סיכום 2014 בתיירות: לאן טסנו השנה וכמה שילמנו?

למרות המצב הכלכלי וחרף "צוק איתן" - הישראלים לא ויתרו בשנה החולפת על חופשות ■ סיכום 2014 מגלה גידול במספר העוברים בנתב"ג ובמספר הלינות בארץ, שימוש הולך וגובר באינטרנט ופגיעה בתיירות הנכנסת

בואינג 747 אלעל / צלם: בלומברג
בואינג 747 אלעל / צלם: בלומברג

14.2 מיליון נוסעים עברו בנתב"ג בשנה החולפת - מרביתם ישראלים. למעשה, למרות מבצע "צוק איתן" - הנתון הזה מלמד על גידול של 6% לעומת 2013. גם השנה, חרף העובדה שהלחימה זלגה לאוגוסט (הנחשב לחודש שיא בתיירות), נרשם בחודש זה השיא השנתי במספר הישראלים שטסו לחו"ל. ובזמן שהתיירים מחו"ל הדירו את רגליהם מארץ הקודש, הישראלים הצילו את המצב כשניצלו את המומנטום לטוס לנכר במחירים טובים יחסית.

בהסתכלות שנתית, "צוק איתן" לא פגע גם בתיירות הפנים באופן אנוש, וזאת חרף המשבר הקשה ממנו סבלו התיירנים בימי הלחימה עצמה. 2014 מסתיימת עם עלייה קלה של 3% במספר הלינות במלונות, צימרים, בתי-ספר שדה ואכסניות נוער בארץ לעומת 2013.

ומה לגבי תיירות נכנסת?

התחזיות המוקדמות היו אופטימיות, וגם המספרים הראשונים לא אכזבו. תנועת התיירות אל ישראל זינקה במחצית הראשונה של 2014, ולכולם היה ברור שהפוטנציאל שתמיד היה שם, הולך סוף-סוף להתממש.

משרד התיירות והמלונאים כבר פנטזו על 4 מיליון תיירים עד סוף השנה (וקיבלו בסוף 2.9 מיליון תיירים), ברשות שדות התעופה כבר ראו בדימיונם את הנוסע ה-15 מיליון עובר בנתב"ג, ובמשרד האוצר כבר הכינו תכניות תקציביות לעלייה בהכנסות התעשייה כולה לכלכלת המדינה.

אלא שמבצע "צוק איתן" טרף את הקלפים ושיבש את התוכניות של הענף כולו, ובעיקר את ההכנסות. הלחימה הממושכת (שהסתיימה ב-26 באוגוסט עם הפסקת אש) שיתקה את התיירות. גם ההחלטה של חברות התעופה הזרות לדומם מנועים למספר ימים הוסיפה אש למדורת אי-הוודאות. בשל האפיזודה האמורה, התיירות הנכנסת לישראל סגרה את השנה בירידה של 7% לעומת 2013.

אז לאן טסנו השנה, כמה שילמנו על חבילת נופש, וכמה זמן מראש הזמנו? "גלובס" מסכם את שנת 2014 בתיירות:

לאן טסנו השנה?

מנעד היעדים לא השתנה יותר מדי ב-2014, והוא עדיין כולל את היעדים הקלאסיים ניו-יורק, בנגקוק, ברצלונה, ברלין, אמסטרדם, פריז, לונדון, בודפשט, פראג, ורונה, מילאנו, רודוס וכרתים.

באיזה חודש טסנו השנה הכי הרבה?

למרות הטילים ושיתוק נתב"ג למשך 48 שעות בין 23-25 ביולי - חודש אוגוסט היה כהרגלו החודש העמוס ביותר בשדה, ובמהלכו טסו מישראל 690 אלף איש.

השמיים נפתחו: מה קרה למחירים?

"השמיים פתוחים ואתם מרוויחים" - זה הסלוגן של משרד התחבורה שיישם ב-2014 את הפעימה הראשונה של הסכם השמיים הפתוחים, שנחתם ב-2013 עם האיחוד האירופי. ההסכם הביא השנה לגידול במספר הטיסות לישראל וממנה ולהוזלה במחירי כרטיסי הטיסה.

"אנחנו עדים להוזלה של 15%-20% במחירי כרטיסי הטיסה ליעדים בהם פועלות חברות לואו-קוסט", אומר רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק באיסתא.

לדבריו, מדובר בעיקר בברלין - מ-480 דולר לכרטיס טיסה בממוצע לאדם ב-2013 לכ-400 דולר לאדם בממוצע ב-2014; ופראג; רומא ובודפשט - מ-430 דולר בממוצע לאדם ב-2013 לכ-350 דולר בממוצע לאדם בשנה החולפת.

לירידות במחירים תרם השנה גם up - מותג הלואו-קוסט של אל-על שהחל לפעול באביב השנה.

למרות האמור, עדיין קשה מאוד לשים את היד על כרטיסי הטיסה המוזלים באמת ליעדים מבוקשים. כך למשל, איזי ג'ט פרסמה בדצמבר כי תפעיל החל ממארס 2015 שלוש טיסות שבועיות לפריז במחיר של החל מ-56 אירו לאדם (כולל מסים) לכיוון אחד, אלא שתוך שעות ספורות מרגע פרסום ההודעה אזלו כל הכרטיסים המוזלים. אין פלא, איזי ג'ט הקצתה רק 1,500 כאלה לכל העונה.

מדד הספונטניות: כמה זמן מראש הזמנו כרטיס?

מגמת הלואו-קוסט שהתחזקה בשנה האחרונה לימדה את הישראלים דבר או שניים על צרכנות נבונה. לדברי רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, הישראלים התקרבו השנה לאירופאים וביצעו הזמנות למוצרי תיירות 45 ימים מראש, זאת לעומת 30 ימים מראש בשנת 2013. מנגד, שיעורם של חסידי הרגע האחרון זינק אף הוא.

לדברי גיורא מנדל, יזם אפליקציית הרגע האחרון "חוליו", חוסר היציבות הביטחונית הוביל לכך שהזמנות של הרגע האחרון בוצעו בשנה החולפת 4-5 ימים לפני העלייה למטוס, לעומת 9-10 ימים שנה קודם לכן.

כמה עלתה חבילת נופש בחו"ל?

על חבילת נופש של 3-4 לילות הוצאנו בממוצע 680 דולר לאדם. מדובר בסכום נמוך יחסית בהתחשב בפערי המטבעות שנטה השנה לרעתם של מארגני התיירות.

האחרונים למדו אמנם את הלקח מהשנים האחרונות וביצעו התאמות בהיצע החבילות שהעמידו לקיץ, אבל "צוק איתן" והעובדה שישראלים רבים ביטלו או דחו נסיעות לחו"ל, הכריחה אותם להוזיל באופן ניכר את מחירי הנופש.

כמה עלתה חבילת נופש בארץ?

על חבילת נופש בארץ (3 או 4 לילות) הוצאנו בממוצע 2,000 שקל לאדם. צרתם של מארגני התיירות נכונה גם למלונאים, שציפו לראות המוני תיירים מחו"ל, אך בפועל מספר לינות התיירים ירד ב-5%, והחדרים הריקים הוקצו לישראלים, שגם נהנו ממחירים נמוכים יותר.

כמה נכנסו ויצאו מישראל?

בימים אלה טרמינל 3 בנתב"ג חוגג עשור, אבל החגיגה האמיתית מתרחשת בטרמינל 1, שם פורחות חברות הלואו-קוסט וגוזרות את הקופון של הסכם השמיים הפתוחים.

הביקוש לטיסות היה אמור להביא לנתב"ג 15 מיליון נוסעים, אלא שבפועל נרשם מספר נמוך יותר, 14.2 מיליון - גידול של כ-6% לעומת 2013.

לינות בארץ: רוצים מחירים טובים

בהיעדר מטבע זר, מי שממלא את חדרי האירוח בעתות מצוקה הם הישראלים. למרות "צוק איתן", עלה מספר לינות הישראלים במלונות ב-3% לעומת 2013 ל-13.7 מיליון לינות, מה שמלמד שהרצון לנפוש בישראל הוא גבוה, כל עוד המחיר אטרקטיבי יחסית.

ולא מדובר רק באירוח 5 כוכבים: גם מספר הלינות בצימרים, באכסניות ובבתי-ספר שדה לא נפגע לעומת אשתקד והסתכם בכ-3 מיליון לינות.

פליי קארד של אל-על: עוד כרטיס אשראי

אל-על התחדשה השנה בכרטיס אשראי משלה: "פליי קארד". הרעיון העומד מאחורי הכרטיס - שיצא בשיתוף עם דיינרס ומועדון הלקוחות YOU של קבוצת רבוע כחול-דור אלון - הוא שבעת קניית מוצרים בסופרמרקטים של הקבוצה (מגה, YOU ועוד) ניתן לצבור נקודות לצורך קבלת כרטיס טיסה חינם.

לכרטיס יש שתי דרגות: פליי קארד ופליי קארד פרימיום, כאשר גרסת הפרימיום מונפקת לא רק ככרטיס דיינרס. הכרטיס הראשון מקנה על כל קנייה ב-250 שקל נקודה אחת של הנוסע המתמיד (עד כה יחס ההמרה הממוצע עמד על 750 שקל לנקודה).

אלא שלקראת סוף השנה, כחודשיים וחצי אחרי השקת הכרטיס, אל-על הודיעה כי תשנה החל מפברואר 2015 את שיטת צבירת הנקודות במועדון הנוסע המתמיד - שינוי המשקף הרעה בחלק מהיעדים והטבה ביעדים אחרים.

הצלחה חלקית למחאת הקפה בנתב"ג

רגע לפני "צוק איתן" היינו עדים השנה למלחמה מסוג אחר: מלחמה על מחירי הקפה בנתב"ג. יוקר המחירים קומם חובבי קפה רבים שהצטרפו למחאת הפייסבוק שיזמה הדקה ה-90 נגד מחירי הקפה בנתב"ג והגיעה עד לדיון בכנסת.

הסערה בכוס הקפה הובילה את רשות שדות התעופה (רש"ת) להכניס 4 מכונות קפה אוטומטיות נוספות לטרמינל 3, המציעות לנוסעים קפה במחיר של 6-7 שקלים לכוס. אלא שאת המכונות - הספונות בשרוולים ולא במתחם הרוטנדה - צריך להתאמץ כדי למצוא.

במקביל התחייבה רש"ת שלא להאריך חוזים עם זכייני הסעדה במתכונת רגילה, אלא לפרסם מכרזים חדשים שיכתיבו לרשתות הקפה מחיר קפה שלא יעלה על המחיר הממוצע של הזכיין בשוק המקומי.

ואכן, בחודש דצמבר רשת קפה קפה, שזכתה במכרז רש"ת להפעלת דלפק קפה באולם שחקים, התחייבה למכור קפוצ'ינו קטן (הפוך) ב-11.90 שקל.

עשה זאת בעצמך: מזמינים באינטרנט

גם השנה הישראלים המשיכו לנטוש את סוכן הנסיעות המסורתי לטובת הסוכנויות המקוונות. על-פי סקר אינטרנטי לסיכום שנה שערך מכון הסקרים "הגל החדש" עבור הדקה ה-90, 47% מהישראלים הזמינו השנה חופשה בחו"ל או בארץ באינטרנט. זאת, לעומת 36% שעשו זאת באמצעות שיחה טלפונית עם סוכן נסיעות ו-17% פנים אל פנים מול סוכן.

לדברי דנה לביא, המשנה למנכ"ל הדקה ה-90, מדובר בגידול משמעותי בהיקף רכישות מוצרי התיירות באינטרנט לעומת 2013. עוד לדבריה, דרמה גדולה אף יותר התחוללה השנה בזירת חיפושי התיירות במובייל. "כמחצית מהחיפושים בוצעו השנה במובייל, גידול משמעותי לעומת 2013".

דברים דומים אומר גם אלון רז, מנכ"ל זאפ השוואת מחירים: "כמו בשאר התחומים, גם בענף התיירות אנו עדים לגידול משמעותי בתנועה מהמובייל".

ואיפה הישראלי מחפש? הפופולריות של האתרים הבינלאומיים - Booking.com ,TripAdvisor.com ו-Expedia.com - המשיכה לצבור תאוצה גם השנה, ועל כך ניתן ללמוד מ"גוגל טרנדס", המצביע על מגמה ברורה של גידול בחיפוש המילה "בוקינג" בשנה האחרונה בגוגל.

גם בנישת האפליקציות התיירותיות חל השנה גידול: לדברי גיורא מנדל, כ-30 אלף ישראלים רכשו השנה חופשה דרך "חוליו" - לעומת 11 אלף שעשו זאת ב-2013.

מה היה היעד בטיסתך האחרונה
 מה היה היעד בטיסתך האחרונה

השנה בתיירות ובתעופה
 השנה בתיירות ובתעופה