נקודות הדמיון בין סוף שנות ה-90' ל-2015; במה להשקיע?

מחלקת המחקר של יוטרייד: אסור למשקיעים להתקרב לשווקים המתעוררים המוטים למחירי הסחורות, יש להקטין חשיפה לאירופה ויפן ולהתמקד בשוק האמריקני למרות הסיכון

בורסת נאסדק  וול סטריט / צלם בלומברג
בורסת נאסדק וול סטריט / צלם בלומברג

הבעיות הצפויות למשקיעים ככל הנראה בשנת 2015 כמו קריסה של הכלכלה הרוסית, ירידה דרסטית במחיר הנפט, התחזקות קיצונית של הדולר, חולשה בכלכלות גרמניה ויפן ונפילה של מטבעות בשווקים מתפתחים הן תופעות שהעולם הפיננסי העולמי הכיר כבר בשנות ה-90'. כך, בבדיקה שערך ה"אקונומיסט".

בסקירה לקראת 2015 שהפיצה מחלקת המחקר של בית ההשקעות יוטרייד נכתב כי למרות הריכוז של התקשורת הכלכלית העולמית במשבר האשראי של 2008 ו-2009 נראה כי אם נרצה באמת ללמוד מההיסטוריה הקרובה לנו, נוכל לראות זאת בתרחישים הכלליים שהתרחשו רק לפני 15 שנה.

דימיון נוסף בין ארה"ב של שנות ה-90' לארה"ב ב-2015 היא המהפכה הדיגיטלית. בשנות ה-90' התנפחה והתפוצצה בועת הדוט.קום ובימינו צפויות הנפקות בוול סטריט בשנה הקרובה בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים כשרובן כוללות חברות טכנולוגיה המקושרות לתחום המדיה החברתית. בשנות ה-90' מהפיכת האינטרנט הובילה לתחושת שיגשוג ואופוריה, התוצר האמריקני עד 1999 עלה ביותר מ-4% בשנה, קצב גידול כמעט כפול ממדיניות מערביות אחרות, שיעור האבטלה ירד לשפל היסטורי של 30 שנה לרמה של 4% בלבד. המשקיעים מצידם שפכו מיליארדים לתוך וול סטריט וניפחו שם את ערך המדדים וכמו כן העלו את ערכו של הדולר האמריקני בצורה קיצונית.

בדומה להיום, כך גם בשנות התשעים, האופטימיות האמריקנית עמדה בניגוד מובהק לדכדוך שאחז בשאר כלכלות העולם. ב-1997 יפן סבלה מדיפלציה וגם בגרמניה לא ליקקו דבש וסבלו מהוצאות המיזוג עם מזרח גרמניה כשבשווקים המתעוררים ראו מדינות כמו ברזיל ותאילנד את ערך המטבע המקומי מתרסק. בתחילת שנות ה-2000 נגמרו בארה"ב החיוכים האופטימיים עת התפוצצה בועת האינטרנט שסחפו מטה את יתר הפרמטרים בכלכלה האמריקנית. משבר האשראי הוביל את ארה"ב ואת העולם כולו למיתון שהתרחש ב-2011.

כמובן שסין, הכלכלה השנייה בגודלה כיום, לא הייתה פאקטור משמעותי לכלכלה העולמית כפי שהיא חשובה כלכך כיום, עם קצב הצמיחה הגבוה שלה שמשליך מצבה של הכלכלה העולמית. ה"אקונומיסט" מצביע על 3 גורמים מרכזיים שישפיעו כיום על הכלכלה העולמית כפי שהשפיעו בשנות ה-90'.

הגורם הראשון הוא הפער בין ארה"ב לשאר העולם. בזמן שהשוק האמריקני הולך ומשתפר, שאר העולם נכנס לדשדוש במקרה הטוב או למיתון במקרה הרע, כך ארה"ב שבה הצמיחה השנתית צפויה לעמוד על כ-3% בזמן שביפן הצמיחה צפויה לעמוד על 1.1% ביפן ואירופה וסין, שתלויה בהמשך שיעור צמיחה גבוה במיוחד, תיאלץ ככל הנראה להסתפק ב-7% צנועים, בשוק שהיה מורגל בשנים האחרונות בצמיחה באזורים הדו ספרתיים. הדבר משקף מצב שבו משק אחד גדול ככל שיהיה, לא יכול להמשיך ולדחוף את הכלכלה העולמית ללא מהמורות. האמריקאים בינתיים אכן נהנים מיותר מקומות עבודה ומדלק זול, שמקל על ההוצאות ומגביר את הצריכה הפרטית.

אך לא כל החדשות האלה כל כך טובות. נפט זול עשוי להוביל לפשיטת רגל של יצרניות נפט קטנות במהלך 2015. הדולר החזק צפוי גם בטווח הארוך לפגוע ביצואנים האמריקנים כפי שפגע ביצואנים לפני 15 שנה.

הגורם השני לדאגה הדומה היום לשנות ה-90' הוא הקיפאון והקשיים שסובלות מהן שתי הכלכלות מהגדולות בעולם - יפן וגרמניה. יפן נמצאת במיתון עמוק עם ירידה בכל הפרמטרים כמו אינפלציה למוצרי ליבה של 2.3% בלבד, התכווצות של 1% בחודש האחרון במכירות הקמעונאיות וירידה של 1.5% בהכנסה השולית. גרמניה, הכלכלה האירופית המובילה מסתפקת בינתיים בשיעור צמיחה של 1% בלבד בזמן שהיא עלולה תהיה להזדקק לפרוע חובות של מדינות אחרות באירופה כשיוון בראשן.

הגורם השלישי לדאגה המזכיר ב-2015 את המשברים הכלכליים בעולם של שנות ה-90' הוא הסיכון הרב שמצויים בו השווקים המתעוררים. בשנות ה-90' השווקים המתפתחים סבלו משערי ריבית קבועים וגבוהים וחובות ממשלתיים כבדים. כיום היקף החובות הוא נמוך יותר, והריביות ברוב השווקים משתנות בהתאמה לריביות אחרות בעולם אך עדיין הבעיה העיקרית של השווקים המתעוררים ובתוכם רוסיה היא ההשפעה האדירה של מחירי הסחורות על הכלכלות שלהם. הירידה החדה שצפויה להימשך במחיר הנפט עלולה להוביל לקריסה של כלכלות מדינות מתפתחות רבות, בעיקר מדינות באפריקה שעלולות יהיו להזדקק לסיוע בכדי שכלכלתן לא תקרוס בתקופה הנוכחית.

בהנחה שאכן ההיסטוריה חוזרת, אם נסתכל על שנות ה-90' ונשליך את המצב על 2015 אפשר יהיה להמליץ למשקיעים להשקיע בתבונה בשוק האמריקני שעלול בכל לילה לשנות מגמה, להיזהר כמו מאש מהשווקים המתפתחים וסחורות שצפויות להישאר למטה השנה ולהקטין לפחות בינתיים חשיפה ליפן ואירופה שנראה כי יסבלו מהאטה משמעותית ב-2015. בינתיים עם כל הבעייתיות, השוק האמריקני הוא השוק היחיד שצפוי להשיא תשואה ראויה למשקיעים ב-2015.