דאע"ש הוא סטארט-אפ

זיהה הזדמנות והפעיל שיווק אגרסיבי ופיתוח עסקי. יצליח מול החברות הגדולות?

פעיל דאע"ש / צילום: רויטרס
פעיל דאע"ש / צילום: רויטרס

ניתוח ההצלחה המטאורית של דאע"ש בכלי ניתוח של סטארט-אפ יאפשר לנו להסתכל על פעילות הארגון תוך למידה ובחירת צעדי תגובה של העולם המערבי מולו. הכל כדי להבטיח שהם לא יצליחו לעשות את ה"סבב השני" שלהם.

ההצלחה של דאע"ש, השתלטות של כח שמונה לא יותר מ-13 אלף לוחמים על שטחים כה נרחבים בזמן כל-כך קצר, באיזור מאוד אלים וחמוש, היא תופעה ייחודית המצריכה ניתוח והסבר. מדובר לדעת מומחים רבים בתופעה גיאו-פוליטית מאוד משמעותית באיזור.

לעומת כל הניתוחים המצויים כיום שבוחנים את העניין בכלים גאו-פוליטיים, נבחן כאן את התופעה בכלים מהעולם העיסקי - עולם הסטארט-אפים. הניתוח יכול להוות כמעין שיעור לכל סטארט-אפיסט מתחיל.

השלב הראשון הוא רקע: איזור המזרח-התיכון נשלט ע"י שחקנים גדולים וכבדים בהתנהלותם, שעסוקים מזה עשרות שנים במאבקי כח ביניהם (איראן, עיראק - אמנם גוף חדש אבל מדינה עם צבא גדול, מאומן ומחומש ע"י האמריקאים, סעודיה, ישראל, מצרים, וארה"ב). כל השחקנים האלו דבקים ברעיונות קבועים, רובם חסרי מעוף, ללא חידושים בחשיבה. מצב זה מאפיין הרבה גופים פוליטיים, כמו גם עיסקיים. העולם העיסקי מלא בגופים גדולים, "השולטים" על שטחים (עסקיים) רחבים, אך הם הפכו לכבדים ועייפים.

פתאום, לסביבה כזו מגיע גוף חדש, קטן מאוד (סטארט-אפ), שמנצל את המצב לטובתו ומשחק בכלים חדשים שמפתיעים את השחקנים הגדולים. השחקנים הגדולים, בגלל הכבדות והאיטיות שלהם, מתקשים להגיב במהירות. בהקשר זה אפשר למנות לא מעט מהלכים מוצלחים של דאע"ש כגון זיהוי ההזדמנות, זיהוי התמורות באזור וזיהוי חולשות היריבים. בנוסף יש לו התאמה מהירה מאוד לסביבה הפוליטית והצבאית החדשה: ניידות בלתי רגילה של כוחות (רכבי 4X4), עם כח אש אפקטיבי (גם אם בכלי לחימה מיושנים) כאשר שאר הכוחות באזור איטיים וסטאטיים.

עוד חוזקה שגילינו היא אלמנט ההפתעה. הניידות מאפשרת לחיילי דאע"ש לחצות במהירות שטחים קשים, מדבריות והרים, ולהפתיע את מי שעומד מולם. גם נחישות רשמנו לטובתם. כמו כל סטארט-אפ, האמונה בהצלחת המיזם, הנחישות, והנכונות להקרבה אישית (עם כל ההבדלים...) הם תנאי הכרחי להצלחה. את כל אלו לא מוצאים בכל הצבאות שסביבם (לפחות לא ברמה כזו), כמו שלא מוצאים בארגונים גדולים.

ואי אפשר להרים מיזם בלי שיווק. במקרה של דאע"ש, שיווק אגרסיבי. חיילי דאע"ש משתמשים בלוחמה פסיכולוגית כדי להרתיע את יריביהם ולגרום למתלבטים להצטרף לשורותיהם.

גם סוגיית הפיתוח העסקי לא הוזנחה. לדאע"ש ברור שלבד המשימה גדולה עליהם, ולכן יצרו מערכת פיתוח עסקי אפקטיבי על ידי כריתת רשת בריתות עם שבטים סוניים במרכז וצפון עיראק.

תחת קטגוריית "הצוות" נמנים היזמים, מודעים להיותם חסרי ניסיון צבאי וארגוני, שצרפו לשורותיהם צוות הנהלה שבמקרה שלהם הם "שחקני חיזוק" מנוסים מ"הארגונים הגדולים". הארגון נשען צבאית על ניסיונם של לוחמים סונים ששירתו בעבר בארגונים גדולים.

וכאשר מנסים להבין מהו המודל העיסקי, די נהיר שהם השתלטו מהר על משאבי טבע ותשתיות חשובות (שדות נפט), כדי לאפשר המשך התקדמות. Timing is everything - ובמקרה שלהם תחת קטגוריית ניצול timing דאע"ש ביצעו את "היציאה לשוק" כשהגדולים נמצאים במשבר (עיראק, סוריה, ארה"ב עייפה).

אז מה למדנו? את שלב ה"סטארט אפ" הצליחה דאע"ש לעבור בהצלחה, תודות לאימוץ העקרונות לעיל. עכשיו המבחן הגדול שלהם יהיה במעבר הרגיש והבעייתי מ"סטארט-אפ" ל"חברה". כלומר, לשלוט על השטחים שכבשו, ולאחר מכן להתעמת מול "השחקנים הגדולים", ה"סיסקו" של העולם העיסקי, מול צבאות מסודרים באיזור (סעודיה, ישראל, תורכיה, מצרים). מעבר כזה בין השלבים, מנסיוננו בעולם העיסקי, הוא מורכב מאוד, מצריך שינוי תפיסתי, ואולי אף החלפת הצוות המוביל. נקווה שהם ייכשלו בכך.

הכותב הוא מנכ"ל החממה הטכנולוגית VLX Ventures