלות את שכר המינימום בארה"ב ל-7.25 דולרים לשעה - "סכום שיבטיח שמשפחה בעלת ארבע נפשות שבה רק אחד מההורים עובד לא תחיה בעוני". כעת פורמן סבור שיש מקום להעלות את שכר המינימום

ל-10.1 דולרים לשעה, סכום המתקרב בישראל ל-40 שקל לפי שער החליפין הנוכחי. "במונחים ריאליים, שכר המינימום כיום הוא הרבה פחות ממה שהיה לפני 45 שנה", אומר פורמן. "לכן אנחנו רוצים להעלות אותו - גם במישור הפדרלי וגם במישור המדינתי".

- מה דעתך על הטענה שהעלאת שכר המינימום תביא לאבטלה, בעיקר בקרב צעירים?

"הספרות הכלכלית של 20 השנים האחרונות מראה שאין קשר בין הדברים. המסקנה הזו מתבססת בין היתר על מחקרים שעשו השוואות לאורך זמן בין משקים שכנים שדומים מאוד מבחינת המאפיינים שלהם. העלאת שכר המינימום היא בעיני אחת הדרכים להתמודד עם האתגר הגדול של אי-השוויון".

- מה דעתך על תיאוריות כמו זו של הכלכלן הצרפתי פיקטי, שטוען שהאי-שוויון בהכנסות חוזר לרמות השיא של תחילת המאה ה-20?

"אין ספק שאי-השוויון בהכנסות גדל מאוד באחרונה, ושארה"ב מובילה בכך. אנחנו מכירים את התופעה של מעבר מהכנסה מעבודה להכנסה מהון ואנחנו עוסקים רבות בגורמים לכך. חשוב בהקשר הזה להעיר שהפתרונות אינם מגיעים בהכרח מאותו מקום שממנו מגיעים הגורמים לבעיה. אם למשל אנחנו מדברים על השפעות על שוק העבודה שיש לחידושים טכנולוגיים - הפתרון אינו מגיע מעולם הטכנולוגיה, אלא מעולם החינוך. אם אנחנו מדברים על השפעות הגלובליזציה - הפתרון מגיע מכיוון הסכמי שכר. אני מאמין שבסופו של דבר אפשר להאט את הגידול באי-השוויון, אבל יש צורך לנקוט כמה מהלכים, כמו למשל מערכת מס פרוגרסיבית יותר. פתרון שמאוד הצליח הוא הטבות מס לעובדים שאין להם ילדים - היינו רוצים להרחיב את זה".

- מה דעתך על "המודל הנורדי" של מדינות סקנדינביה?

"אפשר ללמוד דברים שונים ממדינות שונות. לארה"ב יש ניסיון בניצול נכון של הטבות מס ככלי השפעה. המדינות הסקנדינביות טובות מאוד בשילוב אנשים בעבודה ומניעת אבטלה. ישראל טובה מאוד במו"פ".

- הבנק המרכזי של ארה"ב מדבר על העלאת ריבית כבר ב-2015. לדעתך, כיצד ישפיע המהלך הזה?

"כעיקרון אנחנו לא מתייחסים לפעילות הבנק המרכזי שלנו. עם זאת, הייתי רוצה באופן אישי להודות לישראל על כך שהחזירה לנו את סטנלי פישר לתפקיד סגן נגיד הבנק הפדרלי".

פורמן ישתתף במליאת הפתיחה ביום הראשון של ועידת ישראל לעסקים 2014 של "גלובס" - למתווה המלא ולהרשמה - לחצו כאן

לוגו ועידת ישראל לעסקים
 לוגו ועידת ישראל לעסקים