בובליל: "לא בטוח שהממשלה הבאה תתמוך במחיר מטרה"

נשיא התאחדות בוני הארץ: "צריך להפסיק את ההצהרות ולפנות למעשים. ההצהרות מקפיאות את השוק, משפיע על הצמיחה במשק וגורם לירידה בהכנסות המדינה"

ניסים בובליל / צילום: איל יצהר
ניסים בובליל / צילום: איל יצהר

"מחיר מטרה היא תוכנית טובה מאוד. פעם ראשונה שממשלת ישראל החליטה לוותר על הכנסות. אבל מקביל יש כמה דברים בעייתיים. בשנים האחרונות רואים הרבה הצהרות בלי מעשים. דיברנו על מע"מ אפס, אמרו שיעבור בסוף נובמבר. וראינו מה קרה, אין מע"מ אפס. הרוכשים עמדו על הגדר, הבטיחו להם הטבה תשעה חודשים והיום הם עומדים בפני שוקת שבורה. צריך להפסיק את ההצהרות ולפנות למעשים. ההצהרות מקפיאות את השוק, משפיע על הצמיחה במשק וגורם לירידה בהכנסות המדינה. צריך להיות אחראים ועכשיו המבחן הוא שיווק מכרזים במחיר מטרה. את הדירה הראשונה במחיר מטרה נראה יוצאת למכירה עוד שנה וחצי במקרה הטוב, לא מוכנה, רק יוצאת לשיווק. גם את זה צריך להסביר לציבור. שרק עוד כמה שנים יהיו דירות, כי גם הוצאת היתרים לוקח זמן. צריך להסביר שרק עוד כמה שנים יהיו דירות מוזלות". כך אמר היום (ג') ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ בפתח כנס מקצועי של משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל.

עוד הוסיף בובליל כי תקופת הבחירות היא תקופה של אי וודאות ותהה האם גם שר הבינוי הבא יתמוך בתוכנית מחיר מטרה: "אני לא יודע מי יהיה שר הבינוי הבא. אולי השר הבא יגיד שמחיר מטרה הוא לא הפיתרון? הרי ראינו מה קרה למע"מ אפס. תוכנית גרועה מאוד שהייתה גורמת לנזק. על שר חדש מגיע ורוצה מעשים שיירשמו על שמו. אני לא יודע איזו ממשלה תקום עוד 3 חודשים ואני לא בטוח שכל הגורמים בה יחשבו שמחיר מטרה זה הפיתרון הנכון. צריך גם להגיד את זה לציבור הרחב".

בובליל התייחס גם לנושא נוסף, הקפאת הצעת החוק הנוגעת למוסר תשלומים ברשויות המקומיות, בחברות הממשלתיות ובמשרדי הממשלה. מדובר בהצעת חוק שקודמה כדי לקבוע שהגופים האמורים יהיו חייבים להעביר את התשלומים 30 יום לאחר סיום העבודה ובכך לתקן עיוות גדול שקיים במוסר התשלומים. "במשך כל השנים מדברים על עסקים קטנים והבינוניים, שרים, מנכ"לי משרדים. כולם. כי זה המנוע של המשק. היום יש חוק של מוסר תשלומים. בהוראת משרד ראש הממשלה הקפיאו את החוק תוך כדי נשיאת הדגל של העזרה לעסקים. אנחנו רואים את זה בחומרה. הגיע הזמן שההצהרות יהפכו למעשים".