הבורסה ננעלה ביציבות; אפריקה ירדה 2.6%, רציו 2.4%

עונת הדוחות הסתיימה ■ ירידות בשוקי העולם ■ נתניהו ולפיד ייפגשו היום ■ ירידות חדות באג"ח של אפריקה וכלכלית ירושלים

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ב') ביציבות, על רקע פתיחה שלילית של שבוע המסחר בניו יורק, ומגמה שלילית בשוקי העולם. על רקע המשך ירידת מחירי הנפט וצניחת הבורסה במוסקבה נרשמות ירידות חדות באג"ח של אפריקה וכלכלית ירושלים. נציין את אפריקה אג"ח כח ו-כלכלית ים אג"ח י"ג . מחזור המסחר הסתכם בכ-1.23 מיליארד שקל.

אתמול דיווחנו כי קיימים סיכויים קלושים לאישור התקציב לפני קיץ 2015: על רקע המתיחות בין סיעות הקואליציה גוברות ההערכות במערכת הפוליטית כי לא יהיה מנוס מהקדמת הבחירות לפני אישור תקציב המדינה. ביממה האחרונה נעשים מאחורי הקלעים מאמצים לגשר על המחלוקות בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו לשר האוצר יאיר לפיד, אולם לנוכח חוסר האמון השורר בין השניים נראה כי הסיכויים לכך קלושים.

אתמול התברר כי בשבוע שעבר ביטל לפיד פגישה שנקבעה לו עם נתניהו. בקואליציה אומרים כי לאחר שנתניהו הסכים להתפשר כל כך הרבה פעמים ואף הסכים שלא להעלות השבוע את הצעות חוק הלאום מעוררות המחלוקת של חברי הכנסת זאב אלקין, יריב לוין ואיילת שקד, הכדור נמצא בידיים של לפיד. בתוך כך, בניסיון אחרון להרגיע את הרוחות ולמנוע את פירוק הממשלה צפויים להיפגש היום נתניהו ולפיד.

אחד האירועים שגרמו לטלטלה עזה בשווקים בימים האחרונים (בעיקר בסחורות), הוא ההחלטה של ארגון המדינות המייצאות נפט - אופ"ק, שלא להוריד את תפוקת הנפט במטרה להתאים את ההיצע לירידה בביקושים בסין ואירופה ולבלום את מחיר ה"זהב השחור" שצנח כבר יותר מ-35% בחודשים האחרונים. ההחלטה של אופ"ק שלחה ביום חמישי את מחיר הנפט לירידה של כ-6.3% למחיר של כ-69 דולר לחבית (נפט גולמי "קל" הנסחר בארה"ב).

מחיר הנפט המשיך לרדת ביום שישי וגם היום נרשמו ירידות בנפט, לפני שהחוזים שינו כיוון והחלו לעלות מעט, ונסחרים סביב 67 דולר לחבית.

מניית אל על המשיכה לעלות היום. על רקע צניחת הנפט ריכזה אתמול אל על עניין רב, מכיוון שירידה בנפט עתידה להפחית את הוצאות החברה על דלק סילוני.

מניות האנרגיה הגדולות, קבוצת דלק , אבנר יהש , דלק קידוחים ורציו , נסחרו במגמה מעורבת לאחר ירידות שערים משמעותיות אתמול.

השותפויות עומדות בפני השקעה של כ-6.5 מיליארד דולר במאגר "לוויתן" והשקעה נוספת של 1.5-2 מיליארד דולר בהרחבת מאגר "תמר". בעקבות הירידה במחירי הנפט נרשמים ביטולים של קידוחי נפט ברחבי העולם, דבר שמוביל להוזלה משמעותית, של עשרות אחוזים, במחירי שכירת אסדות הקידוח וההפקה. כך לדוגמא, מחיר אסדת קידוח שעמד לפני שנה על 650 אלף דולר ליום עומד כיום על 340 אלף דולר בלבד - ירידה של כמעט 50%. בעקבות הירידה במחירי אסדות מעריכים גורמים בשוק האנרגיה כי עלות הפיתוח של המאגרים "תמר" ו"לוויתן" צפויה לרדת גם היא, אם כי לא ברור עדיין באיזה שיעור.

חברת דיסקונט השקעות פרסמה אמש את דוחותיה לרבעון השלישי של 2014. בשורה התחתונה דיווחה דסק"ש על הפסד של כ-176 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת רווח של כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הכנסות קבוצת המשביר 365 ברבעון השלישי לשנת 2014 הסתכמו בכ-678.3 מיליון שקל, לעומת הכנסות של כ- 725.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, סיימה קבוצת המשביר 365 החזקות את הרבעון השלישי של השנה עם הפסד מפעילויות נמשכות של כ-2.1 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-16 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד הנקי לבעלי המניות הסתכם הרבעון השלישי של 2014 בכ-15.3 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-8.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד הנקי כולל הפרשה בסך של כ-10.7 מיליון שקל בגין פעילות שהופסקה, המיוחס לרשת המזון "קוסט 365", שההחזקה בה מומשה לאחרונה.

חברת הביומד פלוריסטם הודיעה היום כי קיבלה אישור פטנט בסינגפור שכותרתו "מתודולוגיות לריבוי תאים ושימוש בתאים ובמוצרי מדיה מותנים המשמשים לצרכי ריפוי". הפטנט, שמספרו 170761, הוא הפטנט השני שמאושר לפלוריסטם בסינגפור.