ר"ג, אור יהודה וקרית אונו נגד תוכנית הנדל"ן בתל השומר

תוכנית הדגל של משרד האוצר לקידום הליכי התכנון והגדלת היצע הדירות בהליך מזורז באמצעות הותמ"ל נתקלת בהתנגדות ראשי ערים במרכז

בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית החולים שיבא - תל השומר / צילום: תמר מצפי

תוכנית הדגל של משרד האוצר לקידום הליכי התכנון והגדלת היצע הדירות בהליך מזורז באמצעות הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה למתחמים מועדפים לדיור) נתקלת בהתנגדות ראשי ערים במרכז. מדובר בהתנגדות לאחת התוכניות הראשונות שהחלה לקדם הותמ"ל - תוכנית לאלפי דירות במתחם תל השומר. כך נודע ל"גלובס".

במכתב ששלחו ראשי הערים הגובלות בתוכנית, רמת גן, קרית אונו ואור יהודה, לשר הפנים גלעד ארדן, שהגיע לידי "גלובס", מוחים ראשי הערים על קידום התוכנית ללא התייעצות עמם וטוענים כי היא זקוקה להתייחסות נקודתית מצד כל אחת מהרשויות.

במכתב טוענים ראשי הרשויות כי במתווה הנוכחי של התוכנית שמקדמת הותמ"ל "עלולות למצוא עצמן שלוש הרשויות עם תוכנית שתאושר בהליך שדגש בו על זריזות ופחות על מתן מענה מדויק ומלא לצרכים הייחודיים של כל רשות מהרשויות הרלוונטיות, דבר שיהווה בכייה לדורות".

עוד נטען כי הותמ"ל מקדמת תוכנית המתייחסת לשטח גלילי שנכון להיום ועדת גבולות פעילה עדיין בוחנת מה יעלה בגורלו, ולכן לא ברור כיצד ניתן לקדם את התוכנית במקום: "כל עוד לא ישויכו השטחים הגליליים לרשות זו או אחרת, לא יכולים עורכי התוכנית להביא לידי ביטוי בתוכנית את הצרכים המיוחדים לכל רשות".

במקביל טוענים המתנגדים כי יש להגדיל את השטחים המיועדים לשימושי ציבור בתוכנית על יסוד פרוגרמה שתבחן את צורכי כל אחת מהרשויות בתחומה המוניציפלי. ראשי הרשויות חותמים את המכתב בכך שהם מבקשים לבטל את הדיון בתוכנית שנקבע ל-9 בדצמבר ולקבוע דיון מחודש רק לאחר שהתוכנית תתואם עם הרשויות.

ראש עיריית ר"ג, ישראל זינגר, אמר כי "הצעת הותמ"ל עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לערי המרכז שעליו ישלמו התושבים לאורך עשרות שנים". לדברי סגניתו ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אביבית מאור נמרוד, "הותמ*ל מייתר מתוכן את רפורמת התכנון המעודדת עריכת תוכניות מתאר, כי העירייה יכולה להוציא מיליונים על תוכנית אך בסמכות הותמ"ל לעשות כרצונו.

מהאוצר נמסר כי "התוכנית הובאה לדיון ועדת היגוי בותמ"ל, בין היתר על מנת לשמוע את הערות הרשויות המקומיות. מטרת הותמ"ל להאיץ את ההליך התכנוני אולם לא על חשבון איכות התוכנית ולא על חשבון שיתוף הרשות המקומית בהליך".

ממשרד הפנים נמסר כי "הותמ"ל מתכננת לקיים ישיבה ב-9 בדצמבר כדי לדון בתוכניות מגורים במתחמים מועדפים לדיור כפי שנקבע על ידי הממשלה".