רון חולדאי: "אי אפשר לתכנן כאן כלום"

(עדכון) - חולדאי בוועידת ישראל לעסקים 2014: "פירוק ממשלה אחרי שנה וחצי הוא כשלון מנהיגותי" ■ "ישראל עוד לא החליטה מה היא: מדינה של חתני פרס נובל או מדינה של פחדני קדמה"

רון חולדאי / צילום: תמר מצפי
רון חולדאי / צילום: תמר מצפי

ועידת ישראל לעסקים 2014 של "גלובס" נפתחה הבוקר (א') במליאת הפתיחה, תחת הכותרת "2015 לאן?", במעמד כבוד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ובהשתתפות רון חולדאי, ראש העיר תל אביב-יפו; ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים; וד"ר ג'ייסון פורמן, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן ויועצו הכלכלי הבכיר של הנשיא ברק אובמה.

חולדאי פתח את דבריו ואמר כי "במחי מסיבת עיתונאים אחת כל הנושאים נדחו כל הנושאים לקרן זווית כי כולם מדברים רק על הבחירות שנפלו עלינו - ולא כרעם ביום בהיר. לבי לבי למארגני הוועידה, אבל עוד יותר לתושבי הארץ הזו שזו מציאות חייהם. במציאות הזו שבה ממשלה מתפרקת אחרי שנה וחצי אין שום אפשרות לדבר על תכנון, לא לטווח קצר ולא לטווח ארוך".

חולדאי השווה את התכנון בנוגע לרכבת בתל אביב לערים אחרות בעולם - בייג'ינג או וינה, ושאל: "למה בישראל זה לא קורה? פירוק ממשלה אחרי שנה וחצי הוא כשלון מנהיגותי. אבל כעת לא נותר אלא להביט קדימה בתקווה שהממשלה הבאה תעשה כל מה שהממשלה הנוכחית לא עשתה, בראש ובראשונה להקים קואליציה שתוכל למשול ולא רק לדבר, ואני מדבר על האתגר החשוב ביותר - המצב הגיאופוליטי במזה"ת.

"מצד אחד, יחסינו עם הפלסטינים והאם אנחנו בדרך למדינת אפרטהייד; ומצד שני, בעיית התפשטותו של האסלאם הפנאטי. דחופים לא פחות - היעדים הכלכליים והחברתיים: לקיחת אחריות ודאגה לדיור לכל אזרח, שכר מינימום ראוי, חינוך, בריאות ורווחה, מדע ומחקר ראויים, כפי שמקובל במדינות שאנחנו חושבים שאנחנו דומים להן.

"66 שנה אחרי הקמתה של מדינת ישראל לא רק שאי אפשר ללמד ילד את גבולות מדינתו, אלא שהמדינה עדיין לא החליטה מה היא רוצה להיות: מדינה של חתני פרס נובל או מדינה של פחדני קדמה. הבחירה היא בין מי שרוצים לראות את ישראל כחלק מהעולם המתקדם תוך שמירה על ערכי היהדות, הפלורליזם, זכויות כל המיעוטים, לבין מדינה לאומנית קיצונית, של עם לבדד ישכון, מתוך רצון להתבדלות".

גיל שויד - איש השנה 2014

הוועידה נפתחה אתמול (מוצ"ש) באירוע חגיגי, בו אירח חגי גולן, העורך הראשי של "גלובס", את גיל שויד, מייסד, יו"ר ומנכ"ל חברת צ'ק פוינט. שויד נבחר לאיש השנה של "גלובס" לשנת 2014.

עוד במהלך היום יתקיימו פאנלים ודיונים, בין השאר, בנושאים "מבט קדימה - לנצח בסביבה תחרותית" בהשתתפות יעל אנדורן, מנכ"לית משרד האוצר, ארז ויגודמן - נשיא ומנכ"ל חברת טבע, רפי מאור יו"ר התעשייה האווירית, ומולי אדן - סגן נשיא בכיר ונשיא אינטל ישראל.

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, תנאם בצהריים. בהמשך יתקיימו דיונים בנושאים כגון עולם התעסוקה והתאמתו לצרכים המשתנים, הדור הבא של הבנקאות, המדינה כעסק, הדינמיקה של שוקי האנרגיה, מכשולים והזדמנויות בשווקים המתעוררים והמתפתחים ועוד.