אדריכל אלי עטיה נגד גוגל: תובע על גניבת הטכנולוגיה שלו

עטיה וחברת מקס סאונד תובעים את גוגל ובכיריה על גניבת טכנולוגיה שאמורה לקצר ולהוזיל באופן משמעותי את תהליכי התכנון והבנייה של בניינים גדולים

אדריכל אלי עטיה תובע את ענקית החיפוש גוגל על גניבת טכנולוגיה שהמציא. התביעה הוגשה לפני שבוע על ידי עטיה וחברת מקס סאונד, הנסחרת בארה"ב מעבר לדלפק, נגד גוגל ומייסדיה סרגיי ברין ולארי פייג', וכן נגד חברת פלאקס (Flux Factory) וקבוצת בכירים בחברה. התביעה הוגשה לבית המשפט העליון בסנטה קלרה, קליפורניה. בכתב התביעה נטען שגוגל ובכיריה גנבו המצאה של אדריכל עטיה - טכנולוגיה המקצרת ומוזילה באופן משמעותי את תהליכי התכנון והבנייה, בעיקר של בניינים גבוהים וגדולים. גוגל עצמה העריכה כי יש בהמצאה הזאת פוטנציאל הכנסות שנתי של 120 מיליארד דולר.

הפרשה נחשפה בשני תחקירים ב"גלובס" ("גוגל גנבה את עבודת חיי והשחיתה את הטכנולוגיה שלי", 20.10.13; "הספין של גוגל: ממשיכה לפתח את הטכנולוגיה של אדריכל עטיה", 21.5.14).

ההמצאה: ג'יני, השד שיצא מהבקבוק

עטיה, הנחשב אחד המומחים בעולם בתכנון מגדלים גבוהים ומי שתכנן מגדלי משרדים בולטים בארה"ב ואת מגדלי מרכז השלום (עזריאלי) בתל אביב, פיתח שיטת תכנון ובנייה חדשה, היוצרת אינטגרציה בין אדריכלות, הנדסה, בנייה ותחזוקה, והגיש עליה בקשות לפטנט. הוא קרא לטכנולוגיה הזאת Engineered Architecture (בקיצור EA), וכעת נדרש רק לפתח אותה לתוכנה מתוחכמת שענף הבנייה יוכל להשתמש בה.

בקיץ 2010 הזמינה גוגל את עטיה למטה החברה בעמק הסיליקון כדי להציג את המצאתו בפני בכיריה, ובהם גם לארי פייג'. עם סיום המצגת, טוען עטיה, שוחח עמו פייג' ארוכות על בניינים ובנייה, תחום שבו לא היה מצוי, ובעקבות הפגישה אף התבקש עטיה להשיב בכתב על סדרת שאלות של בכירי גוגל.

כעבור שבועות אחדים אישרו פייג' וברין את פיתוח התוכנה במסגרת גוגל X, המחלקה הסודית של גוגל העוסקת בפיתוחים חדשים שאינם בליבת העסקים של החברה. בין הצדדים נחתמו הסכמי סודיות והסכמי העסקה, ולפיהם ברור שהקניין הרוחני והידע שייכים לעטיה. בין השאר הוסכם כי אם תוכח היתכנות הטכנולוגיה ויפותח אב טיפוס של EA, ייחתם הסכם שותפות בין גוגל לעטיה ליישום הטכנולוגיה בשוק הנדל"ן העולמי.

הפרויקט יצא לדרך בינואר 2011, תחת מעטה חשאיות. הועסקו בו, בשלבים שונים, בין 10 ל-30 איש - מהנדסי מחשבים ומתכנתים בכירים, כלכלנים, אנשי שיווק ומומחי נדל"ן שגויסו במיוחד לפרויקט. השם שניתן לפרויקט: ג'יני, על שם השד שיצא מהבקבוק של אלאדין ב"סיפורי אלף לילה ולילה".

הפוטנציאל: "הטכנולוגיה תשנה את ענף הבנייה"

עם התקדמות הפרויקט, הציגו אותו אנשי צוות הפיתוח בפני אישים בולטים בתחום התכנון והבנייה בארה"ב, שעטיה הביא עמו מהיכרותו עם הענף. התגובות היו נלהבות. ריצ'ארד מאייר, אדריכל בעל שם, אמר: "אם הטכנולוגיה הייתה זמינה, הייתי משתמש בה מיד". מייק רידל, ממציא תוכנת האדריכלים אוטוקאד, אמר: "פתרון מדהים". פיטר מרצ'טו, נשיא חברת טישמן בצפון אמריקה, הוסיף: "זה גאוני. זה העתיד של תעשיית הבנייה". חברת טראמל קרו, יזמית נדל"ן מהגדולות בארה"ב הגיבה: "זו הגישה השיטתית והאמינה ביותר לשנות את תהליכי תעשיית הבנייה ולהוריד את עלויות הבנייה ואת זמן ההגעה לשוק".

צוות הפיתוח העריך שטכנולוגיית EA יכולה לחסוך כ-50% במכלול עלויות הבנייה של בניינים גבוהים וגדולים. בתקציר מנהלים שסווג "סודי" והועבר ביוני 2011 לפייג', לברין ולהנהלת גוגל, העריך צוות הפיתוח של ג'יני שהטכנולוגיה עשויה להניב לגוגל הכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה.

כך נכתב בתקציר המנהלים: "בתחילת השנה החל צוות בגוגל X לעבוד עם אדריכל אלי עטיה, יוצר הטכנולוגיה של ג'יני, במטרה לבדוק הזדמנויות בתעשיית הבנייה. עבודתו של אלי עטיה הובילה אותו ליצירת טכנולוגיית Engineered Architecture, שסיפקה את רעיונות המפתח והטכנולוגיה העומדים מאחורי ג'יני...

"ג'יני היא פלטפורמה ובה אפליקציית תכנון מבוססת רשת אינטרנט, המסייעת לאדריכלים ולמהנדסים בתהליך התכנוני, ומיועדת בעיקר לבניית בניינים גבוהים וגדולים. האפליקציה כוללת כללי תכנון של אדריכלים ומהנדסים מומחים וכלי ניתוח וסימולציה מתקדמים. ג'יני מאפשרת סטנדרטיזציה ואוטומציה של הליכי התכנון והביצוע, עם אופציות תכנון בלתי מוגבלות, המאפשרות לאדריכל לשמר את הייחודיות של הבניין בסביבתו האורבנית... ג'יני היא טכנולוגיה מהפכנית ליצירת בניינים בני קיימא וידידותיים לסביבה, באיכות העולה על כל הידוע. הטכנולוגיה תשנה את תעשיית הבנייה העולמית השמרנית, ע"י שינוי בסיסי ומהפכני בדרך שבה בניינים מתוכננים, נבנים ומתוחזקים, ותחסוך טריליוני דולרים".

באותו דיווח העריך הצוות שהטכנולוגיה תחסוך עלויות בנייה ישירות בהיקף של לפחות 30% מהעלויות המקובלות היום, ופרק הזמן מתחילת התכנון ועד ליציאה לשוק יהיה מהיר יותר ב-30% לפחות מהמקובל היום.

הספין אוף: גוגל מקימה חברה חדשה

עם התקדמות הפרויקט, נטען בתביעה, ניסה הצוות של גוגל "לעגל פינות" במתווה הפיתוח של EA, ככל הנראה במטרה לזרז את השימוש המסחרי בחלקים של הטכנולוגיה, אולם עטיה התנגד לכך. ברין זימן פגישה של מפתחי פרויקט ג'יני, שבה היה אמור עטיה לסקור את מצב הפיתוח, אך ברגע האחרון, בלי שניתן לכך הסבר, ברין ביטל את הפגישה.

בכתב התביעה נטען שעם סיומו של שלב הפיתוח הראשוני ובניית אב טיפוס של EA, העלו בכירי גוגל X את הרעיון לבצע ספין אוף, כלומר להמשיך את הפיתוח בחברה נפרדת הקשורה לגוגל, וכולם המתינו להחלטה סופית של פייג' וברין.

בתחילת דצמבר 2011, הוציא במפתיע ראש הצוות בגוגל X, ניקולס צ'ים, הודעה לעטיה ולחברי הצוות: "זה הסוף של ג'יני". במקביל הוגשו לעטיה הצעות כספיות שנגעו לחלקו בחברה המפוצלת, אבל לבסוף, כך נטען בתביעה, הוקמה חברה חדשה מאחורי גבו, שנקראה ואנבר (Vannevar Technology) ואליה עברו חברי הצוות הבכירים של פרויקט ג'יני. שם המשיכו לעסוק בפיתוח הטכנולוגיה של עטיה.

אחרי החשיפה ב"גלובס" של הספין אוף, שינתה גוגל את שם החברה, והמשך הפיתוח ושיווק טכנולוגיית EA מתבצע כעת בחברת פלאקס, על ידי אותם בכירים. למשקיעים בפלאקס נמסר שהמוצר הסופי יוצג לענף הבנייה במהלך 2015.

ההדחה: "כמו שועל שנתפס בלול תרנגולות"

בעקבות הפרסומים ב"גלובס", נוצר קשר בין עטיה להנהלת מקס סאונד קורפוריישן, חברת טכנולוגיה הנסחרת מעבר לדלפק ועוסקת בעיקר בתחום האודיו. ב-22 במאי 2014 נחתם הסכם בין עטיה למקס סאונד על המשך הפיתוח של טכנולוגיית EA, כולל הסכם ייצוג, שבמסגרתו הוענקו למקס סאונד הזכויות הבלעדיות לאכוף את זכויות הקניין הרוחני של EA.

בתביעה המשותפת שהגישו עטיה ומקס סאונד הם מתארים כך את המזימה של גוגל לדחוק את עטיה אל מחוץ לפרויקט ג'יני:

"בעוד גוגל חולבת מעטיה את כל הקניין הרוחני והידע המקצועי שלו, זממו הנתבעים גוגל, פייג', ברין, סבסטיאן ת'רון, אריק (אסטרו) טלר, מישל קאופמן, ג'ניפר קרלייל, אוגוסטו רומן וניקולס (ניק) צ'ים לדחוק את עטיה אל מחוץ לפרויקט שלו-עצמו... בנקודה מסוימת... החליטו הנתבעים שגניבת רעיונותיו של עטיה לא תפר את קוד ההתנהגות 'אל תהיה רע' שלהם עצמם. ב-2011 הם יישמו את תוכניתם לדחוק את עטיה אל מחוץ למיזם החדש, לעשות שימוש לא הוגן בקניין הרוחני של עטיה, לשלול ממנו את התועלות הכלכליות של עבודתו והמצאותיו, ולנכס לעצמם ולגוגל את התועלות הכלכליות של הקניין הרוחני והידע המקצועי של עטיה.

"במשך כשמונה חודשים, שלא בידיעתו של עטיה, השתמשה גוגל בקניין הרוחני ובידע המקצועי של עטיה כדי לפתח מוצרים באופן שממנו הסתייג עטיה ומאחורי גבו... למעשה, כאשר עטיה נכנס באופן לא צפוי לחדר ועידה שבו נערכה פגישה, הפסיקו המשתתפים מיד את דיבורם וכל אחד מהם התבונן באחרים כמו שועל שנתפס בלול תרנגולות, עד שהנתבע צ'ים הורה לכולם להתפזר.

"בעוד הנתבעים נפגשים בסוד, הם קיצצו את התגמול הכספי של עטיה ולאחר מכן סילקו אותו לחלוטין מהמיזם המשותף...

"בעוד עטיה נדחק אל מחוץ לפרויקט, ביקש הנתבע טלר מעטיה 'רישיון עבור הקניין הרוחני שלו... גוגל, פייג', ברין, ת'רון והנתבעים האחרים הבינו באופן מלא כי ג'יני היא ביסודה ביטוי של הקניין הרוחני והידע המקצועי של עטיה.

"ב-7 בדצמבר 2011, תאריך נוסף שייזכר לדיראון, הודיע הנתבע ניק צ'ים לצוות ג'יני באמצעות הדואר האלקטרוני שהוא מטרפד את הפרויקט. 'למדנו תעשייה חדשה', כתב, 'פתרנו בעיות טכניות מעניינות מאוד והדהמנו את התעשייה בשאפתנות של חזוננו'. הוא הצהיר בפסקנות: 'מיום ו' נפסיק לעבוד על ג'יני'. באותו יום כתב הנתבע אסטרו טלר לעטיה: 'אני מאוד מצטער שפרויקט ג'יני יסתיים. זה יכול היה להיות משהו אדיר לעשות למען העולם'... אך בתוך שבוע נודע לעטיה שבמקום לסגור את ג'יני, וללא ידיעתו, שוחח צ'ים עם אותם שותפים ומשקיעים פוטנציאלים שביקרו בעבר, ואמר להם שעטיה כבר אינו מעורב בג'יני, אך לו עצמו יש הזכות להמשיך בפרויקט...

"ב-21 בדצמבר, שבועיים בדיוק לאחר שהצהיר 'בצער' על סופו של ג'יני, שלח טלר לעטיה אימייל עם הצעת הסכם בין צ'ים ועטיה שהסתיים במילים: 'אלי ימשיך ללכת במסלול שלו וצוות ג'יני ימשיך במסלול שונה'.

"בהוצאתו של עטיה מהפרויקט ובהמשך השימוש הלא הוגן בקניין הרוחני ובידע המקצועי של עטיה, שללה גוגל מעטיה את התועלות הכלכליות של עבודתו והמצאותיו, וניכסה לעצמה את התועלות הכלכליות של עבודתו של עטיה".

התביעה: השבת זכויות הקניין ופיצויים

עטיה ומקס סאונד טוענים בתביעה כי גוגל, פייג', ברין, פלאקס ושאר בכירי גוגל הנתבעים ביצעו מעשים של גניבת קניין רוחני, הפרת הסכם סודיות, הפרת חוזה העסקה, גזל, מרמה והונאה, תחרות לא הוגנת ופעילות שלא בתום לב. הם מבקשים מבית המשפט את הדברים הבאים: להוציא צו המורה לגוגל, לפלאקס ולשאר הנתבעים לחדול משימוש בלתי הוגן במידע החסוי, בקניין הרוחני ובידע המקצועי של עטיה, כולל כל פיתוח, שימוש או מניפולציה של חומרים הקשורים לפרויקט ג'יני; לקבוע פיצויים בסכום שיוכח בעת המשפט; להשיב סכומים שהרוויחו הנתבעים באמצעות עשיית עושר ולא במשפט; הוצאת צו שיורה כי כל הכספים וכל הרווחים שעושה גוגל או שכבר עשתה באמצעות התנהגות לא חוקית, וכל הכספים וכל הרווחים שעושה או שכבר עשתה פלאקס באמצעות התנהגות לא חוקית, יופקדו בנאמנות לטובת התובעים; להשיב את כל ההכנסות, השכר, הרווחים, התגמולים והתועלות שהושגו בידי הנתבעים כתוצאה מהתנהלות ומעשי הונאה עסקיים לא הוגנים ולא חוקיים; לקבוע פיצויים וכל סעד אחר בסכום הולם שייקבע על ידי בית המשפט; להבהיר את זכויות הצדדים במסגרת הסכמי הסודיות וההעסקה בין עטיה לבין גוגל.

"אלי עטיה הוא בבירור אחד הארכיטקטים המבריקים ביותר של זמננו", אמר ל"גלובס" ג'ון בלייסר, מנכ"ל מקס סאונד, "הוא עיצב כמה מגורדי השחקים הידועים ביותר בעולם ויצר שיטה לבניית מבנים באופן מהיר ויעיל יותר, עם תועלות כלכליות גדולות יותר לעולם מכל שיטה אחרת שקיימת כעת. גוגל תכננה בכוונה תחילה את גניבת עבודת חייו של מר עטיה, ובכוונתנו לדאוג לכך שתוכח צדקתו".

תגובת גוגל: "אנחנו לא מתייחסים לנושא".

המסמך הסודי של גוגל X לפייג' וברין
 המסמך הסודי של גוגל X לפייג' וברין