תסבוכת הפנסיה הזוגית

האם הבטחתם כבר את חלקכם בפנסיה של בן הזוג לשעבר?

עד לאחרונה בני זוג שנפרדו או התגרשו, ואחזו בידיהם פסק דין או הסכם גרושין המקנים להם חלק בפנסיה של בן הזוג לשעבר, לא יכלו לישון בשקט בידיעה שזכויותיהם מובטחות. קבלת חלקם בפנסיה הייתה תלויה כולה בבן הזוג לשעבר ובשיתוף הפעולה שלו, ובמקרה של נשים שהיו עקרות בית לאורך שנות הנישואין, מדובר בבעיה אקוטית במיוחד, שכן זאת גם הפנסיה היחידה לה הן זכאיות.

כך למשל, בשנת 2003 אישה פנתה לבית המשפט העליון בבקשה לחייב את צה"ל לשלם לידיה באופן ישיר את מחצית הפנסיה של בעלה לשעבר, המגיעה לה על-פי פסק דין. בני הזוג היו נשואים למעלה משלושים שנה, במהלכם צבר הבעל לשעבר את כל זכויותיו, אך כעת כשיצא לגמלאות, האישה טענה שהבעל לשעבר אינו עומד בחובתו להעביר לה את המחצית המגיעה לה מהפנסיה שהוא מקבל, ואף נמנע מלהעביר לעיונה את תלושי השכר שעל-פיהם משולמת הגימלה, כך שאין לה שום שליטה על קבלת הפנסיה הדרושה למחייתה. על אף ההבנה למצוקתה, בית המשפט העליון דחה את תביעת האישה, בהעדר הסדר חוקי המאפשר לדרוש מצה"ל, או מכל גוף פנסיוני אחר, להעביר את מחצית הפנסיה לבן הזוג לשעבר באופן ישיר.

בעיות דומות אחרות שפגעו בבני זוג לשעבר התלויים בפנסיית בן הזוג, היו במקרים שבהם בן הזוג דחה את יציאתו לפנסיה, ואז גם בן הזוג התלוי נאלץ להמתין לקבלת חלקו, או מקרים שבהם בן הזוג לשעבר עבד בעבודה נוספת לאחר יציאתו לפנסיה, ואז זכאותו לפנסיה קטנה, וכך גם חלקו של בן הזוג התלוי. העוול הבולט ביותר היה במקרים שבהם בן הזוג לשעבר הלך לעולמו, וכבר היה נשוי בשנית, אז חלקה של בת הזוג לשעבר בפנסיה התנדף לגמרי כלא היה, ועבר כולו לבת הזוג החדשה.

מי שרצה למשוך את החלק המגיע לו עם הגרושין באופן מיידי כדי לא להעמיד את עצמו בעתיד בסיכון שלא יקבל כספים בשל התנהלות בן הזוג לשעבר, נאלץ לשלם מס בשיעור 35% על הסכום הצבור כולו, כך שלא מדובר היה בפתרון מעשי.

בחודש אוגוסט האחרון הכנסת חוקקה חוק המשנה לחלוטין מצב משפטי בעייתי זה, ומתקן את העוולות רבות השנים. על-פי החוק בן זוג לשעבר העומד בתנאים המפורטים בסעיפי החוק זכאי להגיש בקשה לגוף הפנסיוני, לרשום את זכאותו לחלק מן הפנסיה בהתאם למפורט בפסק הדין שהוא מחזיק בידיו, ובכך להבטיח שהגוף הפנסיוני שומר על האינטרסים שלו באופן ישיר, ללא תלות ברצונו הטוב של בן הזוג לשעבר.

לאחר שזכאותו של בן הזוג נרשמה, מרגע שבן הזוג לשעבר יצא לפנסיה, הגוף הפנסיוני יעביר לבן הזוג התלוי את החלק המגיע לו בקצבת הפרישה באופן ישיר. אם פסק הדין קובע שבן הזוג לשעבר זכאי גם לקצבת שארים, כשבן הזוג הזכאי הולך לעולמו, בן הזוג התלוי יקבל את הסכום לו היה זכאי אילו המשיך להיות בן זוגו ערב הפטירה, וכך אינו צריך לחשוש עוד שבני הזוג הבאים של הנפטר יגזלו את חלקו, כפי שהיה בעבר.

מי שמחזיק בפסק הדין המקנה לו זכויות בפנסיה באופן שאינו ברור או מפורט מספיק, או מי שאינו עומד בדרישות המסובכות שמציב החוק כתנאי לזכאות לרישום, יכול להגיש תביעה מתאימה לערכאה המשפטית שנתנה את פסק הדין המקורי, בכדי שתורה לגוף הפנסיוני לבצע את הרישום, ולפעול ישירות מול בן הזוג התלוי.

החוק אמנם יכנס לתוקף רק בפברואר 2015, אך סנונית ראשונה בנושא זה כבר פרחה לה מקינו של בית המשפט לעניני משפחה בנצרת, אשר בפסק דין מן השבוע שעבר, הורה לקרן הפנסיה "מבטחים", לרשום בפניה הערה לעניין זכותה של האשה לשעבר לקבל 30% מכספי הקצבה החודשית של הבעל כשיצא לגמלאות בהתאם לחוק החדש.

■ עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס", בעלת אתר www.divorceinfo.co.il