צרכני ישראל - היזהרו

הבהלה לאייפונים ולמכוניות עומדת בסתירה לצמיחה השלילית של התמ"ג

קניות, צרכנות / צלם: רויטרס
קניות, צרכנות / צלם: רויטרס

הצמיחה השלילית של כלכלת ישראל ברבעון השלישי של השנה טשטשה במידה רבה את העובדה שהצריכה הפרטית במדינה נותרה מקור העוצמה של הכלכלה הישראלית בתקופה של דשדוש ביצוא וירידה בהשקעות.

הצריכה הפרטית צמחה ברבעון השלישי של שנת 2014 ב-3.9% במונחים שנתיים, לעומת הרבעון השני של השנה. זאת, על אף שהמשק היה שרוי במלחמה ארוכה בת 50 ימים במהלך הרבעון השלישי, מלחמה אשר הרחיקה מן החנויות ומאולמות המכירה קונים פוטנציאליים.

הצריכה הפרטית צומחת בקצב נאה על אף העובדה שההכנסה החציונית במשק נמוכה ומדשדשת, ויוקר המחיה חונק רבים. מצד אחד, הקניונים מלאים, התור לרכישת אייפון 6 ארוך, ויבואני כלי-הרכב מוכרים רכבים בקצב חסר תקדים; מצד שני, אנשים מתקשים לעמוד בהוצאות החודשיות השוטפות, מקטינים רכישות של מוצרי צריכה שוטפת ברשתות הקמעונאיות.

לא ברור מאין שואב הצרכן הישראלי הממוצע את כושר הקנייה המשודרג מרבעון לרבעון, שכן גם הצריכה הפרטית לנפש צמחה ברבעון השלישי ב-1.8% בהמשך ישיר לצמיחה הפרטית לנפש ברבעון השני של השנה, אשר צמחה בשיעור של 3.3% ברבעון הקודם.

ניתוח נתוני הצריכה הפרטית מלמד על מגמה מפתיעה במשק המקומי: דווקא הצריכה השוטפת במשק, הכוללת צריכת מוצרי מזון, מדשדשת, ואילו צריכת מוצרים בני-קיימא ומוצרים בני-קיימא למחצה צומחת בקצב מהיר.

אם ההאטה בצריכת מוצרי צריכה שוטפת תחלחל גם להאטה בצריכת מוצרים בני-קיימא, הצמיחה של המשק הישראלי בשנת 2015 תהא נמוכה מהתחזיות, והצמיחה בצריכה הפרטית לנפש תתפוגג.

התיאוריה הכלכלית גורסת כי דווקא בתקופות של האטה כלכלית, אנשים מתמקדים בצריכת מוצרים בסיסיים, ומקטינים רכישות של מוצרים בני-קיימא עד להתבהרות המצב הכלכלי. אצלנו בימים אלו מתרחש מצב שונה ומעורר תהיות.

ייתכן כי הסיבות לצמיחה החזקה במכירות מוצרים בני-קיימא הן הנזילות העצומה במשק, הריביות הנמוכות וחוסר האלטרנטיבה בזירת ההשקעות. במצב כזה, אלו בציבור הישראלי הנהנים מעודפים פיננסיים מעדיפים לרכוש מוצרים בני-קיימא יקרים, ולא להסתפק בריביות אפסיות.

הצמיחה במכירות מוצרים בני-קיימא מובלת על-ידי קדחת רכישות של כלי-רכב אישיים. לפי דוח מסירות רכב חדש שפרסם איגוד יבואני הרכב, בעשרת החודשים הראשונים של 2014, נמסרו בישראל 209,720 מכוניות חדשות, כאשר בחודש אוקטובר האחרון נעו על כבישי ישראל 17,149 כלי-רכב חדשים.

לעומת עשרת החודשים הראשונים אשתקד, מדובר בעלייה של 13.8% במסירות כלי-רכב חדשים; ולעומת אוקטובר אשתקד מדובר בירידה של 12.5%. ההערכות בשוק הרכב הן כי מכירות הרכבים החדשים בישראל יסתכמו בשנת 2014 כולה ב-250 אלף כלי-רכב פרטיים, ובמונחים כספיים בכ-22 מיליארד שקלים.

עיון בהיקף האשראי במשק שלא לדיור, מלמד כי אשראי זה עומד נכון לסוף חודש אוגוסט 2014 ברמה של 126 מיליארד שקלים, לעומת האשראי במשק שלא לדיור, בהיקף של 122 מיליארד שקלים בסוף שנת 2013. אם בוחנים סעיף זה בפרספקטיבה רב-שנתית, נראה כי סעיף אשראי זה צמח משנת 2010 מרמה של 107 מיליארד שקלים לרמתו הנוכחית. קרי, עלייה של כ-19 מיליארד שקלים תוך כארבע שנים באשראי במשק שלא למטרת דיור.

ראוי לציין, כי אשראי זה אינו כולל הלוואות אשר נלקחו כהלוואות למטרות דיור, ומשמשות הלכה למעשה לשימושים אחרים, ובהם רכישת מוצרים בני-קיימא דוגמת רכבים.

על הסקסיות של המימון החוץ-בנקאי ניתן ללמוד מן הקמפיינים התדירים של חברות כרטיסי-האשראי, ומן הפריחה של פעילות זו אצל חברת ישיר-מימון, שיש לה תיק הלוואות צומח בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקלים, ומן הכוונה של גופים עסקיים נוספים במשק להיכנס לתחום צומח זה של הענקת אשראי לציבור הישראלי.

האבטלה במשק מצויה בשפל יחסי, ונראה כי חלקים ניכרים בציבור אינם מפנימים את הפגיעות של נתוני הצמיחה המקומיים, אינם מביאים בחשבון תסריט של הידרדרות בביטחון התעסוקתי, ומתפתים להמתיק את גלולת חיי היום-יום באמצעות רכישת מוצרים בני-קיימא, ואפילו אם מדובר בעסקאות באשראי, כסף שצריך להחזיר עם ריבית לא נמוכה.

הבעיה היא שהרעה במצב המשק אשר תוביל עמה לעלייה באבטלה, עלולה להקשות על הלווים לעמוד בהתחייבויות השוטפות הגדולות אשר חלקן הגדול הוא קבוע. לכן רוכשי מוצרים בני-קיימא הנשענים על מינוף כבד או שוחקים בחדות את כרית-הביטחון הפיננסית שלהם ליום סגריר, צריכים לחשוב עשר פעמים נוספות בטרם הם מגדילים מאוד את פרופיל הסיכון הפיננסי שלהם.

ובצד השני של המשוואה, ראוי כי גם משווקי האשראי אשר מוכרים הלוואות למחייתם, ינהגו באחריות על אף ההזדמנות העסקית הפרוסה אל מול עיניהם, ולא יזרימו אשראי בהיקפים עצומים לציבור הישראלי, שכן קריסת לווים רחבה בתרחיש של האטה במשק, תגרור נזק כבד לכל הצדדים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון