רוסיה תסייע לחברות לממן חובות בסך 120 מיליארד ד'

רוב החוב שייך לרוסנפט וגזפרום - קבוצות הנפט והגז הממלכתיות ■ הבנק הודיע כי ילווה דולרים ואירו לבנקים שיעמידו הלוואות במט"ח לחברות יצוא גדולות

ולדימיר פוטין/ צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין/ צילום: רויטרס

הבנק המרכזי הרוסי יתערב כדי לסייע לחברות לממן מחדש את החובות החיצוניים שלהן - וזו ההבטחה האחרונה של מוסקבה להשתמש בכספי מדינה כדי למנוע העמקה של המשבר הכלכלי. אי-הוודאות סביב גורל החובות בהיקף של 120 מיליארד דולר שחברות רוסיות צריכות לפרוע בחו"ל בשנה הבאה, העיק על הכלכלה על רקע הצניחה בשער הרובל, והעיצומים שחסמו את האפשרות לפרוס או לממן מחדש את החובות הללו דרך בנקים מערביים.

בהודעה שפורסמה אתמול (ד'), הודיע הבנק של רוסיה כי ילווה דולרים ואירו לבנקים שיעמידו הלוואות במט"ח לחברות יצוא גדולות, זאת כביטחונות להלוואות דולריות לחברות הללו. לפי ההודעה, המהלך יסייע לבנקים "לנהל את נזילות המטבע שלהם וגם לממן מחדש את חובות היצואנים הרוסים שעומדים לפירעון בטווח הקרוב".

ההודעה פורסמה אחרי שסוכנות הדירוג S&P הזהירה שלשום בלילה כי היא עלולה להוריד את דירוג החוב הריבוני הרוסי ל"זבל" בגלל "ההידרדרות המהירה של הגמישות המוניטרית ברוסיה והשפעת החולשה הכלכלית על המערכת הפיננסית". מודי'ס, סוכנות הדירוג השנייה, פרסמה בימים האחרונים עדכון לתחזיות הצמיחה של התמ"ג הרוסי שלה שחזתה נסיגה של 5.5% בשנה הבאה ושל 3% ב-2016.

לפי נתוני הבנק המרכזי, אותן חברות רוסיות צריכות לפרוע תשלומי קרן וריבית של אג"ח או הלוואות במטבע זר בהיקף של 120 מיליארד דולר בשנה הבאה. עם זאת, הבנק העריך שלא ניתן יהיה לממן מחדש כ-70 מיליארד דולר מהסך הזה. רוב החוב התאגידי הלא-פיננסי ברוסיה שייך לרוסנפט וגזפרום - קבוצות הנפט והגז הממלכתיות. רוסנפט, שספגה ביקורת על כך שזירזה את קריסת הרובל בשבוע שעבר לאחר הנפקת אג"ח גדולה שביצעה, נכנסה לחובות גדולים כאשר קנתה בשנה שעברה את TNK-BP, המיזם הרוסי-בריטי לשעבר, תמורת 55 מיליארד דולר. החברה הודיעה ביום שני האחרון כי תחזיר 7 מיליארד דולר מהחוב שלה, אולם תשלום נוסף בסך 7 מיליארד דולר אמור להיפרע בפברואר.

הבנק המרכזי מסר כי מתן ההלוואות הדולריות לבנקים "אמור לסייע לחזור לרמה מוצדקת יותר של איזון בין היצע וביקוש בשוקי המטבע, עם תנודתיות נמוכה יותר בשווקים".

נציין, כי ממשלת רוסיה והבנק המרכזי שלה פרסמו בשבוע האחרון סדרת אמצעים לתמיכה ברובל ובמערכת הפיננסית, כולל חובת מכירת מט"ח על ידי חברות יצוא, הקלת דרישות ההון מהבנקים והבטחה לחידוש ההון של המערכת הבנקאית בהיקף של טריליון רובל. בתגובה התחזק הרובל ביותר מ-30% מהשיא שרשם ביום שלישי שעבר, ונסחר אתמול ברמה של 54.61 רובל לדולר. בתחילת השנה נסחר הרובל בכ-31 לדולר.