"חשבנו שסיפור הגז מאחורינו, נצטרך ללמוד אותו מחדש"

בממשלה מעכלים את החלטת דיויד גילה ■ אמיר לוי, הממונה על התקציבים באוצר: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להישאר עם שחקן אחד. זה מצב בלתי נסבל"

דיויד גילה / צלם: איל יצהר
דיויד גילה / צלם: איל יצהר

במשרדים הכלכליים בממשלה ובבנק ישראל החלו ללמוד את השלכות החלטתו הצפויה של הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, לפרק את ההחזקות הצולבות של קבוצת דלק ונובל אנרג'י במאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן".

גורמים ממשלתיים אמרו ל"גלובס", כי ההחלטה התקבלה בהפתעה מוחלטת באוצר ובמשרדים נוספים, שם הניחו כי הממונה יגיש את הצעת הפשרה שנחתמה בין הצדדים ב-27 במרץ, שלפיה יוכלו דלק ונובל לשמור על שליטתם ב"תמר" וב"לוויתן" בתמורה למכירת שני מאגרי הגז הקטנים יחסית "תנין" ו"כריש".

"חשבנו שהסיפור הזה כבר מאחורינו, אבל נצטרך עכשיו ללמוד אותו מחדש", אמר ל"גלובס" גורם ממשלתי.

הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, היה הבכיר הראשון שהתייחס להחלטת הממונה בפומבי כשאמר היום (ד') בכנס "כלכליסט" כי הוא "לוקח אחריות" על כך שאגף התקציבים לא טיפל עד היום בתחום הגז: "כל עוד חשבנו ש'תנין' ו'כריש' על הפרק אז התלבטנו בין פיקוח ו-Single buyer. נכון להיום, השאיפה שלנו היא שכן יהיו שלושה שחקנים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להישאר עם שחקן אחד. זה מצב בלתי נסבל. מבנה משק הגז הרצוי הוא לפחות שלוש חברות שפועלות בשוק. לשם אנחנו רוצים להגיע. נכשלו החיפושים, והעסקה למכירת 'תנין' ו'כריש' כנראה לא הייתה מספיק טובה.

"אנחנו נמצאים בין שתי חלופות: האחת, האם אנחנו יודעים להביא למבנה השוק האופטימלי הזה שלוש חברות גדולות, או האם אנחנו משתמשים בכלים רגולטוריים, שאני פחות אוהב אותם, כמו פיקוח על המחירים או הקמה של Single buyer, של רוכש יחיד שיעמוד מול מונופול הגז הטבעי. בין שתי החלופות האלה אני אומר בצורה חדה - אנחנו מעדיפים מבנה שוק תחרותי, אנחנו מעדיפים שלוש חברות וננסה להביא את זה לשם. האם זה אפשרי אני לא יודע, אבל כן ננסה לעשות את זה בהסכמה".

אמש החליט רה"מ, בנימין נתניהו, להתערב במשבר על רקע פניות מצד גורמי ממשל אמריקאים. לשכת רה"מ הודיעה כי נתניהו הנחה את ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, לבצע עבודת מטה בעקבות עמדתו החדשה של הממונה על ההגבלים העסקיים. עבודת המטה תתייחס למעורבות הממשלה בקידום תחרות במשק הגז. קנדל וסגנו מוריס דורפמן, היו מעורבים בעבר בעבודתן של שתי ועדות בינמשרדיות: ועדת צמח להסדרת משק הגז שהגבילה את כמות הגז המותרת ליצוא; וועדת ששינסקי לקביעת המשטר הפיסקלי על רווחים ממכירת גז ונפט.

גורמים במשרד רה"מ ציינו שיש למצוא את האיזון הנכון שיאפשר גם להפיק בקרוב גז ממעמקי הים וגם לספק אותו במחיר תחרותי לכל אזרחי ישראל. הצוות של קנדל אמור להמליץ לרה"מ על דרכי פעולה, אך בשלב זה לא ברור האם תהיה להמלצותיו השפעה על תהליך קבלת ההחלטות של גילה. על פי החוק, לממשלה אין סמכות להתערב בהחלטותיו של גילה. הממונה צפוי לפרסם את החלטתו הסופית לאחר שיערוך שימוע לנציגי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. בשל חופשת חג המולד בארה"ב שמתחילה היום, ייערך השימוע ככל הנראה רק באמצע ינואר.

התערבותו של נתניהו במשבר הגז באה כאמור על רקע פניות מצד גורמי ממשל אמריקאים שביקשו להבין את משמעות ההחלטה. בממשל האמריקאי הקדישו בתקופה האחרונה מאמצים רבים כדי להביא לחתימת הסכם לאספקת גז ממאגר "לוויתן" לחברת החשמל הירדנית. בממשל תכננו לערוך בשבועות הקרובים טקס חגיגי לרגל חתימת הסכם הגז בהשתתפות בכירים ישראלים וירדנים - אך נראה כי הוא יבוטל לאור הודעתו של הממונה על ההגבלים העסקיים.

נובל אנרג'י האמריקאית, שותפתה של קבוצת דלק המחזיקה בעצמה בכ-40% מהזכויות ב"תמר" ו"לוויתן", הגיבה בחריפות על הודעתו של גילה. מנכ"ל החברה, דיויד סטובר, אמר כי "אנו מאוכזבים. לא נמשיך להשקיע בפיתוח ובחיפוש מאגרי גז בישראל עד שהנושא יוסדר סופית".

יו"ר החברה, צ'רלס דייוידסון, אמר כי "הודעת הרשות היא דוגמה מטרידה נוספת לסביבה הרגולטורית הלא-יציבה בישראל. הנושא הזה סוכם כבר לפני זמן רב ולאחרונה קיבלנו אישורים לכך שהסיפור סגור, ולכן המהלך שישראל עשתה הוא תקדים מזיק. אנו נחושים להגן על זכויותינו".