"שולמו סכומים ניכרים לקליינר עד הרשעתו, עפ"י הסכם שלא דווח"

המפקח על הביטוח לשעבר במכתב ההתפטרות מפרוטאולוג'יקס של ירון ייני ■ מאיר שביט תוקף את החברה שבה שימש כדח"צ ■ ייני: "שכרו של אבי קליינר שולם על פי הסכם"

מאיר שביט / צילום: בן יוסטר
מאיר שביט / צילום: בן יוסטר

"הגעתי לפרוטאולוג'יקס כדח"צ לפני שהפכה לשלד, ובניגוד להמלצות שקיבלתי נשארתי בה. מאז שהפכה לשלד התקבלו בה לא אחת החלטות ברוב דחוק ונגד החלטת הדח"צים, ואיני מכיר זאת מדירקטוריונים אחרים שאני חבר בהם". כך אמר היום מאיר שביט, הדח"צ שהתפטר השבוע מחברת פרוטאולוג'יקס, שבשליטת ירון ייני, במכתב ההתפטרות שבו פירט שורת טענות, אשר מהן עולה, בעיניו, התנהלות לא ראויה.

במכתב ההתפטרות, שדווח לבורסה, ציין שביט: "אין ביכולתי לשרת עוד את החברה ואת בעלי מניותיה במסגרת הדירקטוריון בהרכבו הנוכחי ובדרך התנהלותו והתנהלות החברה".

שביט הוסיף: "מסקנה זו התגבשה בעיקר בתקופה האחרונה, ונסמכת על הצטברות אירועים בהם מצאתי את עצמי מצביע לבד או ביחד עם הדח"צ השני, רו"ח יעקב גולדמן, כנגד הדירקטורים האחרים; ובנוסף על מידע שהצטבר על התנהלות החברה".

שביט, שהיה בעבר המפקח על הביטוח במשרד האוצר, מסביר את "העניינים העיקריים", שהביאו אותו להתפטר: "אין ספק שהאירוע המרכזי ו'הקש ששבר את גב הגמל' הוא עסקת הנדל"ן בברוקלין, שאמורה הייתה לרתק את רוב אמצעיה הכספיים של החברה, שלהבנתי (ולהבנת גולדמן, על פי דבריו והצבעתו בדירקטוריון) הייתה כרוכה בסיכונים בלתי סבירים, ולהבנתי אין ביכולת החברה ונושאי המשרה בה לנהל אותה מישראל". נזכיר, כי מדובר בהלוואה של כ-3.5 מיליון דולר לצד ג' לטובת רכישת נדל"ן בניו יורק.

שביט מוסיף: "את העסקה האמורה קידם בלהט, שלפחות אני לא הצלחתי להבין את מקורו, הדירקטור מוטי מנשה, שכיהן כיו"ר דירקטוריון החברה בעבר, התפטר, ושגולדמן ואני התנגדנו למינויו מחדש. מבחינתי - עקב אובדן אמוני בכשירותו לכהן כדירקטור".

עסקת ברוקלין אינה הבעיה היחידה לדידו של שביט. עוד הוא יוצא נגד כך, ש"בניגוד לעמדה מפורשת של גולדמן ושלי (שוב!), שילמה החברה סכומים ניכרים לאבי קליינר (לשעבר מנכ"ל חברת עילדב, ר' ש') עד הרשעתו בפלילים, על פי הסכם... שלא דווח לדירקטוריון"; לדבריו למד על ההסכם בדיעבד, כעבור זמן ניכר.

כמו כן, שביט מתנגד "להחלטה על אופן התשובה למכתב רשות ני"ע בעניין כשירות ההצבעה באסיפה הכללית בה אושרו תשלומים שונים לאפסווינג (של ייני, ר' ש') ולמנכ"ל"; וכן ל"מינויו ואישורו כ'בלתי תלוי' של הדירקטור עו"ד שמואל אלמגור, שמונה בחיפזון".

שביט טוען במכתבו: "אין בחברה דירקטור המתאים להבנתי לכהן כיו"ר, ועקב אי-התמודדות עם בעיה זו מפרה החברה את חוק החברות".

קשיים בפירמידה

ירון ייני בחר לא להרחיב בתגובה למכתב ולא לצאת כנגד שביט, אך אמר: "אנו חושבים שחברה ישראלית יכולה לרכוש ולנהל נכס בארה"ב ללא בעיה, ואנו רוצים את ההזדמנות שיש בעסקה הזו". ייני ציין, כי "קליינר עבד כיועץ באישור ושכרו שולם לו על פי הסכם", והוסיף שבחברה לא ראו בעיה בהתנהלות של מוטי מנשה.

הקשיים של פירמידת החברות הציבוריות שבשליטת ייני, אינם מסתכמים בדברים החריפים שמשמיע שביט.

באחרונה הודיעה חברת אולטרה אקוויטי (שמחזיקה בגרינסטון, המחזיקה בצמיחה שמעל פרוטאולוג'יקס) על דחיית מועד תשלום החלק השני בהלוואה, שלקחה מלידר השקעות (כ-7 מיליון שקל) לצורך רכישת השליטה בגרינסטון. זאת לאחר שדיווחה על ביטול המגעים למכירת השליטה בגרינסטון לחברת גלובל פאואר של אהוד בן ש"ך.