שטייניץ: לפיד, חזור לטלוויזיה. כלכלה לא משאירים בידי הבלורית

שטייניץ נאם בכנסת והשתלח בלפיד, תוך גלישה לפסים אישיים: " לפיד, אתה פרזנטור לא רע, חזור לטלוויזיה. כלכלה וביטחון לא משאירים בידי הבלורית"

יובל שטייניץ / צילום: גיל יוחנן
יובל שטייניץ / צילום: גיל יוחנן

שר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, המכהן בממשלה הנוכחית כשר לנושאים אסטרטגיים, לענייני מודיעין וליחסים בינלאומיים, תקף היום (ד') בכנסת את שר האוצר היוצא יאיר לפיד, תוך שהוא מציג תמונת מצב בעייתית של כלכלת ישראל.

שטייניץ הקריא תחילה את הפוסט המפורסם של לפיד בפייסבוק לפני כשנתיים על ריקי כהן מחדרה, על כך שהיא ובעלה משתכרים כ-20 אלף שקל בחודש ועדיין כורעים תחת נטל יוקר המחיה. שטייניץ, שהשיב בשמו של רה"מ בנימין נתניהו רגע לפני אישור פיזור הכנסת בקריאה טרומית, אמר בהקשר זה: "ריקי כהן התאהבה בבלורית של יאיר לפיד וביש עתיד, הלב שלה נשבר".

נאומו של שטייניץ היה רצוף אי-דיוקים והשתלחויות אישיות במראה החיצוני של לפיד. כך, למשל, שטייניץ אמר כי ישראל ספגה הורדת דירוג אשראי, מה שלא מדויק: פיץ' הורידה לאחרונה את תחזית הדירוג של ישראל מ"חיובי" ל"יציב" בשל מבצע "צוק איתן", אך הדירוג נותר על כנו ואין סכנה להורדתו כיוון שתחזית אינה "שלילית".

בנוסף, שטייניץ חזר שוב ושוב על נתון הצמיחה השלילית לנפש, מבלי להזכיר כי מדובר בנתון זמני בגלל "צוק איתן". בהודעת הריבית האחרונה של בנק ישראל בשבוע שעבר נכתב במפורש כי האינדיקטורים הכלכליים האחרונים מעידים על חזרה לקצב צמיחה ששרר לפני "צוק איתן".

"לפני שנתיים-שלוש מדינת ישראל הייתה בראש טבלת הצמיחה בכל העולם המערבי", אמר שטייניץ. "היא הייתה בראש טבלת דירוגי האשראי. היום כל זה נעלם. במקום העלאת דירוג אשראי קיבלנו הורדה. קיבלנו צמיחה שלילית לנפש. מהמקום הראשון בכלכלות המערב - הגענו כמעט למקום האחרון".

שטייניץ התעלם מהעובדה שהוא עצמו, בכהונתו כשר האוצר, הותיר אחריו גירעון של 38 מיליארד שקל. הוא המשיך ואמר: "מר לפיד, אתה כמובן פנית לגברת ריקי כהן מחדרה שמרוויחה יותר מ-20 אלף שקל בחודש. אבל יש גם את ריקי כהן מעפולה שהיא בכלל לא מקהל המצביעים שלך; אבל היא גם מסתכלת על סדרי העדיפויות שלך, על צמצום השקעות בפריפריה ועל כך שדאגת קודם כל לחזקים - שגם בהם פגעת".

שטייניץ, פילוסוף ללא רקע בכלכלה, הטיח בלפיד: "אסור לתת לידיים בלתי אחריות ובלתי מנוסות לנהל את כלכלת ישראל ואסור לתת לידיים בלתי אחריות לנהל את ביטחון ישראל". הוא הוסיף: "אני פונה לריקי כהן מחדרה: הלב שבור מאשליית לפיד ויש עתיד, אבל השכל עדיין עובד. אל תתפתי למפלגות נישה, לבלורית וגימיקים תקשורתיים שמנסים לשבות את ליבך. הדבר הכי חשוב זה משילות, לחזק את מפלגת הליכוד בראשות נתניהו. ואם את שייכת לשמאל, תצביעי עבור מפלגת העבודה. יש מקום לכך שיהיו שתי מפלגות גדולות בישראל. נחזיר את המשילות ונדחוף הצידה את כל מפלגות האווירה והבלורית".

שטייניץ התייחס שוב ושוב למראה החיצוני של לפיד: "אי אפשר להפקיד את ענייני הכלכלה והביטחון בידי הבלורית. לפיד, אתה לא בחור רע, אתה גם לא טיפש... היית פרזנטור מעולה בטלוויזיה. בשמי ובשם כל אזרחי ישראל אני מציע לך לחזור למקום שאתה טוב בו - לטלוויזיה. תשאיר את ענייני הכלכלה והביטחון הלאומי לאנשים רציניים, עם קצת פחות בלורית, אבל עם הרבה יציבות ואחריות".