אריאל: לא נעצור גם אחרי שמחירי הדירות יירדו ב-20%

שר הבינוי אורי אריאל משוכנע שהירידות הגדולות במחירים בפתח, והוא מבטיח לא לעצור גם אחרי שתהיה ירידה של 20% במחירי הדירות ■ "זה לגמרי בצדק שהציבור סקפטי ואין לי על כך שום טענה - אבל הפעם זה באמת נגמר"

אורי אריאל / צילום: איל יצהר
אורי אריאל / צילום: איל יצהר

צריך להודות על האמת: צרור ההבטחות של שר הבינוי אורי אריאל אינו שונה בהרבה מההכרזות וההבטחות של שרי השיכון והבינוי שישבו לפניו בדיוק על אותו כיסא. גם הם הבטיחו שהמחירים ירדו, גם הם דיברו על הצפת השוק בקרקעות, וגם הם גילו בסופו של יום שמגמת העליות לא עוצרת. לכל היותר היא נחה פה ושם, ואולי הכניסה אותם ועוד כמה תמימים לכמה ימים או שבועות של אשליות.

- הציבור כבר מתקשה להאמין לכם.

"מאה אחוז. זה לגמרי בצדק שהציבור סקפטי ואין לי על כך שום טענה. הציבור שמע, ראה, קרא, פעם אחת אמרו לו כן, אחרי זה אמרו לו לא, אבל זה באמת נגמר. תראה כמה פעמים התכנסה בשנה האחרונה מועצת מקרקעי ישראל, ואני לא מכנס אותם סתם כדי שיהיה לי ברזומה עוד ישיבה. תבדוק כמה ישיבות היו לקבינט הדיור, ותראה כמה חברי ממשלה ישבו בהן. התקבלו פה החלטות מרחיקות לכת". ואתה עדיין מאמין שירידות המחירים יחלו ממש בקרוב? דיברת על תחילת 2015.

"בגלל שמע"מ אפס לא התקבל במושב הקיץ, אנחנו באמת נמצאים בעיכוב של 3.5-4 חודשים, אבל אני בהחלט אומר שבשנת 2015 תגיע הירידה. אנחנו משווקים יותר, בונים יותר, ושתי התכניות שיוצאות לדרך - מע"מ אפס ומחיר מטרה, יתערבו בשוק והן יביאו להורדת המחירים".

- הכלכלנים מזהירים מעודף ביקושים, ודאי בגלל הטבת מע"מ אפס, שבסופו של יום תגרום דווקא לעליות מחירים.

"שוק הדיור זה לא מבזק חדשות שכל חצי שעה בודקים אם עלה או ירד. כמו שאנחנו מכירים את הקהל הישראלי, ברגע ששני המהלכים האלה ייכנסו, אכן יהיה ביקוש גבוה. מצד שני, הקבלנים בוודאות ייבנו יותר, כי גם הם יראו שיש ביקושים. איך אני כל כך משוכנע? כי אני רואה שכל מכרזי הקרקעות שאנחנו מוציאים, בכל הארץ דרך אגב, הכל נלקח. כמעט הייתי אומר שהכל נחטף".

- אבל התחלות הבנייה יורדות.

"הקבלנים לוקחים את הקרקע, אבל הם כרגע באמת לא מתחילים לבנות. הם רוצים לדעת שהתוכניות נכנסות לתוקף, מה מותר ומה אסור, אז הם כבר נערכים, מוציאים היתרי בנייה, ואז בבת אחת הם יתחילו לבנות בכמויות. יהיה יותר ביקוש, וגם יהיה יותר היצע".

- כרגע זה נראה כמו הרבה יותר ביקוש, וקצת יותר היצע - זו לא הנוסחה הבטוחה להורדת מחירים.

"יכול להיות שהביקוש המוגבר אכן יוביל לפיק של עליות. זמן קצר שבו הישראלים שנותנים להם מבצע הם רצים לקנות, מתוך מחשבה שזה יגמר מחר. החוק (מע"מ אפס) הוא ל-7 שנים, זה לא לשנה שנתיים ופתאום לא יהיה. ואני מבטיח לך שבעוד 4 שנים, לא 7 שנים, אנחנו באמת הולכים לשווק המון קרקע במרכז. יהיה את הקרקעות בבסיס תל השומר, ויהיה שדה דב, ויהיה את מחנה צריפין, ויהיה הרצליה. אנחנו מדברים על מרכז מרכז. נצטרך להסביר לציבור שאם מישהו לא חייב לקנות את הדירה עכשיו, אין טעם להידחף. זה לא מצרך שהולך לרדת בהיקף שלו, אלא להיפך. אנחנו יכולים להראות נתונים. תוכנית השיווקים פתוחה לכולם ואני מזמין את כולם לבחון אותנו".

ראשי הערים צודקים

כאמור, מלבד תוכניות נקודתיות כאלו ואחרות שאמורות בעיקר לזעזע את השוק, כל קובעי המדיניות יודעים שהפתרון המשמעותי ביותר למחירי הדירות הגבוהים כרוך בהגדלה מאסיבית של היצע הדירות. לדאבוננו, בזמן שאוכלוסית ישראל ממשיכה לצמוח, מתקשות הרשויות לעמוד בקצב הביקוש לקרקע לדירות. על פי נתוני משרד השיכון עצמו, המחסור כיום בדירות מגורים עומד על כ-115 אלף דירות (מספר משקי הבית מול מספר הדירות בישראל).

- בוא נגיד את הדברים בבירור: אתם לא מצליחים להציף את השוק בקרקעות.

"בוא נדבר במספרים. אמרנו על קריית גת שנשווק שם 7,500 דירות ב-3 שנים, ואנחנו נעמוד בזה ולפי ההערכות שלי אף נקצר את לוח הזמנים. ויחד עם זאת, בסוף גם העיר צריכה לעכל את זה. אפשר להוציא גם 4,000 דירות בשנה, אבל בסוף עיר קטנה כמו קריית גת להכניס לתוכה 5,000 או 6,000 יח"ד בבת אחת זה לא עובד. ככה ניצור עוול. אז קודם ניתן לעיר הכל - יהיו גנים, יהיו מעונות, הכל יהיה להם, ואנשים יוכלו לבוא לקנות שם דירה ב-900 אלף שקל, ועם החזר המע"מ הם ישלמו 760 אלף שקל".

- קרית גת זה נחמד, אבל זו לא הבשורה הגדולה שאנחנו מחכים לה. בערים מעט חזקות יותר, פתח תקווה, ודאי תל אביב, ראשי הערים לא נותנים לכם להתפרע.

"תושבי פתח תקווה שומעים את ראש העיר שאומר לא יקום ולא יהיה, ועל גופתי המתה תהיה בנייה במחנה סירקין, אבל אנחנו מגיעים להבנות והסכמות. אז יכול להיות שבמקום שיהיו 16,000 אלף דירות, יהיו 14,000 דירות. הוויכוח הוא ברמה הזו." "ועוד משהו אני אגיד. ראשי הערים צודקים. במקרה של פתח תקווה אנחנו מדברים על דרישה למעשה להקים ממש עיר חדשה. תוספת של 55 אלף תושבים זה עיר. אתה לא יכול להגיד לראש העיר 'תבנה', מבלי שיש לו מקורות הכנסה. הוא צודק שהוא אומר תנו לי יותר מסחר, יותר תעסוקה, יותר מהדברים האלה שמכניסים לי כסף. אני בעדו. אז נרד ב-1,500 יחידות דיור, ביג דיל. אי אפשר לעשות זאת בכוחניות. אי אפשר בלי ראשי ערים".

- ובסוף הפוליטיקה מתערבת. הבית היהודי נגד יש עתיד. קשה להגיע ככה להבנות ולדרך משותפת.

"שיתופי הפעולה זה המפתח. מספיק שמשרד אחד לא רוצה לשחק במשחק, השינוי לא יקרה. תמיד צריך את התחבורה, תמיד צריך את הבריאות, תמיד צריך את משרד הפנים. אז יש לפעמים צרחות, אבל זה מהריבים הטובים, רובם הם עניינים. אנחנו בני אדם, אבל אני אומר לך, כמי שהיה פה בשנים קודמות, שהמצב עכשיו ושיתופי הפעולה הרבה יותר טובים. לכן אני אופטימי. ועזוב את האופטימיות, ככל שאנחנו משווקים יותר, וכבר עכשיו מדובר על עלייה של 10% בתוך שנה וחצי בקצב השיווקים ואם יתנו לנו לשווק בירושלים ובשומרון זה קפיצה ל-20% יותר, גם נראה את התוצאות".

- ואז יגיעו בחירות, והריח שלהן כבר עומד באוויר, ושם ייטרפו הקלפים. יגיע שר חדש, עם תוכניות חדשות, ונחזור לנקודת ההתחלה.

"ודאי שאני לא אוהב את זה. מהצד הזה, בחירות מוקדמות לא טובות לאף אחד. אבל חשוב גם לומר שאנחנו לא בתחילת העבודה, אנחנו באמצע. כל מה שנעשה - ועדות הדיור המיוחדות, מע"מ אפס, מחיר מטרה - הכל ביחד יוריד את מחירי הדיור. המגמה תתחיל להיות חיובית, קרי ירידה במחירים, ואז גם האזרחים יתנהלו ככה. הם לא יקנו היום אם מחר יהיה יותר זול".

- ואז אולי נבין שירידת מחירים מסוכנת למשק לא פחות מעליית מחירים? קיפאון בשוק הנדל"ן מסוכן מאוד לכלכלה הישראלית.

"כולם שואלים אותי אם הצעדים שלנו יכולים לגרום לקריסה, אבל אנחנו הרי עוד לא שם. אם מישהו ישאל אותי ב-2017 או ב-2018, כשאני אתחיל לשווק במרכז עשרות אלפי דירות במחנות צה"ל שמתפנים, ניחא. אבל היום אנחנו במקום לשווק 38 אלף יחידות משווקים 42 אלף יחידות, מספיק שתהיה קצת עליה מצרפת, קצת ספקולנטים, קצת משקיעים, וזה נבלע. בעוד שנתיים שלוש אנחנו נגיע במקום 40 אלף ל-55-60 אלף יח"ד בשנה, וזה עולם אחר. בכל מקרה הירידה לא תהיה דרמטית. היא תהיה מתונה, המשק יתרגם את זה למעשים והמשקיעים ימצאו אלטרנטיבות להשקעה".

- ומה היעד הסופי - ירידת מחירים של 20%?

"גם אחרי 20%, אפשר לרדת עוד קצת. היינו על 90 חודשי משכורת, והיום אנחנו ב-138 משכורות ממוצעות לדירה הממוצעת. עם 20% ירידה אנחנו מגיעים בגדול ל-115-110 משכורות לדירה. למה לא לחזור למה שהיה, כשגם מזה אפשר לרדת עוד קצת?".

- בנק ישראל מזהירים מתרחיש כזה.

"אי אפשר להתנהל לפי תרחיש שהוא קיצון שבקיצון. אנחנו חיים לפי אפשרות שברגע שנרד פה לכביש נדרס? אם לסבתא יהיו גלגלים, היא תיסע לעפולה על 180 קמ"ש. ואגב, אפילו בעפולה כבר מוכרים דירות יפה מאוד".