ירידה בהכנסות המדינה ממסים בנובמבר ל-21.2 מיליארד שקל

נתוני האוצר באים לצד נתונים נוספים שפרסמו רשות המסים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) המצביעים על האטה במשק

מיכל עבאדי - בויאנג'ו / צילום: אוריה תדמור
מיכל עבאדי - בויאנג'ו / צילום: אוריה תדמור

ירידה בהכנסות המדינה מגביית מסים בנובמבר, כך עולה מנתונים שפרסם היום האוצר לצד נתונים נוספים שפרסמו רשות המסים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) המצביעים על האטה במשק.

הכנסות המדינה ממסים הגיעו בנובמבר ל-21.2 מיליארד שקל, והיו נמוכות בכ-400 מיליון שקל מהתחזית לחודש זה, כך עולה מנתוני אגף החשב הכללי באוצר. מדובר בירידה של 0.9% בהכנסות המדינה לעומת החודש המקביל אשתקד, בניכוי תיקוני חקיקה. ההכנסות ממסים ישירים (מס הכנסה ומס חברות) רשמו בנובמבר ירידה חדה יחסית של 7.4% בעוד שההכנסות ממסים עקיפים עלו בשיעור של 8.7%.

כתוצאה מהגבייה המאכזבת הצטמק הפער החיובי המצטבר מתחילת השנה בין הכנסות המדינה בפועל להכנסות בתחזית, והוא עומד כיום על 3.7 מיליארד שקל לעומת 4.1 מיליארד ש' נכון לסוף חודש אוקטובר. האוצר ציין כי בצד ההוצאות נרשמה עלייה של 3.5% בהוצאות המשרדים האזרחיים, לעומת גידול מתוכנן של 7.6% בתקציב המקורי, ואילו הוצאות מערכת הביטחון שהיו אמורות לקטון ב-7% עלו ב-2.8%. כתוצאה ממגמות אלה נמצא הגירעון התקציבי במגמת ירידה והוא עומד נכון לסוף נובמבר על 2.6% לעומת 2.8% נכון לתחילת אותו חודש.

יבוא כלי הרכב הפרטיים זינק בנובמבר בשיעור של 10% לעומת נובמבר אשתקד ובכך מגיעה העלייה המצטברת ביבוא כלי רכב ל-6.9% מתחילת השנה, כך עולה מנתונים שפרסמה היום רשות המסים.

לעומת העלייה ביבוא רכב פרטי נרשמו בנובמבר ירידות חדות יחסית ביבוא מוצרי חשמל ובכלל זה מכונות כביסה (ירידה של 29% לעומת נובמבר אשתקד), מקררים (ירידה של 13.3% לעומת נובמבר 2013) ומכשירי טלויזיה (ירידה של 15%).

נתוני סקר הערכת מגמות בעסקים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלים כי בענף המלונאות נמשכת ההרעה בהערכת המנהלים שצנחה ב-18.5% והגיעה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2013. במדד הכללי של הערכות המנהלים נרשמה ירידה של 0.8% לעומת החודש הקודם.