המדינה מוכנה לקיצור המאסר של אורי לופוליאנסקי

הפרקליטות הסכימה לקצר את תקופת מאסרו של ראש העיר ירושלים לשעבר, שנדון ל-6 שנות מאסר בגין לקיחת שוחד, בשל מצבו הרפואי הקשה

גזר דין אורי לופוליאנסקי/ צילום: תמר מצפי
גזר דין אורי לופוליאנסקי/ צילום: תמר מצפי

הפרקליטות הודיעה הבוקר (ד') במסגרת יום דיונים נוסף בערעורם של מורשעי הולילנד בבית המשפט העליון, כי הסכימה לקצר את תקופת מאסרו של ראש העיר ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, שנדון ל-6 שנות מאסר בגין לקיחת שוחד, וזאת בשל מצבו הרפואי הקשה. עם זאת, הודיע בא-כוח המדינה, עו"ד יונתן תדמור, כי הפרקליטות עדיין דורשת שלופוליאנסקי ירצה מאסר בפועל. "חשוב שיעבור מסר שלפיו מעשים כפי שהוכחו, מחייבים ענישה חמורה של מספר שנות מאסר", ציין.

לופוליאנסקי הורשע בלקיחת כספי שוחד בסך של יותר מ-2 מיליון שקל מיזם פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, ומעד המדינה שמואל דכנר המנוח, והעברתם כתרומות לארגון 'יד שרה', אותו ייסד ובו כיהן כיו"ר. התובע הדגיש את מטרתו המקודשת של ארגון "יד שרה" ואת העובדה שלופוליאנסקי לא נטל את כספי השוחד לכיסו. זאת, כפי שטוענים סגנוריו של ראש העיר לשעבר בערעור. לדברי התובע, "העונש שנגזר על לופוליאנסקי משקף את חומרת מעשיו, אם כי יש חוסר נוחות לנוכח העובדה שהכספים ניתנו ל'יד שרה' ולנוכח מצבו הבריאותי הקשה". התובע ציין כי "אנחנו סבורים שניתן היה להתחשב מעט יותר בעניין של המוסד הציבורי ("יד שרה" - ס'כ') ולהוריד את מתחם הענישה מ-6-8 שנות מאסר ל-4-6 שנות מאסר, ובנסיבות האישיות - בחלק התחתון של מתחם הענישה".

לופוליאנסקי הורשע במארס האחרון ע"י המחוזי בת"א בלקיחית שוחד בתיק הולילנד, אחת מפרשיות השוחד הגדולות בתולדות המדינה. הכרעת הדין גוללה העברת כספי שלמונים מהיזמים של פרויקט הנדל"ן העצום בירושלים לנבחרי ופקידי ציבור, בהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

השופט דוד רוזן קבע כי לופוליאנסקי "היה מודע לתרומות הגדולות שהועברו, היה מודע לכך שהתרומות התקבלו בגלל תפקידו בעירייה ופעל בניגוד לאמות מידה ראויות". בנוסף ל-6 שנות מאסר, נגזרו על לופוליאנסקי שנת מאסר על-תנאי וקנס של חצי מיליון שקל. "יש במעשיו של לופוליאנסקי כדי לקעקע אמון הציבור במנהיגיו. כספי השוחד לא נחתו באמתחתו, אבל היו יקרים עבורו ומסולאים בפז... בעבירת השוחד יש כדי לזהם את השירות הציבורי. נותן השוחד הינו איש מושחת ומשחית, ומקבל השוחד הינו איש הפועל בבוגדנות, איש מעל, בוגד באמון שניתן בו, אמון שבלעדיו לא יקום ויהיה שירות ציבורי מתוקן", קבע המחוזי.

בבואו לגזור את דינו, ציין השופט רוזן כי בשל מחלתו של לופוליאנסקי, והעובדה כי "לא ביקש ליהנות דווקא ממטעמי החיים" ואת הכספים שנטל העביר ל"יד שרה", הוא מקל בעונשו ביחס לשאר המורשעים בפרשה. "לופוליאנסקי בורך בסגולות רבות. לא מדובר בפושע רגיל השקוע אך ורק בעולם הסיאוב והפשע. נהפוך הוא, הנאשם ביקש לאורך כל חייו לתרום ולעשות לטובת הקהילה", ציין רוזן אך הבהיר: "גם משלא נטל כספי שוחד לכיסו, כספי השוחד שימשו להעצמתו והגדלת כוחו והשפעתו".