ייצוגית ב-22 מיליון שקל נגד יבואנית שברולט: "מטעה צרכנים"

לטענת התובע, יוניברסל מוטורס נוהגת באופן שיטתי להטעות את ציבור הצרכנים, בכך שהיא מציגה בפרסומיה מידע שגוי בכל הקשור למפרט הטכנולוגי ולמערכת Chevrolet MyLink המוצעת ברכב שברולט מאליבו

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה באחרונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של כ-22 מיליון שקל נגד יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס ישראל, המייבאת לישראל כלי רכב מסוג קדילאק, ביואיק, שברולט, אופל, סאב ואיסוזו. זאת, בטענה להטעיית צרכנים.

לטענת התובע, עו"ד שמעון אלון - שמייצג את עצמו עם עו"ד נטלי אלון, שניהם ממשרד שמעון אלון ושות' - יוניברסל מוטורס נוהגת באופן שיטתי להטעות את ציבור הצרכנים, בכך שהיא מציגה בפרסומיה מידע שגוי בכל הקשור למפרט הטכנולוגי ולמערכת Chevrolet MyLink המוצעת ברכב שברולט מאליבו (MALIBU).

המערכת מבוססת על טכנולוגיה חדשנית שמותאמת לטלפונים חכמים (סמארטפונים) ומאפשרת לנהגים רמה חדשה של נוחות, גמישות באמצעות סינכרון הסמארטפון של בעל הרכב לתוך המערכת, וכוללת, בין היתר, מערכת מידע ובידור פנימית ברכב.

לטענת התובע, יוניברסל מוטורס ניצלה את תמימותו ואת הידיעה כי נחוץ לו, ולרוכשים פוטנציאליים אחרים, רכב הכולל את התוכנה Chevrolet MyLink, והציעה לו רכב מסוג שברולט מאליבו, שכולל לפי פרסומיה את המערכת. זאת, לדבריו, כאשר היא "ידעה מראש שרכב מאליבו אינו בעל תוכנה חכמה".

"הנפלאות התבררו כלא כלום"

התובע מציין בתביעה כי הוא חיפש רכב המותאם לצורכי עבודתו ומחייתו. לדבריו, בשל אופי תפקידו, הוא מצוי רוב שעות היום בשיחות טלפוניות ובנהיגה מרובה, ולכן הוא ביקש לרכוש רכב עם טכנולוגיה חכמה המתאים לצרכיו.

לטענת אלון, הוא פנה במיוחד לסוכנות "קאר-אל שיווק" באשדוד, משום שלפי הפרסומים והקטלוגים שהפיצה, נמצא רכב עם היכולות הטכניות והטכנולוגיות כפי שביקש. לדברי התובע,"קאר-אל", השיבה כי היא מציעה לו את רכב שברולט מאליבו הכולל תוכנה חכמה בשם Chevrolet MyLink, שתאפשר לו, בין היתר, "לבצע שיחות בקלות על-ידי המערכת ולהיעזר בה באופן מלא ובטוח".

"לאורך כל ההתקשרות", נטען בתביעה, "ובמעמד הרכישה הוסבר לתובע על "'חידושים' המצויים ברכב מסוג שברולט מאליבו, כאשר התובע הוקסם מהיכולות של הרכב, אשר עשוי להניב לו שקט ונוחות עתידית".

לטענת אלון, הסוכנות הציגה לו מצג-שווא בדבר נפלאות המערכת שבגינו הוא רכש את הרכב ביולי, והתבררו כלא כלום.

"מספר ימים לפני הגעת הרכב ארצה, נדהם התובע לגלות כי ברכב אשר רכש אין כלל את המערכת Chevrolet MyLink, וכי רכב מסוג מאליבו אינו כולל את האופציה להכנסת התוכנה. זאת כאמור בניגוד לאמירות, לפרסומים ולקטלוגים המפורסם על-ידי יוניברסל מוטורס", נטען.

אלון מתאר בתביעה כיצד ניסה לפנות אל יוניברסל מוטורס בבקשה לקבל מידע בנוגע להטעיה הצרכנית של הסוכנות, אך קיבל תשובות סתומות.

"התובע התלונן על הכשל בתמורה ועל חוסר הדיוק (בלשון המעטה) לגבי ציון המערכת MyLink, כך גם התרעם על כך שנדרש לשלם עבור אותה תוכנה כשלא הייתה קיימת, כשעובדה זו מעלה את שווי הרכב", נטען בתביעה.

לטענת התובע, תשובתה הלא ברורה של הסוכנות הייתה כדלקמן: "הפרסום המחריג אינו מוטעה, והתוכנה לא כוללת את הרכב אשר רכש, ואין להצר על הטעות שנעשתה".

התובע טוען כי כי הסוכנות התרשלה ופגעה בצרכנים שביקשו לרכוש את הרכב בשל תכונותיו הסגוליות.

"יוניברסל מוטורס ניצלה את תמימותו של התובע, פרסמה פרסומים כוזבים והוליכה שולל את הציבור", נטען. "לתובע ולציבור נגרמו הפסדים כספיים בגין ההטעיה הצרכנית, הפרת חוזה, מצג-שווא ועשיית עושר ולא במשפט, תוך הסתרת מידע במכוון ובמפגיע, בעוד שהתובע שבוי בידה של יוניברסל מוטורס, אשר מחזיקה את כל הקלפים בידה, וכך 'מגלה טפח ומסתירה טפחיים' באופן שיטתי".

התובע מבקש מבית המשפט להורות ליוניברסל מוטורס לחדול לאלתר מהתנהלותה ולתת צו עשה המורה לסוכנות "קאר-אל" לשנות את דרך פעולתה ולחייבה להסיר את מודעות הפרסום השגוי, הן בשלטי החוצות המוצגים באתרי האינטרנט השונים, והן באמצעות נציגיה.

בנוסף התבקש בית המשפט לחייב את החברה לשאת בתשלום לכלל הקבוצה המיוצגת, ובין היתר סעד של פיצוי בגין עוגמת-נפש וכן בגין פגיעה לפי חוק הגנת הצרכן בגובה של 75,000 שקל עבור כל אחד מחברי הקבוצה.