מבקר המדינה: "רמת הפיקוח בצהרונים אינה אחידה"

‎‎הדוח מבקר את משרד הכלכלה שמסבסד מסגרות אלה וכן את הרשויות המקומיות, ששניהם כאחד מתנערים מאחריות לגביהן‏

ילדים / צלם: Benis Arapovic/Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב
ילדים / צלם: Benis Arapovic/Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב

‎‎דוח מבקר המדינה שמתפרסם היום (ב') מותח ביקורת חריפה על היעדר הפיקוח והאסדרה במסגרות חינוך משלימות בשעות אחר הצהריים, בגני ילדים וברשויות מקומיות כדוגמת צהרונים. הדוח משתלח במשרד הכלכלה שמסבסד מסגרות אלה וכן ברשויות המקומיות, ששניהם כאחד מתנערים מאחריות לגביהן‎.‎‏ ‏‎"‎אף על פי שהצהרונים פועלים בדרך כלל במוסדות חינוך ואף שמתקיימת בהם פעילות חינוכית, אין גוף ממשלתי המתווה מדיניות כוללת בנושא" - נכתב בדוח.

‏הדוח מתייחס לרשויות מקומיות שמעמדן החברתי-כלכלי הוא בינוני עד גבוה, ובעיקר לערים במרכז הארץ - הרצליה, חולון, יבנה, כפר סבא ותל אביב, ןהמועצה האזורית חבל מודיעין והחברה למתנ"סים - מרכזים קהילתיים בישראל בע"מ‎.‎‏ ‏‎"‎פעילות הצהרונים 'נופלת בין הכיסאות' בכל הנוגע לפיקוח משרד החינוך עליה: מצד אחד, היא אינה פעילות חינוכית רשמית הנעשית בשעות הלימודים של מוסדות החינוך; מצד אחר, היא אינה נכללת בפעילויות החינוך הבלתי רשמי שמשרד החינוך מעורב בהן, דוגמת קייטנות". כפועל יוצא מכך, אין אסדרה מתאימה ורמת הפיקוח של הרשויות לא אחידה, קובע הדוח.

‏עוד עולה כי ישנן ערים שהפעילו חברות פרטיות במבנים של ילדים השייכים למועצה, שמבלי שחתמו עם החברות על הסכמי התקשרות כדין. "עיריות תל אביב וחולון לא פרסמו מכרז להפעלת הצהרונים בבתי הספר בתחום שיפוטן ולא קבעו תנאים להפעלתם". זאת ועוד, "עיריית תל אביב לא חתמה בעצמה על הסכמי ההתקשרות עם מפעילי הצהרונים המפרטים את התנאים להפעלת הצהרונים ואת חובותיהם של המפעילים, וכן אין כל מידע לגבי פעילות הצהרונים בבתי הספר‏‎"‎‏. מהדוח אף עולה כי אין הכשרה מקצועית של הצוות החינוכי בצהרונים, וכמו כן לא נקבע לצוות החינוכי הגדרת תפקיד‎.‎‏

‏גם ביחס לתזונה הלקויה בצהרונים נמצאו נתונים לא מעודדים. "בשנת 2006 פרסם משרד החינוך חוזר מנכ"ל בנושא 'הזנה וחינוך לתזונה נכונה במוסדות החינוך'. עיריות כפר סבא והרצליה והמועצה האזורית חבל מודיעין, יישמו את הנחיות החוזר באופן חלקי, ועיריות תל אביב, חולון ויבנה לא פעלו על פיו כלל". חלק מהרשויות לא פיקחו על המזון המסופק לצהרונים, על אופן הטיפול במזון ועל אופן ההגשה לילדים.

‏ממרכז השלטון המקומי ‎‏נמסר בתגובה כי "הרשויות המקומיות מפעילות מסגרות להארכת ימי הלימודים בהתאם לחוק ועל פי הנהלים". ‏‎‎‏