סקר הכסף הגדול של "גלובס" ל-2015: איפה לשים את הכסף?

24 בתי השקעות ובנקים נשאלו לגבי תחזיותיהם לשנה הבאה, ומהן עולה כי המעו"ף צפוי לטפס ב-8% ב-2015, בעוד ה-S&P 500 יתחזק בשיעור מתון של 4% ■ המניות עדיין אטרקטיביות, להתרחק מאג"ח ממשלתיות

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

שורה של אירועים טלטלו את הבורסה במהלך 2014. מבצע "צוק איתן", המשבר ברוסיה וההחלטה לפרק את מונופול הגז הטבעי, היו רק חלק מהאירועים שגרמו לתנודתיות בשווקים בשנה החולפת, והגבירו את העצבנות בהם. אולם בסופו של דבר, לפחות אם בוחנים את המדד המרכזי של הבורסה, ת"א 25, זאת הייתה עוד שנה חיובית עבור המשקיעים.

ומה צפוי בשנה הבאה? כמדי שנה ערך "גלובס" את "סקר הכסף הגדול", כדי לקבל אינדיקציה לגבי ציפיות הפעילים המקצועיים בשוק. בסקר נטלו חלק 24 בתי השקעות ובנקים, שסיפקו את התחזיות שלהם ל-2015.

אז האם שוק המניות ימשיך להיות שורי, מה יקרה לבועת האג"ח, האם הדולר ימשיך לעלות בזמן שהנפט ממשיך לצנוח והיכן נמצאות ההזדמנויות? התשובות והתחזיות המלאות לפניכם.

1,575 נקודות - זו הרמה אליה צפוי מדד המעו"ף להגיע בסוף 2015 לפי ממוצע תחזיות הסקר. בתי ההשקעות והבנקים מעריכים כי מדד המניות התל אביבי, שעלה השנה ב-10% ושבר את שיא כל הזמנים, יעלה בשנה הבאה בכ-8% נוספים לשיא חדש. למעשה, 95% ממשתתפי הסקר מאמינים כי המעו"ף ימשיך לעלות ב-2015, כאשר למעלה מ-40% מהם מאמינים כי העלייה תהיה בשיעור דו ספרתי.

בכל הנוגע לביצועי המדד המקביל בארה"ב, ה-500 S&P, נראה כי הנסקרים אופטימיים מעט פחות. אמנם גם כאן למעלה מ-90% מהגופים מאמינים כי הוא ימשיך לטפס בשנה הבאה, אך במקרה זה הם מנבאים לו עלייה של כ-4% בלבד. פחות מ-10% מהגופים סבורים כי המדד האמריקאי המוביל, שחתם את 2014 עם עלייה של כ-14%, ירשום בשנה הבאה בעלייה בשיעור דו ספרתי.

כך או כך, אין ספק כי האופטימיות שולטת בקרב משתתפי הסקר. לראייה: רק גוף אחד מבין 24 הגופים העריך כי המעו"ף וה-500 S&P יסיימו את שנה הבאה עם תשואה שלילית.

40% זהו שיעור המשתתפים בסקר שהמליצו להימנע מהשקעה באג"ח ממשלתיות ארוכות. האג"ח הממשלתיות הארוכות היו האפיק שעלה בשיעור הגבוה ביותר בשנה החולפת, ותשואתן הייתה גבוהה יותר מזו שהניב ת"א 25 (רוב מדדי המניות האחרים סיימו את השנה בתשואה שלילית). 23% מהמשתתפים המליצו להימנע מאג"ח קונצרניות (בדגש על אג"ח בדירוג השקעה נמוך).

את ההמלצות הללו ניתן היה ליחס לציפייה להעלאת הריבית במשק, שצפויה להוביל בתורה להפסיד הון למשקיעי האג"ח, אך מהסקר עולה כי בגופים מעריכים שריבית בנק ישראל תישאר נמוכה גם ב-2015, ותעמוד בסופה על 0.5% בלבד. למעשה, 40% ממשתתפי הסקר העריכו כי בנק ישראל לא יעלה כלל את הריבית בשנה הקרובה, והיא תיוותר על 0.25%.

בשל הריבית הנמוכה, היעדר אלטרנטיבות השקעה ורמות המחירים הגבוהות בשוק האג"ח, גם הפעם 82% ממשתתפי הסקר המליצו על מניות כאפיק שיניב את התשואה הטובה יותר ב-2015. מבין אלה, כמעט מחצית העדיפו מניות בחו"ל, כאשר רובם המכריע ציינו כי מדובר במניות בארה"ב.

גם בסקר הקודם רוב הגופים ציינו את האפיק המנייתי כמועדף עליהם, אלא שאז זכה האפיק לתמיכה בשיעור גבוה אף יותר, 92%, כשבמקביל רק 26% מהמשתתפים המליצו להימנע מהשקעה באג"ח.

2 זהו מספר מניות הבנקים שזכו השנה להמלצה: הפועלים ודיסקונט. עם זאת, ההעדפה למניית בנק הפועלים - שכיכבה גם בסקר הקודם - היא משמעותית: בזמן שכ-24% ממשתתפי הסקר המליצו על מניית הבנק הגדול במדינה, רק גוף אחד המליץ על מניית דיסקונט.

בשנים האחרונות סקטור הבנקים זכה לפופולריות רבה בקרב משתתפי הסקר. כך, למשל, בשנה שעברה המליצו 60% מהנשאלים על השקעה בסקטור. השנה, המגמה הזאת הפכה חלשה בהרבה כשרק 20% ממשתתפי הסקר המליצו על השקעה במגזר הבנקאות. ברקע לכך עומדים כמובן הביצועים החלשים של מניות הסקטור בשנה החולפת, שהניבו תשואה שלילית של 6%.

בנוסף, ביגוד לשנים קודמות, בסקר הנוכחי ניכרה השונות בין המלצות הגופים, כשהמניות שהומלצו על ידם כמעט ולא חזרו על עצמן. מניות שכן זכו למעין קונצנזוס בקרב המשתתפים היו אלביט מערכות, כיל ופרוטרום (24% כל אחת) וכן מנייתה של חברת האופנה פוקס (18%).

במקביל, הסקטור המומלץ ביותר על ידי הגופים היה טכנולוגיה (25%), כאשר תחומים נוספים שזכו להמלצות בשיעור גבוה יחסית היו אנרגיה (20% כל אחד).

27% ממשתתפי הסקר המליצו להימנע ממניית שופרסל, מה שהופך אותה למניה הכי פחות פופולרית בקרב הנשאלים. הענף ממנו רוב הגופים המליצו להימנע בשנה הבאה הוא קמעונאות (29%), ו-18% מהגופים סיווגו את סקטור המזון כולו כלא מומלץ להשקעה ב-2015. סקטור נוסף שזכה לאזכורים שליליים רבים הוא סקטור התקשורת, כשמניית בזק (שעלתה השנה 31%) זוכה להמלצה שלילית מ-24% מהמשתתפים.

4.07 שקלים הוא שער הדולר הצפוי ב-2015 לפי ממוצע תחזיות הנשאלים. שער זה משקף עלייה של כ-5%. 91% ממשתתפי הסקר מנבאים כי המטבע האמריקאי ימשיך לטפס גם בשנה הבאה, כאשר 10 גופים צופים כי שער הדולר יחצה בשנה הקרובה את רף ה-4 שקלים. שניים מהם, אגב, סבורים כי הדולר יגיע לרמה של 4.3 שקלים, בעוד שגוף אחד מעריך כי שער הדולר יאמיר בשנה הקרובה ל-4.6 שקלים. מנגד, 9% ממשתתפי הסקר צופים כי בשנה קרובה הדולר ייחלש, בשיעור של כ-4%-7%.

על רקע אירועי המשבר ברוסיה וצלילת מחיר הנפט לשפל של חמש שנים, השנה בדקנו מה צופים בתי ההשקעות והבנקים גם בכל הנוגע לזהב השחור. כאן העריכו הנשאלים כי השפל בתחום זה לא יימשך לתוך 2015, ובממוצע הם מצפים כי מחיר חבית נפט בארה"ב יעמוד בסוף השנה הבאה על 69 דולר - עלייה של 25% ממחירה כיום. רק שני גופים העריכו כי מחיר הנפט ימשיך לרדת גם ב-2015, ומחיר היעד שהם הציבו לו עומד על 50 דולר לחבית.

חזו את עליית המעו"ף, פספסו כמעט את כל השאר

בדומה לשנים הקודמות, גם הפעם בדקנו את התחזיות שסיפקו לנו בתי ההשקעות והבנקים ל-2014 אל מול המציאות. מהבדיקה עולה כי רוב התחזיות שסיפקו הגופים הללו לשנה היוצאת התממשו רק באופן חלקי, בלשון המעטה.

נקדוה בולטת לזכות התחזיות ל-2014 נוגעת לתחזית לגבי תשואת מדד המעו"ף. הנשאלים חזו כי זה יעלה בכ-10%, וגם הפעם, כמו בשנה שעברה?, התחזית הזאת התגלתה כמדויקת. ה-500 S&P היה אמור על פי התחזיות לעלות בכ-8% בלבד, אך בפועל הוא זינק במהלך 2014 בלא פחות מ-14%.

משתתפי הסקר צפו גם את התחזקות הדולר, אך לא בשיעור כה דרמטי כפי שאירע בפועל. התחזית הממוצעת צפתה עלייה של כ-4% בשערו של המטבע האמריקאי, לרמה של כ-3.58 שקל, כשבפועל זינק המטבע ב-12% לשער של 3.88 שקל. רוב הגופים גם לא חזו אינפלציה שלילית אלא רמה של 1.9%, וצפו שהריבית במשק תהיה גבוהה בהרבה: 1.25% לעומת שפל היסטורי של 0.25% שנקבע בפועל.

92% מהמשתתפים חזו כי האפיק המוביל ב-2014 יהיה אפיק המניות. הם צדקו, אך באופן חלקי: מי שהשקיע במעו"ף ובת"א 100, וכן במדדי התקשורת והטכנולוגיה, נהנה מעליות של עד 10%. לעומת זאת, מי שהשקיע בכל מדדי המניות האחרים, לרבות ת"א 75, ספג ירידות של עד 34%.

גם המלצות ההשקעה הספציפיות של הגופים התגלו כמוטעות. סקטור הגז והנפט וסקטור הבנקים שהיו הפופולאריים ביותר בסקר של השנה הקודמת סיימו את השנה עם ירידות של כ-20% וכ-6%, בהתאמה. גם המניות המומלצות ביותר התגלו כנפילה: הבנקים הפועלים ודיסקונט, איבדו 5% ו-6%, בהתאמה, ומניותיהן של שותפויות החיפושים אבנר ורציו נחתכו בכ-12% וכ-27%, בהתאמה.

מנגד, בתי ההשקעות והבנקים זיהו נכון את האפיקים שמהם כדאי להיזהר. רוב משתתפי הסקר המליצו להימנע מהשקעה במניותיהן של חברות התקשורת פרטנר וסלקום, שאיבדו 37% ו-29% בהתאמה; אסם ורמי לוי, שאיבדו 17% ו-22%, בהתאמה; וחברות ההחזקה אי.די.בי אחזקות ואלביט הדמיה, שנחתכו ב-93% כל אחד.

עם זאת, משתתפי הסקר פספסו את העלייה החדה במניית בזק, כך שמי שנשמע להם ונמנע מהשקעה בה פספס זינוק של 33%. הגופים אף המליצו להימנע מהשקעה בסקטור התקשורת, שדווקא עלה בכ-10% - עלייה שהופכת אותו למדד שרשם את הזינוק הגדול של 2014 יחד עם מדד המעו"ף.

התחזיות ל 2014
 התחזיות ל 2014

תוצאות הסקר
 תוצאות הסקר