זה מה שיקרה לכלכלת ישראל בגלל הקדמת הבחירות

אין תקציב, אין רפורמות, אין מע"מ 0% על דירות, אין העלאת שכר מינימום, אין רפורמה במערכת הבריאות - אבל יש בזבוז של מיליארדים על בחירות

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

הבחירות לכנסת יוקדמו ככל הנראה לחודש מארס, וההשלכות הכלכליות על ישראל יהיו גדולות למדי - הנה הבולטות שבהן:

■ אין תקציב: תקציב 2015 יורד לטימיון, ומ-1 בינואר תתנהל ישראל לפי תקציב של 1/12 מתקציב 2014, כאשר הממשלה לא יכולה להגדיל את הוצאותיה. למעשה, אותו דבר קרה גם ב-2013 בגלל הבחירות והתוצאה הסופית אז הייתה דווקא חיובית ותרמה להורדת הגירעון.

חוק ההסדרים מבוטל: רפורמות שונות כמו העברת מיליארד שקל למדינה מקק"ל או הפרטת חברות ממשלתיות נכנסות להקפאה עמוקה.

שכר המינימום לא יעלה לפי שעה: המו"מ בין האוצר להסתדרות על העלאת שכר המינימום צפוי להיכנס למקפיא. בתקופת בחירות ובשל העובדה שהממשלה לא יכולה להגדיל כעת הוצאות ללא העברת תקציב, אין יכולת להעלות את שכר המינימום. החדשות הטובות: הסיכוי שיו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן יממש את האיום להשבית את המשק קטן.

מע"מ 0% על דירות חדשות: תוכנית הדגל של שר האוצר לפיד לא תמומש. חוק מע"מ 0% לא יעבור ומי שהמתין להטבת המע"מ במשך חודשים ארוכים עשוי לחזור לשוק הנדל"ן. כבר מספטמבר היו סימני התעוררות בשוק הנדל"ן שבאו לידי ביטוי בעלייה במכירות, כך שהמגמה הזו צפויה להתעצם כעת.

■ חוק שכירות הוגנת: פיזור הכנסת יעכב את אישור החוק שאמור להגביל את העלאת שכר הדירה ל-2% בשנה לכל היותר ולאפשר שכירות הוגנת בישראל. אמנם יש תמיכה בחוק הן באופוזיציה והן בקואליציה, אולם גם אם החוק יאושר, זה לא יקרה בכנסת הנוכחית. השוכרים יצטרכו להמתין עוד חודשים ארוכים.

■ הוצאה מיותרת: הבחירות יעלו למשק 1.5-2 מיליארד שקל.

■ שוק המט"ח: תגובה מיידית לבחירות בשוק ההון ניתן לראות הבוקר במט"ח, כאשר הדולר מזנק ל-3.94 שקלים - שיא של יותר משנתיים. האינפלציה צפויה לעלות, מה שעלול לפגוע עוד יותר באג"ח הקונצרניות.

■ רפורמת גרמן: רפורמה חשוב נוספת של "יש עתיד" להגבלת השר"פ (רפואה פרטית) ותיירות המרפא מושלכת לפח גם כן.