והרי התחזיות: אלה המגמות הבולטות שנראה בשנת 2015

הכלכלנים של חברות הדירוג S&P-מעלות ומידרוג מנסים לסמן את המגמות הבולטות בבורסה ב-2015 ■ זה מה שצפוי בבנקים, מחירי הדירות, הבחירות לכנסת, התחרות בענף התקשורת וגורלן של חברות המזון הנאבקות

בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה / צילום: תמר מצפי

בנקים: תחת לחץ

השנה שהייתה

נתוני המאקרו החלשים שהתפרסמו לאורך השנה, וסימני היחלשות של צמיחת המשק במקביל לסביבת ריבית נמוכה ושינויים רגולטוריים, אתגרו השנה את פעילות הבנקים המקומיים. במידרוג סבורים כי למרות כל אלה, מערכת הבנקאות המקומית מאופיינת בנזילות טובה, עם מבנה מקורות יציב, הכולל "פיקדונות יציבים בפיזור רחב, היקף ושיעור נכסים נזילים מהותי וחשיפה מתונה למימון משוק ההון".

ב-S&P מעלות מוסיפים כי "בהשוואה גלובאלית, חוסנם של הבנקים הישראלים הוא ממוצע. המערכת הבנקאית המקומית היא מערכת בשלה בעלת כוחות תחרותיים יציבים יחסית ורמת פיקוח הדומה, להערכתנו, למקובל במדינות המפותחות".

השנה שתהיה

במידרוג מעריכים כי "סביבה עסקית מאתגרת צפויה לשחוק את הרווחיות, לצד פיצוי מצד המשך גידול כריות ספיגת ההפסדים ותהליכי התייעלות מתמשכים".

שחיקת הרווחיות, שתירשם על רקע נתוני המאקרו, יחד עם אתגרים רגולטוריים, עלות גיוס מקורות והון ומיצוי רווחי הון בתיקי ני"ע, "תקוזז חלקית על ידי המשך טיפול במבנה העלויות ושיפור ביעילות התפעולית".

לפי חברת הדירוג, "הלימות ההון של המערכת צפויה להמשיך ולהשתפר בעיקר על ידי רווחים צבורים, צמיחה מתונה בנכסי הסיכון תוך המשך שינוי תמהילם, מכירת נכסים וחלוקת דיבידנד מתונה".

במעלות מוסיפים כי "רווחיות המערכת הבנקאית תישאר תחת לחץ ב-2015 בשל ההאטה הצפויה בכלכלה המקומית והמשכה של סביבת ריבית נמוכה". עוד מציינים שם כי התגברות ההאטה בכלכלה, יחד עם צמיחת היקף המשכנתאות שנרשמה בשנים האחרונות, "עשויה ליצור לחץ שלילי נוסף על המערכת הבנקאית".

נדל"ן: הביקושים יתפרצו

השנה שהייתה

תוכנית מע"מ אפס שקידם במהלך השנה מי שהיה עד לאחרונה שר האוצר, יאיר לפיד, גרמה לירידה ניכרת במכירת הדירות החדשות, מה שלא מנע את המשך העלייה במחירי הנדל"ן. לקראת סוף השנה, בעקבות פיטורי לפיד, בוטלה התוכנית, אולם על רקע סביבת הריבית הנמוכה, לא נראה כי יישומן של תוכניות אחרות יחולל שינוי כיוון משמעותי בשוק.

ב-S&P מעלות מציינים כי "העלייה בביקוש לדירות וההיצע המוגבל מסבירים את עליית המחירים בשנים האחרונות בשוק הדיור למגורים בישראל". עוד הם מזכירים קיום "צוואר בקבוק בהליכי התכנון והרישוי אשר משפיע לרעה על היקפי היתרי הבנייה".

במידרוג מציינים כי "מחירי הדיור ממשיכים את מגמת העלייה שהחלה כבר בשנת 2008", וכי ההאטה שנרשמה השנה בקצב העסקאות לא נובעת מירידה בביקושים, אלא מהמתנה בציפייה לשינויים רגולטוריים.

השנה שתהיה

במעלות מעריכים כי "הבחירות לכנסת ואי יישום התכניות להורדת מחירי הדיור יביאו בטווח הקצר לעלייה במספר העסקאות ולעליית מחירים. בטווח המיידי יתפרצו הביקושים הכבושים לדיור שהצטברו בחודשים האחרונים. עלויות אשראי נמוכות ומחסור באלטרנטיבות השקעה תומכים אף הם בביקושים גבוהים".

בטווח הבינוני מעריכים בחברת הדירוג כי "קצב העלייה במחירי הבתים יואט, עקב גידול בהיצע ונורמליזציה הדרגתית של המדיניות המוניטרית".

במידרוג סבורים כי הקיפאון היחסי שנרשם בחודשים האחרונים בשוק הדיור "יצר ביקוש מצטבר על פני חודשים אלו, וכעת צפויים כל אותם רוכשי דירות פוטנציאליים לחזור אל השוק. תהליך זה צפוי להגביר את הביקושים במידה רבה ובהתאם להעלות את קצב המכירה והמחירים".

תקשורת: תחרות חריפה (1)

השנה שהייתה

המהפכה הרגולטורית בשוק התקשורת המקומי שהתרחשה לפני כמה שנים ובמרכזה עמדו חברות הטלפונים הסלולריים, המשיכה גם השנה לבוא לידי ביטוי בצמצום הכנסותיהן של חברות הסלולר הוותיקות, על אף שהתחרות ביניהן רשמה רגיעה מסוימת ביחס לשנים קודמות.

ב-S&P מעלות מציינים כי "מגמת השחיקה נמשכה גם בגזרת ההכנסה הממוצעת ללקוח (ARPU), אולם הוסיפו כי "על אף השחיקה ברמת הרווחיות התפעולית... אנו מעריכים את רמת הרווחיות כממוצעת". עוד כותבים שם כי במהלך השנה החולפת "התמקדו החברות במכירות ציוד קצה שנפגעו בשנים האחרונות... וכן פעלו לקיצוץ נוסף בעלויות. סלקום ופרטנר המשיכו לפעול להקטנת רמות החוב".

במידרוג מוסיפים כי "סיכון הענף הוא בינוני, יחסית לממוצע הכלל משקי", אולם בעקבות השינוי במצב השוק "רמת אי הוודאות בענף גדלה בשנים האחרונות". בנןסף מיינים שם כי מגמת צמצום או הפסקת חלוקת הדיבידנדים של החברות בענף נמשכה גם ב-2014.

השנה שתהיה

במידרוג סבורים כי "חוסר היציבות בענף יימשך בטווח הזמן הקצר, עם המשך תחרות המחירים ושיעורי הנטישה הגבוהים. פוטנציאל ההתייעלות של החברות בענף מוגבל (ללא פגיעה במיצובן העסקי), נוכח מהלכי התייעלות שכבר בוצעו". עוד מציינים במידרוג כי בשנה הקרובה "רמת התחרות במגזר הנייח צפויה אף היא להתגבר, נוכח רגולציה לכינון שוק סיטונאי", ולגבי טווח הזמן הבינוני מעריכים שם כי השוק יתכנס לכמה קבוצות תקשורת שיספקו את מכלול השירותים.

במעלות סבורים כי "התחרות בשוק הסלולר תימשך בטווח הבינוני-ארוך, אך הירידה בהכנסות תואט. החברות ימשיכו לפעול לשימור נתח שוק אפילו על חשבון ירידה ברווחיות". עוד מעריכים בחברת הדירוג כי "ההכנסה הממוצעת ללקוח תקטן בטווח הקרוב, והתייצבות תיתכן רק בסוף שנת 2016".

מזון: תחרות חריפה (2)

השנה שהייתה

ירידה בשיעורי הצריכה, חזרתה של מחאה חברתית והשפעה שלילית ממבצע "צוק איתן" שחקו את שיעורי הרווחיות של מרבית השחקניות הבולטות בענף, ובראשן שופרסל - שאף הודיעה במהלך השנה על תוכנית התייעלות שגררה אותה להפסדים כבדים - ורבוע כחול, המפעילה את רשת מגה.

במידרוג מציינים כי "ההאטה בשוק באה לידי ביטוי, בין היתר, בירידה בצמיחה במכירות חנויות זהות וחלק מהשחקניות אף הציגו שינוי שלילי מהותי בשיעור המכירות". עוד ציינו כי "הרשתות הגדולות החלו השנה בתהליך מהותי של צמצום שטחי מסחר לצד צעדי התייעלות תפעולית, על מנת להתמודד עם התחרות הגוברת מצד הרשתות הקטנות".

לפי הניתוח של S&P מעלות, "במהלך 2014, בניגוד לשנים עברו, היינו עדים להתמתנות בקצב הצמיחה בהכנסות, ולקיטון בקצב פתיחת חנויות של כל השחקנים בשוק. בעוד הרשתות המאורגנות משנות מיתוג ומתקרבות לכיוון הדיסקאונט, רשתות הדיסקאונט יוצאות מאזורי התעשייה ומתרחבות למרכזי הערים, בעיקר בפריפריה".

השנה שתהיה

במעלות סבורים כי "לנוכח שיפור בגישה למידע השוואתי בין המחירים והמוצרים של השחקניות השונות, וכן שינוי בהעדפות הצרכנים שנותנים דגש למחיר, התחרות תמשיך להוות את אחד מהמאפיינים העיקריים בשוק המזון ב-2015. הענף ימשיך להציג עלייה בנתחי השוק של הרשתות הקטנות על חשבון הקמעונאיות המאורגנות והמכולות". עוד מעריכים שם כי "התאוששות בשיעורי הרווחיות התפעולי תחול רק בטווח הבינוני-רחוק".

ההערכה במידרוג היא כי "על אף היותו של הענף דפנסיבי בהגדרה, הוא ימשיך להציג בטווח הזמן הקצר-בינוני רמת תחרות עולה, עקב ריבוי מתחרים ושטחי מסחר, שחיקה במרווחים, וסביבה מאקרו כלכלית מאתגרת. תהליכי התייעלות שמציגות חלק מהחברות צפויים לתמוך ברווחיות גבוהה יותר מזו שהוצגה בשנה האחרונה".

זיקוק ודלק: הנפט והדולר ישפיעו לטובה

השנה שהייתה

במחצית הראשונה הציגו חברות הדלק המקומיות יציבות בפרמטרים התפעוליים שלהן, ואז הגיע מבצע "צוק איתן" שפגע בתוצאות הכספיות של הרבעון השלישי.

בתחום הזיקוק, הדוחות הכספיים שפרסמה חברת האנרגיה בזן במהלך השנה הצביעו על שיפור תפעולי ושיפור מרווחי הזיקוק, בין היתר בזכות תהליכי התייעלות, מעבר לשימוש בגז טבעי וניצול יכולות הזיקוק של החברה, ולמרות תקלה בצנרת מתקן המידן של החברה, שפגעה ברווח התפעולי של הרבעון השלישי. גם פעילות הזיקוק של פז, באמצעות בית הזיקוק באשדוד, נהנתה ממגמה חיובית. ב-S&P מעלות מוסיפים כי במהלך השנה החולפת לא נרשמו שינוים מהותיים בדירוגי חברות הענף, ומציינים כי כיום תחזית הדירוג של כולן היא יציבה.

השנה שתהיה

הירידה החדה במחירי הנפט בעולם בשבועות האחרונים צפויה להשפיע על מחירי המכירה של המוצרים שמציעות חברות הענף. "ירידה במחיר הנפט עשויה להביא לפתיחת המרווחים ולשיפור ברווחיות, כפי שאכן קרה במרווחי הייחוס בתחום הזיקוק מאז החלה הירידה במחירי הנפט", מסבירים בחברת הדירוג.

אמנם, על פי הערכת החברה, "מרווחי הזיקוק באירופה יילחצו כלפי מטה ב-2015 בשל ביקושים נמוכים יחסית לעודף היצע". אך בכל הנוגע לישראל סבורים שם כי "מרווחי הזיקוק שיציגו בזן ופז אשדוד במהלך 2015 יהיו פחות תנודתיים ממקביליהם האירופאים, בעיקר הודות להשלמת מספר פרויקטים בשנתיים האחרונות והמעבר לשימוש בגז טבעי". סיבה נוספת לאופטימיות מוצאים במעלות בפיחות שנרשם בשקל מול הדולר, זאת משום שעלויות השכר בחברות הן בשקלים, וההכנסות נרשמות בדולרים.