בני לנדא על מינוי פטרבורג ליו"ר טבע: "צעד בכיוון הנכון"

המועמד המוביל לתפקיד היו"ר היה אמיר אלשטיין, אולם נראה כי הוחלט לבחור אדם עם רקע בתחום הרפואה ■ המשקיע האקטיביסט לנדא מברך על החלפתו של היו"ר פיליפ פרוסט: "היה יו"ר מאוד שנוי במחלוקת"

יצחק פטרבורג / צילום: תמר מצפי
יצחק פטרבורג / צילום: תמר מצפי

נמצא מחליף לד"ר פיליפ פרוסט: פרופ' יצחק פטרבורג ייכנס לתפקיד יו"ר הדירקטוריון של טבע בתחילת 2015. פרוסט, העוזב את תפקיד היו"ר, הודיע שגם אין בכוונתו להעמיד את עצמו לבחירה מחדש כחבר דירקטוריון באסיפת בעלי המניות השנתית הקרובה.

טבע אינה זרה לפטרבורג. הוא כיהן בה בעבר בתפקידי הנהלה בכירים, ומשמש כדירקטור בחברה. בתקופת כהונתו של שלמה ינאי כמנכ"ל, בשנים 2010-2011, היה פטרבורג אחראי במשך תקופה קצרה על התרופות הייחודיות, על המו"פ ועל ניהול צבר המוצרים בטבע. קודם לכן היה חבר דירקטוריון, ולאחר עזיבתו את ההנהלה חזר והצטרף לדירקטוריון טבע, שבו הוא מכהן מ-2012.

פטרבורג נבחר לתפקיד היו"ר לאחר תהליך איתור בינלאומי שנערך בעזרתה של חברת ייעוץ אמריקאית. את תפקידו כמנהל הפיתוח של המוצרים הייחודיים בטבע עזב משום שלא הסתדר עם המנכ"ל דאז שלמה ינאי.

ברזומה של פטרבורג גם תפקיד מנכ"ל חברת הסלולר סלקום (2003-2005) ומנכ"ל שירותי בריאות כללית (1997-2002), תפקיד שבו הוא זכור כמי שהפך את הקופה לאחת החלוצות בעולם במחשוב רפואי. בהשכלתו פטרבורג הוא רופא, ובעל הסמכה בתחום רפואת ילדים וניהול שירותי בריאות, וכיום הוא מכהן כפרופסור בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון.

דירקטוריון טבע נמצא בחודשים האחרונים בתהליך של שינוי, על רקע דרישות שעלו מצד בעלי מניות, ובהן גם הצורך בחיזוק הדירקטוריון עם בכירים משוק הפארמה העולמי. כשפרוסט הודיע לפני כחצי שנה על כוונתו לפרוש בסוף השנה, נראה היה שאחד המועמדים המובילים להחליפו יהיה אמיר אלשטיין, סגנו ובן לאחת ממשפחות מייסדי טבע.

המשקיע האקטיביסטי בני לנדא אמר אז ל"גלובס" בהקשר זה, כי "טבע זקוקה ליו"ר בעל שיעור קומה, שבא מתעשיית הפארמה הגלובלית. יש לי חשש שטבע לא תמצא, או לא תחפש, יו"ר בעל שיעור קומה מהעולם. הדבר האחרון שצריכים לעשות זה למנות 'אחד משלנו', דירקטור קיים שלא בא מהפארמה. זה יהיה צעד אחורה". בסופו של דבר אלשטיין אכן לא מונה.

פטרבורג הוא פתרון של פשרה בין שתי האפשרויות הללו: כישראלי שהיה בעבר חבר הנהלה וחבר דירקטוריון החברה, הוא בהחלט "אחד משלנו", לעומת פרוסט האמריקאי, שלא התגורר בישראל ולא היה חלק אינטגרלי בחברה. הוא אינו גורם בכיר מתעשיית הפארמה העולמית, אך ייתכן שלא נמצא אדם שהתאים לתפקיד בפרופיל זה, או שעלה החשש כי אדם כזה לא ייתן מספיק חופש פעולה למנכ"ל ארז ויגודמן, בעיה שממנה סבלה הנהגת טבע בעבר.

גם מייסד סלג'ן בדירקטוריון

טבע הודיעה אמש גם על מינוי חבר דירקטוריון נוסף: ד"ר סול בארר, מייסד חברת הביוטק הבינלאומית סלג'ן (Celgene).

בני לנדא אמר היום ל"גלובס": "את פטרבורג אני לא מכיר, אבל אני חושב שהדבר החשוב ביותר לטבע כעת הוא הרכב הדירקטוריון. ככל שיש יותר חברי דירקטוריון שמגיעים מעולם הפארמה, כך פחות חשוב מיהי הדמות שיושבת בראש.

"בעיניי קרו היום שני דברים חשובים מאוד בטבע. הראשון - שפיליפ פרוסט, שהיה יו"ר מאוד שנוי במחלוקת בגלל כל ניגודי האינטרסים שלו, יצא מהדירקטוריון, והשני הוא שלחברה הייתה התבונה והיכולת לגייס אדם כמו סול ברר. יש מקום בהחלט לבנקאים ולתעשיינים בעלי שיעור קומה בדירקטוריון טבע, ואכן יש אנשים כאלה שם גם היום, אבל מנגד חייבים להיות שם אנשים שבאים גם מתעשיית הפארמה".

האם חשוב שהיו"ר יהיה ישראלי?

"לא, אני לא חושב. 80% מהעובדים של טבע לא ישראלים, 90% מבעלי המניות לא ישראלים, 99% מהשווקים של טבע לא ישראליים ו-100% מהמתחרים לא ישראלים. רוב הדירקטוריון ישראלי, ולכן אין סיבה בעולם שהיו"ר יהיה דווקא ישראלי, אם יש חלופה של יו"ר גלובלי שיוכל לתרום לחברה. אין פחד שטבע תהפוך להיות לא מנוהלת מישראל. אני רואה במהלכים שבוצעו לאחרונה בחברה, כולל שני המינויים היום, צעדים בכיוון הנכון".

סול בארר, הדירקטור החדש, הוא דמות בולטת מאוד בתחום הפארמה הבינלאומית, וזהו כאמור הרכיב שיהיה חסר בהנהגתה של טבע לאחר פרישתו של פרוסט, משום שהמנכ"ל ארז ויגודמן מגיע אמנם מניהול חברות גדולות, אך לא בדיוק בתחום, והיו"ר החדש פטרבורג אמנם בעל ניסיון בחברות בתחום הרפואי, אך לא בחברות פארמה גדולות ובינלאומיות.

בארר, כמור, היה המייסד, היו"ר והמנכ"ל של חברת הביוטכנולוגיה סלג'ן, אשר פיתחה תרופה לסרטן המבוססת על החומר הידוע לשמצה Thalidomide, אשר שימש בעבר כתרופה נגד בחילות בהריון והורד מן המדפים בעקבות פגיעה בעוברים.

בארר מיצב אותה מחדש כתרופה מצליחה לסרטן, ועל בסיס זה בנה את סלג'ן כחברה מובילה בתחום הטיפול בסרטן, שעם פרישתו ב-2010 הייתה שווה כבר 25 מיליארד דולר. היום היא שווה 90 מיליארד דולר. בארר מכהן כיום בדירקטורים של כמה חברות ביומד, כולל הישראליות מדג'ניקס ואינספייר MD.

טבע מדגישה בהודעתה, כי "הדירקטוריון נשאר מחויב להצהרותיו הקודמות בדבר גודלו". בעלי מניות בטבע, ובראשם לנדא, קבלו בעבר על גודל הדירקטוריון של טבע לעומת חברות תרופות אחרות, וטבע הודיעה שבכוונתה לצמצם את מספר חברי הדירקטוריון מ-15 ל-13.

"בחירה מצוינת להחליף אותי"

פרוסט אמר אתמול, כי "לאחר חיפוש בינלאומי נרחב, החליט הדירקטוריון שיצחק הוא המתאים ביותר לספק את המנהיגות והחזון שלהם אנו זקוקים כדי לחזק את מעמדה של טבע כשחקנית גלובלית בתעשיית הפרמצבטיקה. ניסיונו העשיר והבנתו המעמיקה לגבי טבע והפוטנציאל הגלום בה, וכן ניסיונו בניהול מערכות בריאות גדולות, הופכים את יצחק לבחירה מצוינת להחליף אותי כיושב ראש בעיתוי זה של השינוי שהחברה עוברת לקראת העתיד".

פטרבורג ציין: "אני גאה להיכנס לתפקיד, ושמח על ההזדמנות לעבוד כתף אל כתף עם הדירקטוריון, כולל הנשיא והמנכ"ל, ארז ויגודמן ועם צוות ההנהלה כולו, כדי להמשיך ליצור ערך עבור בעלי המניות". פטרבורג הוסיף כי בארר, שהצטרף לדירקטוריון, "יתרום לנו ממומחיותו יוצאת הדופן בתחום הפרמצבטיקה הגלובלית. הדירקטוריון הגדיר את הרכבו כעדיפות, כפי שהוכח עם הצטרפותו של סול, וכן של ז'אן-מישל חלפון מוקדם יותר השנה".

פרוסט, רופא עור במקצועו, פילנתרופ ומשקיע בולט בביומד המקומי, מכהן כיו"ר טבע מ-2010, אז החליף את אלי הורביץ ז"ל בעת שזה יצא לחופשת מחלה. קודם לכן כיהן כסגנו של הורביץ, מאז שהצטרף לטבע ב-2005, עם רכישת חברת IVAX שאותה הקים וניהל.

פרוסט היה היו"ר הראשון של טבע שכיהן בתפקיד כשהוא מתגורר מחוץ לישראל, ועורר תרעומת בקרב חלק מבעלי המניות כשב-2012 קיבל החזרי נסיעות של קרוב למיליון דולר בגין טיסותיו במטוסו הפרטי לישראל. קודם לכן באותה שנה הוארכה כהונתו, למרות מעין-אופוזיציה שהציבו אלשטיין והדירקטור לשעבר חיים הורביץ, בנו של אלי הורביץ.

בתקופת פרוסט התחלפו בטבע שלושה מנכ"לים - עם עזיבת ינאי מונה ד"ר ג'רמי לוין, שהודח לפני כשנה על רקע חילוקי דעות עם הדירקטוריון בראשות פרוסט, ואחריו מונה ויגודמן (לאחר תקופה קצרה שבה כיהן בתפקיד כממלא מקום איל דשא, מנהל הכספים).

מעבר לכך, בין האירועים הבולטים בתקופת כהונתו כיו"ר בטבע היו רכישת ספלון מארה"ב, תוכנית ההתייעלות שעליה הודיעה טבע והמשך המאבק המשפטי והרגולטורי של החברה לשמירה על בלעדיות תרופת הקופקסון שלה.

מניית טבע שמרה היום על יציבות, והחברה נסחרת לפי שווי של 48 מיליארד דולר.

דירקטוריון טבע
 דירקטוריון טבע