מאור ורף: אל תפגעו בנו בגלל הסכם לאומי בארה"ב

התקררות היחסים בין ההנהלה הקודמת של לאומי להנהלה הנוכחית מקבלת משנה תוקף בעקבות מכתב ששלח לבנק עו"ד רם כספי בשם הבכירים לשעבר

איתן רף וגליה מאור/ צילום: תמר מצפי
איתן רף וגליה מאור/ צילום: תמר מצפי

מאז שהואצו המגעים בין בנק לאומי לרשויות בארה"ב לגיבוש ההסדר ולפיו הבנק סייע ללקוחותיו להעלים מס, נפוצו שמועות כי מערכת היחסים בין המנכ"לית לשעבר גליה מאור למחליפתה ובת טיפוחיה רקפת רוסק עמינח התקררה. מכתב ששלח לבנק עו"ד רם כספי המייצג את מאור ובכירים נוספים לשעבר בלאומי מעיד על ההתקררות ועל חילוקי הדעות שנוצרו סביב הטיפול בפרשה מול האמריקאים, ועל כך שמאור והיו"ר לשעבר איתן רף סבורים שאין מקום להודות בשיתוף פעולה בסיוע ללקוחות אמריקאים בהעלמת המס, כפי שהודה הבנק.

"נושאי המשרה פעלו בתום לב מוחלט במסגרת תפקידיהם לטובת קבוצת לאומי, והם כופרים וחולקים על כל טענה כאילו ידעו או שהיה עליהם לדעת שהתאגידים כביכול סייעו ביודעין למשלמי מס אמריקאים להתחמק מתשלומי מס או כאילו הם התרשלו בעניין זה", כתב כספי. עוד הוא מוסיף: "למניעת ספקות: אם בניגוד לעמדתם של נושאי המשרה, ההסדרים עם הרשויות בארה"ב יכללו קביעות או אמירות מסוג זה (של סיוע בהעלמת מס - ע.א) אין ולא יהא בהן כדי לחייב אותם או להשליך עליהם בגדר כל הליך משפטי אחר או נוסף".

את המכתב כתב כספי, המייצג את מאור, רף, צבי איצקוביץ ובנימין נווה לפני כשלושה שבועות, בעקבות הגשת תביעה נגזרת בשם לאומי נגד נושאי המשרה שלה לשעבר בגין אחריותם להסתבכות הבנק בפרשה זו. נראה כי הבכירים לשעבר בלאומי נערכים לקראת הדיון הצפוי בתיק.

המכתב נשלח לפני שפורסם ההסכם בין לאומי לרשויות בארה"ב. "לצערנו טרם הועבר לעיוננו עותק של טיוטות ההסדרים עם הרשויות בארה"ב, ולכן אנו מוצאים לנכון לפנות אליכם במכתב זה", כתב כספי, מה שמעיד גם כן על מערכת היחסים שנהפכה קורקטית בין ההנהלה הקודמת של הבנק להנהלה הנוכחית.

"אנו סבורים שיש להבהיר באופן חד משמעי ופוזיטיבי כי קביעות והודאות כלשהן שייכללו, ככל שייכללו בהסדרים עם הרשויות בדבר סיוע ביודעין כביכול למשלמי מס אמריקאים להתחמק מתשלום מס, אינן נעשות על דעת נושאי המשרה של קבוצת לאומי, וכי אין בהן כדי לחייבם או להשליך עליהם או על זכויותיהם לרבות מכוח הסדרי הפטור הביטוח והשיפוי. כלומר, כל התייחסות או הודאה במסכת עובדתית כלשהי או במסקנות העולות ממנה לא יחולו עליהם ולא יחייבו אותם", כותב כספי.

ההסדר של לאומי עם הרשויות בארה"ב הוא מסוג Deferred Prosecution Agreement, כלומר הבנק מודה באשמה, משלם קנס ונמצא "שנתיים על-תנאי" שבמהלכן הוא כפוף לרגולציה וציות מחמירים ואם הוא עומד בהם, הרי שמתבטלת הכוונה להגיש נגדו תביעה. במכתבו כתב כספי כי להסדר מסוג זה עלולות להיות השלכות שליליות על הבקשה לאישור התביעה הנוכחית, על הליכים משפטיים נוספים, על חשיפת חברות מקבוצת לאומי ועל הסדרי הפטור, השיפוי והביטוח של נושאי המשרה. כל אלה הביאו לשליחת המכתב ולבקשה להבהרה.

שתי רמות לאחריות בפרשה

בשבוע שעבר חתם בנק לאומי על הסדר עם הרשויות האמריקאיות ובמסגרתו הודה כי סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס. לאומי גם צפוי לשלם קנס בגובה של כ-400 מיליון דולר בגין עבירות אלה. במסגרת ההסדר נחשפה שיטת הפעולה של הבנק, ונראה היה כי עזר באופן פעיל ללקוחותיו בהעלמת המס - בין היתר באמצעות מעין הלוואות פיקטיביות שהביטחונות שלהן היו נכסים מוסתרים בחשבונות זרים, וחשבונות שנפתחו תחת שם בדוי וקוד ממוספר.

במסגרת ההסדר בנק לאומי שיתף פעולה באופן מלא עם הרשויות בארה"ב - העביר מידע על לקוחות וגם על עובדי הבנק - כדי לקבל הקלות בעונש. ואכן, הבנק קיבל הקלות בגובה הקנס (אם כי עדיין מדובר בקנס כבד).

ניתן להניח שבכירי לאומי לשעבר לא ממש אהבו את ההודאה של הבנק כי סייע ללקוחותיו להעלים מס ואת העברת המידע המלא לרשויות על הלקוחות והעובדים. החשש הוא שהודאה שכזו עלולה לשמש נגדם בתביעות, ועל כן הם ממהרים להתנער מכל הודאה שכזו.

חשיפת הדרכים הפעילות שבהן סייע הבנק מעלה את השאלה על האחריות של נושאי המשרה לשעבר, ועלולה לחשוף את בכיריו לשעבר לתביעות דוגמת התביעה הנגזרת שכבר הוגשה. "חשוב להפריד בין שתי רמות עיקריות של אחריות בפרשה, הנובעות מסוגי המשרה: המנהלים השכירים, כולל הבכירים שבהם, לבין הדירקטורים, ובראשם היו"ר", אומר עו"ד גדעון פישר העומד בראש משרד עו"ד גדעון פישר ושות'.

"בפרשה הנוכחית הפרטים עדיין אינם ידועים ברובם, אך כעיקרון ככל שהמנהלים ידעו יותר אך עידכנו פחות את הדירקטוריון, הרי שהאחריות היא עליהם", מסביר פישר. "נקודה נוספת היא שכיום בפרשות מעין אלה, מרבית הביקורת היא על המנהלים, אך גופי הפיקוח עצמם נמצאים מחוץ לשיח. הרי הם אלו האחראים לכך שהבנק לא ישגה בהתנהלותו. הנהלת הבנק צריכה גם להיערך למצב שבו לקוחות שנפגעו באופן ישיר מהטלת הקנס, יכולים לתבוע את הבנק על ההפסד הנובע מהתנהלות שאינה תקינה".