ריבלין: האזרחים מאוכזבים, חושש שהציבור לא יילך לקלפי

(עדכון) - ריבלין בוועידת ישראל לעסקים 2014: האזרחים די מאוכזבים מפני שהבחירות האחרונות שינו בתכלית את דרך ההליכה לקלפי, אך לא הביאו מענה"

ראובן ריבלין / צילום: תמר מצפי
ראובן ריבלין / צילום: תמר מצפי

"תמיד השאלות היו או ביטחון או חברה - אבל היום, אחרי המחאה, צריך למצוא מענה לגם וגם, לא עוד 'או או'. מפלגות שמתייחסות רק לנושא מסוים, ולא נותנות מענה לכלל הבעיות שאנחנו מתמודדים איתן רק יוצרות בעיות".

כך אמר היום (א') נשיא המדינה ראובן ריבלין בוועידת ישראל לעסקים 2014 שנערכת במלון אינטרקונטיננטל בת"א. ריבלין אמר את הדברים בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן.

בתשובה לשאלה אם יש לו מושג מה יקרה אחרי הבחירות אמר ריבלין: "אני מקווה שמה שהיה לא יהיה, כלומר יש לי חשש שהציבור לא יילך לבחירות מתוך כי הוא לא מאמין, שאולי תהיה אמירה כאילו הדמוקרטיה לא מועילה. אני מקווה שהציבור כולו ילך לקלפי. גם המנהיגים הפוליטיים צריכים להבין שחזרה לגושים המרכזיים חשובה למשילות".

- אתה מסכים לקביעה שמאז המחאה החברתית מצבו של הציבור לא הוטב ואפילו הורע?

"המחאה החברתית הביאה לראשונה בכנסת מצב שבו 57 ח"כים התחלפו, וזו הייתה בשורה. יחד עם זאת, לא נבחרו לכנסת אנשים שמגובשים בדעתם, כל אחד בא על מנת להביע את יכולותיו האישיות, לא תמיד ידע להיכן הוא פונה ומהן ההכרעות שהוא צריך לקבל. זה גרם לתזזית. האזרחים די מאוכזבים מפני שהבחירות האחרונות שינו בתכלית את דרך ההליכה לקלפי, אך לא הביאו מענה".

- לציבור עדיין יש אמון במקבלי ההחלטות?

"הציבור צריך להיות מספיק אחראי כדי לראות את מי הוא שולח להיות הנציג שלו".

- ניתן להעביר רפורמות?

"הייתי שותף בוועדת הכספים והכלכלה לשתי רפורמות: חוק הריכוזיות, עליו אמרתי שאין בו נגיעה באמת בריכוזיות; וכך גם בחוק המזון, שלא אחז את השור בקרניו. המגזר העסקי הוא לא אויב המדינה, אך המחאה החברתית הביאה אותנו להבין שיש פה משהו שהוא לא בריא בחברה הישראלית ולכן גם הפתרונות הללו צריכים לבוא. הציבור לא מבין מדוע אנחנו נמצאים בשתי כלכלות - סטארט-אפ ניישן וישראל השנייה. הפערים הולכים וגדלים גם בתוך ישראל השנייה וגם בתוך מעמד הביניים".

- האם יש שנאה כלפי המגזר העסקי?

"הפערים הולכים וגדלים גם בתוך ישראל השנייה, לא רק בין הון ושלטון. כל זה מחייב התערבות של הציבור והבנה של נבחרי הציבור שהם נבחרו כדי לטפל בדברים האלה".

ריבלין התייחס לקיטוב ולאלימות בחברה הישראלית ואמר: "התרופה לאלימות היא התקווה. בחור בירושלים, כשבאים ואומרים לו - אתה ערבי, מנותק מהמערכת הפלסטינאית אתה בתוך המערכת הישראלית. אז הוא אומר לעצמו 'זה בסדר מהבחינה הלאומית, אבל אחרי הלימודים רוצה שיהיה לי אופק תעסוקתי'. אנחנו צריכים לטפל בפונדמנטליזם היהודי כמנהיגים יהודים, והמנהיגים הערבים צריכים להתמודד עם הפונדמנטליזם הערבי. כשאין תקווה אתה יוצר אלימות".

ריבלין הוסיף: "אני ירושלמי, ולכן אני חמור שלא משנה את דעתו. אולי יש פרשנים שמשנים דעתם עליי. מה שאני אומר היום אמרתי גם לפני 10 שנים וגם לפני הקמת המדינה. אנחנו מאמינים באמונה שלמה שיהודים וערבים נועדו לחיות יחד. יחד עם זאת, כציוני אדוק, אני מאמין בקיומה של מדינה יהודית, אבל היא חייבת להיות דמוקרטית".

ריבלין גינה גם את הגזענות במגרשי הכדורגל, בייחוד בקרב אוהדי בית"ר ירושלים: "אני לא יכול ללכת יותר לטדי כאשר הקריאות שנשמעות מהיציעים הן קשות ביותר מבחינת אמונותיי כישראלי וכיהודי. טדי הפך לי לזרא. די להפוך את הכדורגל לבמה לשטנה וגזענות בלתי נסבלת".