יחימוביץ': "יצחק תשובה שקרן. דלק ונובל סתם חזירים"

(עדכון) - ח"כ שלי יחימוביץ' משתלחת בדלק ונובל אנרג'י בכנסת: "תשובה אומר שהחלטת גילה תביא להורדת דירוג האשראי של ישראל? איזה שטויות. מונופולים מושחתים הם אלה שיורידו את דירוג האשראי של ישראל" ■ דלק: ראוי לשמור על שיח ציבורי שפוי ומקצועי, ולא להיגרר לסיסמאות פוליטיות קליטות וריקות מתוכן

שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר
שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) טענה היום (ב') בדיון בכנסת שיצחק תשובה משקר לציבור בנוגע למונופול הגז. בנאום שנשאה בכנסת היא חשפה את "השקרים שתשובה מספר לציבור כדי להפחיד", והתחילה עם "השקר לפיו המדינה חתמה עם תשובה על הסכם ואז חזרה בה.

לדברי יחימוביץ', לא היה הסכם ויצחק תשובה "רכש את הרישיון בלוויתן מרציו אחרי שכבר היו בידיו 60% מרישיונות חיפושי הגז. כך הוא יצר בכוונה ובזדון תוך עבירה על חוק ההגבלים העסקיים - מונופול בלתי חוקי. הוא היה חייב לקבל אישור אך לא עשה זאת. למה הדבר דומה? כאילו שאני אשתלט על הגדר הציבורית ליד הבית שלי, אשים גדר ושולחן ואזמין את ראש העיר ועורכי דין ואת כולם להוכיח שהגדר הזו שלי ואף אחד לא יעז לגעת בי כי אני חברה של ראש העיר ואוכלת אצלו ארוחות ערב. הנמשל ברור. זו פעולה עבריינית".

יחימוביץ' התייחס גם לטענה שפיתוח "לוויתן" ייפגע בגלל החלטה הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה, ואמרה כי "לוויתן" לא ייפגע.

"והנה עוד שקר: תשובה השקיע מיליארדים בחיפושי הגז. אז תשובה לא השקיע מיליארדים לבדו כדי לחפש גז אלא גם משקיעים אחרים כולל בריטיש גז והם השקיעו מיליוני דולרים ולא מיליארדים. דלק ונובל אנרג'י נכנסו רק ב-2005 וקיבלו את הרישיון בחינם שזו שערורייה בפני עצמה", אמרה יחימוביץ'.

"עוד שקר: עסקת וודסייד התפוצצה בגללי. אז העסקה לא התפוצצה בגללי אלא בגלל שוודסייד לא הסכימה לתשלומי המס. הם גם הבינו עם מי יש להם עסק והסתכסכו עם תשובה ואז הם הלכו".

יחימוביץ' המשיכה: "עוד שקר - המהלך יוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל. איזה שטויות. אמירה חסרת שחר מפיו של תשובה. מונופולים מושחתים הם אלה שיורידו את דירוג האשראי של ישראל. תהרגו אותי אני לא מצליחה להבין את זה - חסידי השוק החופשי מגנים בכל הכוח על מונופול רב עוצמה וחסר מעצורים? אני, הסוציאל-דמוקרטית, צריכה להילחם במונופול? האמת שאתם לא סוציאליסטים ולא קפיטליזם - אתם סתם חזירים. אתם גובים 6 דולר ליחידת אנרגיה שזה עולה לכם דולר אחד ואתם לא מאפשרים לציבור ליהנות מהורדת יוקר המחיה בגלל חזירות".

יחימוביץ' שיבחה את גילה על החלטתו לפרק את מונופול הגז ותקפה את רה"מ נתניהו שלא מגבה את גילה. היא טענה כי "לתשובה מגיע להרוויח מהגז, ואפילו להרוויח מאוד - אבל לא להרוויח מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד... מול הכסף הגדול שלהם, רק הכוח של הציבור ינצח. אני קוראת לציבור להתגבר על ההפחדות ושטיפות המוח ולהיאבק על עתיד ילדינו, הורדת יוקר המחיה, כלכלה הוגנת וצודקת. חיים שבהם אנחנו חולקים את משאבי הטבע שלנו ולא מעניקים אותם במתנה לאדם אחד".

מדלק קידוחים ואבנר נמסר: "צר לנו על קמפיין ההתלהמות וההפחדה של חלק מחברי הכנסת, ובראשם חברת הכנסת יחימוביץ', שעסוקים בקידום מסע הבחירות שלהם על חשבון תעשיית הגז ותוך לקיחת הימור בלתי אחראי על עתיד התעשייה והכלכלה הישראלית. סוגיית הגז הטבעי, על כלל היבטיה, היא סוגיה מקצועית, מורכבת ורבת פנים עם השלכות גיאו-פוליטיות ומאקרו-כלכליות לעתידה של ישראל. תעשיית הגז יכולה להיות מנוע הצמיחה הבא של הכלכלה הישראלית ועל כן ראוי לשמור על שיח ציבורי שפוי ומקצועי, ולא להיגרר לסיסמאות פוליטיות קליטות וריקות מתוכן. אסור להקריב את עתיד כלכלת ישראל על מזבח הפופוליזם".

הדיון המיוחד בכנסת נפתח באיחור של יותר מחצי שעה לאחר שאף שר מהממשלה לא הגיע בהתחלה לדיון והיו"ר יולי אדלשטיין החליט לנעול את הדיון באופן זמני.