מס הכנסה דורש מהפטרוכימיים 29 מ' ש' בגין מכירת אבגול

הוויכוח נסוב סביב מיסוי הרווחים מהמכירה ■ בדוחות לשנים 2012 ו-2013 הפרישה הפטרוכימיים למס 19 מיליון שקל בגין המכירה

דיויד פדרמן / צלם: תמר מצפי
דיויד פדרמן / צלם: תמר מצפי

חברת הפטרוכימיים ממשיכה לפעול לקידום הסדר החוב הענק בחברה, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, ובסוף השבוע פרסמה, אחרי כמה תיקונים, תוכנית הסדר חוב מעודכנת, שעיקרה כבר פורסם בעבר, והיא כוללת תספורת ממוצעת של כ-50% על התחייבויותיה לנושי האג"ח. הפטרוכימיים מחזיקה בנכס אחד - 30% ממניות בזן (בתי הזיקוק בחיפה), בשווי שוק של 1.1 מיליארד שקל.

ובעוד החברה ממשיכה בניסיונותיה לגיבוש הסדר החוב, דיווחה הפטרוכימיים בשבוע שעבר כי מס הכנסה דורש ממנה תשלום שומה של 29 מיליון שקל בגין מכירת מניות יצרנית הבדים אבגול.

הפטרוכימיים מנהלת זה זמן דיונים מול מס הכנסה בגין דרישה זו, וכעת עדכנה כי ברשות המסים החליטו לדחות את טענותיה ולקבוע לה צו שומה בסכום המוזכר. בפטרוכימיים מציינים כי "החברה, ביחד עם יועציה המשפטיים, תבחן את השומה ותגיש השגה על הדרישה".

הפטרוכימיים, שבשליטת דיויד פדרמן, נסחרת לפי שווי מזערי של כ-10 מיליון שקל בלבד. החברה השלימה כבר לפני כשנתיים את מכירת השליטה בחברת אבגול, יחד עם משפחת גולדווסר, לקרן ההשקעות הבריטית את'מבה קפיטל תמורת כ-107 מיליון דולר - מהלך שיצר לה רווחי הון נאים של עשרות מיליוני שקלים.

החזקה ישירה או לא

בין מס הכנסה והפטרוכימיים מתנהל ויכוח כבר זמן רב, סביב העובדה שאת מניותיה של אבגול החזיקה הפטרוכימיים באמצעות חברה-בת. הפטרוכימיים טוענת כי את הרווחים מהמכירה יש למסות כאילו המניות היו מוחזקות על-ידה ישירות, ואילו במס הכנסה סבורים אחרת. בדוחות 2012 ו-2013 כללה הפטרוכימיים הפרשה למס בסך 19 מיליון שקל.

על רקע מצבה של הפטרוכימיים, נתקל לאחרונה פדרמן בהתנגדות מחזיקי האג"ח לשכר בעלות של עד 4 מיליון שקל בשנה, שהוא מבקש לאשר לו מקופת החברה המוחזקת בזן, שבה הוא משמש כיו"ר.

פדרמן מבקש לאשר לעצמו בבזן דמי ניהול חודשיים של כ-170 אלף שקל (כ-2 מיליון שקל בשנה), החזר הוצאות אש"ל והוצאות אחרות. בכפוף למדיניות התגמול, יהיה פדרמן זכאי גם למענק שנתי של עד 2 מיליון שקל.