האם ויסמן טמן גלולת רעל לשותפו בירן בכביש 6?

הסכם שנחתם ב-2012 קובע כי במקרה בו תצא השליטה באלון מידיו של ויסמן, הקבוצה תאבד את שליטתה בחברה האחראית על תחזוקת ותפעול כביש 6 וכן כבישים נוספים ברחבי הארץ ■ המשמעות במקרה כזה עלולה להיות אובדן פרמיית שליטה של 10-15 מיליון שקל ממנה נהנית כיום קבוצת אלון

דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: קובי קנטור
דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: קובי קנטור

הסכסוך המר שפרץ בין צמד בעלי השליטה בקבוצת אלון, עו"ד שרגא בירן ודודי ויסמן, צפוי להסתיים על פי ההערכות ביציאתו של אחד מהשניים מהבעלות בקבוצה, שהיא אחת מחברות ההחזקה הגדולות בישראל.

בימים אלה פועל בירן, בעל השליטה בקבוצת אלון, להדיח את שותפו במשך 20 השנים האחרונות, ויסמן, מתפקיד מנכ"ל הקבוצה עם תום חוזה ההעסקה שלו בסוף השנה הנוכחית. במקומו הוא מבקש למנות את אביגדור קפלן, לשעבר מנכ"ל ויו"ר כלל ביטוח ומנכ"ל בית החולים הדסה. ויסמן אף פנה לקיבוצים, השותפים אף הם בקבוצת אלון, עם המלצתו כי קפלן ימונה למנכ"ל הבא של הקבוצה.

משמעות מהלך ההדחה בו פתח בירן היא דחיקתו של ויסמן מעמדת הניהול שלו בקבוצת אלון ובחברות הבנות שלה ובראשן זרוע הקמעונאות אלון רבוע כחול (בעלת רשת המזון "מגה"), בה משמש ויסמן כמנכ"ל משותף. בין השניים מגשר כיום עו"ד אלי זהר, כאשר על הפרק עומדת היפרדות באמצעות הסכם במב"י. בירן אמנם עשיר בהרבה, אך ויסמן, ככל הידוע, נחוש בדעתו למצוא משקיע שיאפשר לו לממן את רכישת חלקו של בירן בקבוצה.

ויסמן אמנם מחזיק רק ב-20% ממניות ביילסול, החברה האם של קבוצת אלון, אך אין עוררין על כך שהוא הכוח היוזם והמניע של הקבוצה, והאיש שמזוהה יותר מכל אחד אחר, לטוב ולרע, עם המהלכים העסקיים שהיא קידמה בעסקי האנרגיה, הקמעונאות, התשתיות והנדל"ן בארץ ובחו"ל.

עדות למעמדו המוביל של ויסמן בקבוצה ותפיסתו כבעלים היא הסכם שנערך לפני כשנתיים באחת מהחברות המוחזקות על ידי קבוצת אלון - "ישראל קנדה ניהול כבישים מהירים". הסכם זה עשוי להתברר כ"גלולת רעל" שתעלה לבירן לא מעט כסף, אם הוא אכן יצליח להוביל להדחתו של ויסמן.

ישראל קנדה היא חברה העוסקת בתחזוקת ובתפעול כבישים, ובה מחזיקה קבוצת אלון, באמצעות חברת אלון רשתות, בכ-57% מהמניות. גולת הכותרת של מפעלות ישראל קנדה היא החזקה ב-51% ממניות חברת "דרך ארץ היווייז מנג'מנט קורפוריישן" - דרך ארץ המפעיל - שהיא קבלן התפעול והתחזוקה של כביש 6 (להבדיל מזכיינית ההקמה וההפעלה של כביש האגרה, חברת "דרך ארץ"). ויסמן מכהן כיו"ר דרך ארץ המפעיל וכמנכ"ל החברה משמש מפכ"ל המשטרה לשעבר, יהודה וילק.

מתפעלת גם את מנהרות הכרמל

על בסיס הניסיון שצברה בכביש 6, נכנסה ישראל קנדה בשנים האחרונות כקבלן תפעול גם לפרויקטים תחבורתיים נוספים ובהם מנהרות הכרמל בחיפה, כביש 431 המחבר את נתיבי איילון למודיעין, ורשת כבישים חדשה שהוקמה בצפון הארץ. שווי הפעילות מוערך על פי מקורות בשוק ב-200-250 מיליון שקל.

במהלך שנת 2011 רכשה קבוצת אלון את מניותיה של חברת צ'יק השותפה הקנדית בישראל קנדה, והגיעה להחזקה של 100% בחברה. בדצמבר 2012, נחתם הסכם בו מכרה אלון 43% ממניות ישראל קנדה לידי אפריקה ישראל ושיכון ובינוי, בחלקים שווים. לשתי אלה כבר היו החזקות ישירות של 24.5% כל אחת בחברת דרך ארץ המפעיל, כך שלאחר רכישת המניות מאלון גדלה החזקתן בדרך ארץ המפעיל, במישרין ובעקיפין, ל-35.5% מהמניות, כל אחת.

קבוצת אלון אמנם נותרה עם החזקה עקיפה של פחות מ-30% ממניות דרך ארץ המפעיל (ראו תרשים) אך הסכם המכירה שנחתם בין השלוש, ואשר מעיד על הדומיננטיות הרבה של ויסמן, מקנה לאלון רשתות את הזכות למנות את רוב הדירקטורים הן בחברה האם ישראל קנדה והן בדרך ארץ המפעיל עצמה - ולמעשה מותיר בידיה את השליטה בפעילות זו.

אותו הסכם גם מגדיר את דודי ויסמן ואו קרוביו מדרגה ראשונה כבעלי השליטה באלון רשתות, והוא קובע כי במקרה בו תעבור השליטה בחברה מידיו, הרי שאז תאבד אלון את שליטתה בדירקטוריון חברת דרך ארץ המפעיל לטובת צמד השותפות - אפריקה ישראל ושיכון ובינוי. במקרה כזה אף מוקנית לשתיים זכות סירוב לרכוש את החזקותיה של אלון רשתות.

המשמעות בכל מקרה שכזה עלולה להיות אובדן פרמיית שליטה של 10-15 מיליון שקל ממנה נהנית כיום קבוצת אלון באופרציית תפעול הכבישים שלה. מקבוצת אלון סירבו להגיב לידיעה. תגובתם של ויסמן בירן או נציגיהם לא התקבלה אף היא.

כך שולטת קבוצת אלון בתפעול כביש 6
 כך שולטת קבוצת אלון בתפעול כביש 6