לא ראינו את זה בא

ההפתעות הפיננסיות הגדולות של 2014 שהפילו לנו את הלסת

שוק ההון / צלם: thinkstock
שוק ההון / צלם: thinkstock

כל שנה פיננסית מביאה עמה הפתעות, אולם רבים מן החזאים ומנהלי ההשקעות נוהגים מטבע הדברים להדגיש את התחזיות המוצלחות שלהם ולמזער את האירועים שהפתיעו אותם. ערב סיומה של 2014 אנחנו בחרנו להציג בפניכם דווקא את ההפתעות הפיננסיות הגדולות, שהפילו גם לנו את הלסת.

1. לקראת תחילת 2014 העריכו האנליסטים כי תשואות אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים יתבססו ברמה של מעל ל-3% וזאת על רקע ציפיות להאצה בפעילות הכלכלית בארה"ב וסיום ההרחבה הכמותית שמבצע הפד. בפועל, תשואות החוב הממשלתי האמריקאי המשיכו לרדת לרמה של 2.1% והציתו ראלי נוסף במרבית שוקי החוב המפותחים במהלך השנה.

כעת, לקראת 2015, מעריכים רבים כי תשואות החוב הממשלתיות של ארה"ב יזחלו במתינות כלפי מעלה כפועל יוצא של הציפיות להעלאת הריבית במשק האמריקאי. עלייה חדה ומהירה בתשואות האג"ח הללו תאיץ תהליך של מימוש בשוק החוב האמריקאי ותקרין לשלילה על כל שוק החוב הגלובלי, ואילו ירידת תשואות מפתיעה שם תשמר את האוויר החם בשוק איגרות החוב הגלובלי.

2. קריסת מחירי הנפט מרמה של כ-100 דולר לחבית לרמה של כ-60 דולר תוך פרק זמן קצר של מספר שבועות היא בהחלט מההפתעות הגדולות של השנה. שאף אחד לא יספר לכם סיפורים על מימוש שהיה צפוי. מיטב גורמי המחקר העולמי, ובהם קרן המטבע, סוכנות האנרגיה האמריקאית, הבנק העולמי ובתי ההשקעות המובילים צפו יציבות במחירי הנפט העולמי ב-2014.

כיום כולם מדקלמים ניתוחים על סוגיית עודף ההיצע ומהפכת האנרגיה האמריקאית ועוד כל מיני הסברים לקריסת מחירי הנפט, אולם איש אינו יכול להבטיח כי מחירי האנרגיה לא ישובו לטפס ב-2015 מאותן הסיבות שהביאו לכך שהנפט שייט בשנים האחרונות ברמות של 100 דולר לחבית.

3. מדד המחירים לצרכן עלה בשנת 2013 ב-1.8% בהמשך לעלייה בשיעור של 1.6% ב-2012 ושל 2.2% ב-2011. החזאים, הן בגופים הממשלתיים והן בגופים הפרטיים, העריכו כי האינפלציה ב-2014 תנוע בין 0.5% ל-1%, אולם בפועל האינפלציה צפויה להיות שלילית. החכמים בלילה ודאי יזרקו בתגובה לכך הערה צינית באשר לאיכות החזאים, אולם למעשה לאיש בשוק ההון, או מחוצה לו, אין כלי עבודה טוב יותר להעריך את האינפלציה העתידית במשק.

האינפלציה השלילית ב-2014 היא פועל יוצא של הירידה החדה ברכיב המזון במדד, ושל העובדה שלשם שינוי ממשלת ישראל לא העלתה מסים עקיפים במהלך השנה. כעת מעריכים מרבית האנליסטים כי האינפלציה ב-2015 תסתכם בשיעור שנתי של 0.5%-1%, אולם המשך הראלי של הדולר מול השקל והתאוששות בקצב הצמיחה המקומי בהחלט עשויים לטרוף שוב את התחזיות.

4. התחזקות הדולר אל מול השקל בשיעור שנתי של כ-14%, אמנם אינה מנותקת מהתחזקות הדולר בעולם, אולם מעטים צפו מהלך אגרסיבי כזה, לאחר שנים בהן הפגין השקל עוצמה אדירה ביחס למטבע האמריקאי. שוב, גם כאן, יהיו כאלו שימכרו לכם קשקושים כאילו המהלך היה צפוי ואפילו מתבקש, אולם העובדות מלמדות כי הגופים המוסדיים גידרו ועדיין מגדרים חלק משמעותי מהפוזיציה המטבעית שלהם, והציבור הישראלי כמעט ולא נחשף עד לאחרונה להשקעות באיגרות חוב זרות הנקובות בדולרים.

בימים אלו הקונסנזוס בשוק הוא כי הדולר יוסיף להתחזק מול השקל וזאת על רקע העדר פער ריביות וצפי להמשך התחזקות הדולר בעולם. אולם החלטה של בנק ישראל להעלות את הריבית לפני מקבילו האמריקאי עשויה לטרוף את הקלפים ולהחזיר את הדולר למגמה שלילית. גם בלימה בהתאוששות בכלכלת ארה"ב עשויה להפוך את המגמה בשוק מטבע חוץ, וכך גם שינוי במפה הפוליטית בבחירות הקרובות, אשר יעלה את גוש השמאל-מרכז לשלטון ויוביל לציפות להתקדמות באופק המדיני.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון