הרכבת מקימה מתחרה לתל אופן בלב תל אביב

הרכבת תפעיל בקרוב מוקד להשכרת אופניים בתחנת ארלוזורוב בתל אביב, תחרות ישירה למיזם השכרת האופניים של העירייה ■ במקביל, שיתוף פעולה שנרקם בין הרכבת לתל אופן התל אביבי נדחה ביוזמת הרכבת "בגלל מזג האוויר"

תל אופן / צילום: איל יצהר
תל אופן / צילום: איל יצהר

נוסעים ברכבת בתחנת סבידור ברחוב ארלוזורוב בת"א יגלו בעוד שבועות אחדים כי בפתח התחנה הוקם מוקד להשכרת אופניים, שישכיר בעיקר אופניים חשמליים. התעריף לשעה יהיה 20 שקל, תמורת ארבע שעות ייגבו 50 שקל, ו-90 שקל יהיה המחיר להשכרת זוג אופניים ליום שלם.

את המוקד יפעיל זכיין שנבחר במכרז שפרסמה הרכבת, ואשר שמורה לו הזכות לפתוח מוקדי השכרה בכל תחנות הרכבת בארץ. הזכיין, דורון אמיץ, אלוף הארץ ברכיבת שטח לשעבר, אמר ל"גלובס" כי בשלב זה יסתפק בפתיחת תחנה אחת, וכשזו תתבסס ישקול פתיחת מוקדי השכרה נוספים בתחנת השלום בת"א ואולי גם בתחנת הרצליה. "ברור שיש תחנות שאין טעם לפתוח בהם מוקד כזה", הוא אומר.

מודל לא שיתופי

על גובה התעריפים וההתמקדות באופניים חשמליים החליט אמיץ בעקבות סקר שערך, שבו נמצא שאופניים הפועלים בכוח השריר אינם אפשרות אטרקטיבית לנוסעים הבאים מחוץ לעיר. מכיוון שהעלויות הכרוכות בהקמת מוקד ההשכרה גבוהות, אמיץ מתכוון למכור בו גם ציוד, להציע שירות ליסינג לאופניים, ואף למכור אופניים.

התחנה להשכרת אופניים בסבידור היא מופע תחרות מובהק וראשון למיזם השכרת האופניים הציבורי תל אופן, שאותו מפעילה מזה ארבע שנים עיריית ת"א, ואשר הרכבת דחתה באחרונה את שיתוף הפעולה איתו למועד מעורפל (ראו מסגרת). תל אופן, בדומה למיזמי השכרת כלי רכב ציבוריים בעולם, פועל במודל תחבורה שיתופית: נסיעות קצרות והעברת הרכב מיד ליד, דרך נקודות רבות בשטח. המודל השיתופי מיועד לניצול מקסימלי של כלי הרכב מבחינת זמן ומספר משתמשים. השכרת האופניים המתוכננת בתחנות הרכבת היא במודל השכרה קלאסי, שבו הרכב נלקח ומוחזר בנקודה אחת, ונמצא בידי השוכר גם בזמן שאינו משמש לתכליתו - הסעת השוכר.

האופניים יושכרו עם מנעול וקסדה, והאחריות על השבתם בשלום מרחובות ת"א שפושה בהם מכת גניבות, תהיה על הרוכב. כדי להתגבר על המגבלה מתכוון אמיץ לגוון את צי ההשכרה באופניים מתקפלים, "שאפשר להיכנס איתם למשרד", ובטווח הארוך הוא מתכנן תחנות החזרה והשכרה באזור העסקים בשד' רוטשילד ובמוקדים אחרים שאליהם זורמת תנועת יוממים המגיעים מחוץ לעיר ברכבת.

הפסדים ואתגרים

תל אופן הוא הצלחה גדולה מבחינת התרומה לדחיפת השימוש באופניים ככלי תחבורה שכיח בתל אביב. התחרות מצד הרכבת, באחת מתחנות ההשכרה הפופולריות והעמוסות ביותר של המיזם הציבורי, היא אתגר שהגיע לתל אופן בשלב רגיש. באחרונה פורסם כי המיזם סובל מהפסד תפעולי (דבר שכיח בענף - בשנה החולפת דווח על קשיים של "סיטי בייק" בניו יורק ושל "ברקליס בייק" בלונדון, שדמי המנוי והשימוש בהם גבוהים פי שניים ויותר מבתל אופן), אך אפשר שתדחוף אותו לשפר את השירות ואף להציע הנחות והורדת תעריפים בדרכים יצירתיות.

מוצר משלים ומושלם

לפני פחות משנה אמר לנו מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, כי אינו נחוש למצוא פתרונות לרוכבי אופניים, משום שהשימוש בהם ככלי תחבורה הוא "שולי". בינתיים מסרה הרכבת ל"גלובס" כי תוסיף בתוך חצי שנה קרוב ל-500 מקומות חניה לאופניים סמוך לתחנותיה, ותשקיע בכך 400 אלף שקל.

הקמת מוקד ההשכרה בסבידור היא מהלך המרמז על כך שברכבת מתקרבים להבנה כי אופניים הם כלי תחבורה משלים ומושלם לאמצעי ההסעה הציבורי שעליו הם מופקדים, ואשר סובל מקשיי צמיחה. מדד התחבורה של "גלובס נדל"ן", המונה את מספר הנסיעות הנעשות באמצעי תחבורה שונים, מגלה תמונה עגומה הן על הרכבת והן על תל אופן. הרכבת לא מצליחה לעלות ליותר מ-4 מיליון נוסעים בחודש (ובדרך כלל פחות מכך), חרף השקעת הכספים הציבורית העצומה, הקמפיינים והוספת הקווים והתחנות. תל אופן גם הוא בירידה מתמדת, שדרדרה אותו בתוך שנה וחצי ב-25% במספר ההשכרות. הידוק הקשר בין שירות הרכבת לרוכבי אופניים, עשוי להתגלות כדרך לעודד נוסעים להשתמש בה, ואם גם תל אופן יצטרפו לחגיגה - כולם ייהנו.

"נעבור את החורף ואחר כך נראה"

לפני יותר משנה נולדה יוזמה של הרכבת לשת"פ עם מיזם השכרת האופניים של ת"א. מנכ"ל הרכבת סיפר לנו על תוכניות להשתמש במנגנון הסליקה של כרטיס רב-קו, כדי לעודד שילוב של אופניים ורכבת, הנפוץ ברשתות תחבורה בכל העולם.

בקיץ החולף הבשילה יוזמת הרכבת לתוכנית ולפיה מי שייסע ברכבת בכרטיס הרב קו יוכל לרכוש מנוי יומי בתל אופן בהנחה משמעותית. הרכבת הייתה אמורה לקנות את המנוי ב-12 שקלים, לספוג על חשבונה שני שקלים למנוי ולהציע מנוי יומי בתעריף 10 שקלים (לעומת 17 שקלים). התוכנית הייתה לערוך פיילוט שיימשך חודשיים, תוך שהרכבת מקדמת את המבצע בתחנותיה.

התכתבות בין שני הגופים, שהגיעה לידי "גלובס", מגלה כי שיתוף הפעולה סוכם ועבר אישור של המחלקות המשפטיות. ביולי, עם פרוץ מלחמת צוק איתן, הוחלט לדחות את הפיילוט לאוקטובר, "אחרי המלחמה והחגים", והרכבת אף פרסמה את שיתוף הפעולה באתר האינטרנט שלה. כשהגיע ספטמבר ביקשה הרכבת לדחות את הפיילוט לאביב. השבוע נמסר מדובריה כי "כדי לקבל תמונת מצב מיטבית הוחלט לדחות את השת"פ לפסח 2015, כך שמזג האוויר יהיה יותר טוב והסיכוי שישתמשו בשירות יהיה גבוה יותר", החלטה שעומדת בסתירה מסוימת לכוונה להקים בקרוב דוכן להשכרת אופניים בסבידור. אבל אולי האופניים שמתכננת הרכבת להשכיר עמידים יותר לחורף התל אביבי האכזר.

מנכ"ל תל אופן: "אנחנו רואים בשת"פ עם הרכבת יעד אסטרטגי שישרת את שני הגופים, ובעיקר את הנוסעים והמשתמשים. מה יותר טבעי מהשלמת ההגעה ליעד בכלי תחבורה זמין, שאינו תופס חניה, אינו מכביד על התנועה בכבישים, אינו מזהם ועל אחת כמה וכמה כשהוא שיתופי ומאפשר לרבים להשתמש באותו כלי במשך כל היום".