לא רק נפט: ברוכים הבאים לעמק הסיליקון של מוסקבה

כלכלת רוסיה מתנדנדת בימים אלה, אך העתיד לא תלוי בהכרח בזהב השחור ■ בשנים האחרונות הפכה רוסיה למעצמה טכנולוגית עם חברות אינטרנט גדולות, משקיעי הון סיכון ואפילו לא מעט השקעות בחברות סטארט-אפ ישראליות

פארק ההיי-טק סקולקובו / צילום: בלומברג
פארק ההיי-טק סקולקובו / צילום: בלומברג

הדוב הרוסי חולה והשווקים בעולם נדבקים בנגיף. הכלכלה הרוסית מבוססת במידה משמעותית על יצוא של חומרי גלם, בהם נפט וגז טבעי - והירידה הדרמטית במחירו של הזהב השחור צפויה לגרור את המדינה של ולדימיר פוטין למיתון עמוק.

רוסיה, שבה למעלה מ-76 מיליון תושבים, היא יצרנית הנפט הגדולה בעולם, אולם במקביל ניתן למצוא בה גם סצנת היי-טק פעילה. הקרמלין עשה בשנים האחרונות מאמצים להקים "עמק סיליקון" רוסי. הממשלה השקיעה למעלה מ-6 מיליארד דולר בהקמת ה"סיליקונובאיה דולינה" - מתחם שבו ישולבו כ-15 אלף מדענים ויזמים.

המתחם, שממוקם במרחק של כ-25 קילומטר מהבירה מוסקבה, זכה לכינוי סקולקובו, על שם אחד הכפרים הסמוכים. הפארק נחשב ל"בייבי" של ראש ממשלת רוסיה, דימיטרי מדבדב, שביקר בעבר בעמק הסיליקון המקורי על מנת לשאוב השראה. החזון של סקולקובו הוא לייצר אקו סיסטם שבו יפעלו, לצד ענקיות טכנולוגיה כמו סיסקו ונוקיה, גם חברות הזנק, עורכי דין ומכון מדעי. המיזם הרוסי התקבל בברכה בקרב בכירי עולם הטכנולוגיה המערבי וזכה לתמיכתם של אריק שמידט, יו"ר גוגל וקרייג בארט, יו"ר אינטל לשעבר.

דומיננטיות בשוק המקומי

אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות ביותר שפעילות ברוסיה היא יאנדקס, שקיבלה את הכינוי "גוגל הרוסית". החברה שמפעילה מנוע חיפוש שלטה ברבעון השלישי של השנה ב-60.3% משוק החיפוש ברוסיה, כולל במובייל.

ההישג הזה של יאנדקס הוא מרשים, אם מביאים בחשבון שגוגל - שהפכה מזמן לשם נרדף לחיפוש - שולטת בשוק החיפוש העולמי ביד רמה (67% בשוק המחשבים האישיים, 83% במובייל). יאנדקס, שהוקמה רשמית בשנת 1997 על ידי ארקדי וולוז' ואיליה סגלוביץ', הונפקה לפני כשלוש שנים. החברה גייסה בנאסד"ק 1.3 מיליארד דולר לפי שווי של 8 מיליארד דולר.

בדומה לגוגל - גם יאנדקס מציעה שורה של שירותים משלימים, לרבות מייל, חיפוש תמונות ועוד. לחברה יש פעילות גם בישראל - יאנדקס רכשה השנה את הסטארט-אפ הישראלי KitLocate, תמורת כ-20 מיליון דולר והקימה על בסיס הרכישה מרכז פיתוח מקומי. בעבר השקיעה יאנדקס בסטארט-אפ נוסף תוצרת כחול לבן. מדובר בחברת Face.com שנמכרה לפייסבוק תמורת כ-60 מיליון דולר.

חברה נוספת שנחשבת לשחקנית משמעותית בשוק האינטרנט הרוסי היא mail.ru, שנקראה בעבר DST וכונתה "הג'י מייל הרוסי". החברה שהוקמה בשנת 1998 יצאה לדרך בתור ספקית מייל, אולם כיום היא חולשת על שורה של אתרים שבהם מבקרים יותר מ-86% מגולשי האינטרנט במדינה. בנוסף להפעלת אתרי אינטרנט במגוון תחומים, mail.ru השקיעה בשורה ארוכה של חברות אינטרנט אמריקאיות, בהן פייסבוק, טוויטר, זינגה וגרופון.

mail.ru הוקמה על ידי יורי מילנר, אולם כיום היא נמצאת בשליטת אלישר אוסמנוב שנחשב לאדם העשיר ביותר ברוסיה והונו מוערך ביותר מ-18 מיליארד דולר. תחת הנהגתו של אוסמנוב החברה ביצעה מספר השקעות קטנות בסטארט-אפים שפעילים בישראל. מדובר למשל בקורטיקה, שמפתחת טכנולוגיה לזיהוי ופירוש תוכן של תמונות וסרטוני וידיאו. הענקית הרוסית, שנחשבת לחברת האינטרנט השישית בתבל, השקיעה גם באפליקציית עריכת הסרטים הישראלית Magisto וגם בחברת Gbooking, שמפתחת פלטפורמה לחיפוש והשוואה של שירותים באינטרנט.

mail.ru ביצעה בשנת 2012 עסקה נוספת בעלת זיקה ישראלית. החברה רכשה את תוכנת הצ'אט ICQ, אחד מסמלי ההיי-טק הבולטים של שנות התשעים. ICQ פותחה בחברת מיראביליס שאותה ייסדו יאיר גולדפינגר, ספי ויגיסר, אמנון עמיר, ואריק ורדי. המשקיע הבולט בחברה, שנמכרה ב-1998 ל-AOL הוא יוסי ורדי, אביו של אריק. מי שמנהל כיום את המרכז של mail.ru בישראל הוא מור יגרמן.

בנוסף לשירותי חיפוש ומייל, הגולשים ברוסיה פעילים גם ברשתות חברתית, בדגש על VK (לשעבר Vkontakte - מילולית: "להיות בקשר"), שנחשבת לפייסבוק הרוסית. לא פחות מ-280 מיליון בני אדם חברים ברשת החברתית שהושקה ב-2006. בחודש אוקטובר הגיע האתר למקום ה-22 ברשימת האתרים הנצפים ביותר בעולם, בדירוג שמפרסמת חברת אלקסה. פייסבוק "המקורית", אם תהיתם, מדורגת במקום השני.

אברמוביץ' מגלה את ישראל

הקריסה של ברית המועצות יצרה כאוס כלכלי וסייעה לקבוצה מצומצמת של אוליגרכים לצבור הון אגדי תוך זמן קצר, בדרכים שניתן להגדיר אותן, לפחות בחלק מהמקרים, כעקלקלות. רוב האוליגרכים לא קפאו על השמרים והחלו לנצל את כספם על מנת לחפש השקעות חדשות, ברוסיה ומחוצה לה. אחד האוליגרכים המוכרים הוא המיליארדר היהודי רומן אברמוביץ', ששולט בין השאר בקבוצת הכדורגל האנגלית צ'לסי.

אברמוביץ' מבקר בישראל לא מעט ומגלה עניין בסצנת הסטארט-אפים המקומית. הוא השקיע השנה 10 מיליון דולר בחברת StoreDot שמפתחת טכנולוגיה שאמורה לאפשר להטעין טלפונים חכמים תוך כחצי דקה. בפורטפוליו של אברמוביץ' ניתן למצוא גם השקעה של 2 מיליון דולר בחברת AcousticEye שעוסק בבדיקת צינורות, באמצעות גלי הקול. בחודש יוני השנה ביקר אברמוביץ' בישראל ונפגש עם מספר סטארט-אפים וחממות טכנולוגיות ישראליות, בהן TheTime שנמצאת בשליטת הפרסומאי אילן שילוח. ככל הידוע, המגעים טרם הבשילו לכדי השקעה.

אוליגרך נוסף שפעיל בזירת הטכנולוגיה המקומית הוא לן בלווטניק, שמשקיע כאן גם בתעשייה המסורתית - באמצעות כלל תעשיות שאותה רכש מקונצרן IDB. בלווטניק השקיע כאן באפליקציית המוניות גט טקסי, בסטארט-אפ Tango שמפתח אפליקציה שמאפשרת ניהול שיחות וידיאו חינמיות על גבי האינטרנט וגם בחברת Yotpo, שאחראית לפלטפורמה חברתית אשר מאפשרת להוסיף ביקורות באתרי מסחר מקוון.

לפני שלושה חודשים הודיעה כלל תעשיות על הקמת כללטק, זרוע הון סיכון שתתמקד בשלב זה בהשקעות בתחום המסחר המקוון וה-FinTech. נציין כי לבלווטניק יש מוניטין עשיר למדי כמשקיע הון סיכון והוא היה מעורב בחברות Beats (שנמכרה לאפל), Rocket Internet ועוד.