האסטרטגיה של פרוטליקס: מוצרים עם יתרון תחרותי ברור

החברה הישראלית, המפתחת תרופות בתוך תאי צמח וכבר משווקת את התרופה אליליסו למחלת גושה, הודיעה על האסטרטגיה העסקית החדשה שלה תחת המנכ"ל החדש משה מנור

חברת פרוטליקס , המפתחת תרופות בתוך תאי צמח וכבר משווקת את התרופה אליליסו למחלת גושה, הודיעה על האסטרטגיה העסקית החדשה שלה תחת המנכ"ל החדש, משה מנור.

על פי ההודעה, בכוונת החברה להתמקד במוצרים שבהם יכול להיות לה יתרון תחרותי ברור. כיום החברה יכולה לייצר בפלטפורמת הצמח שלה גם מוצרים ביו-גנריים, זהים לתרופות קיימות בשוק (אם כי זולים יותר ופגיעים פחות לזיהומים), וגם מוצרים שהפיתוח בצמח הופך אותם לטובים יותר ממה שיש בשוק. היא החליטה להתמקד, כאמור, בקטגוריה השניה.

התרופה המאושרת של פרוטליקס, אליליסו לטיפול בגושה, היא דוגמא מצויינת לכזו שלא הייתה מפותחת תחת האסטרטגיה החדשה: התרופה זהה לתרופות הקיימות בשוק, של החברות סנופי ושייר, וכיוון שהגיעה שלילית לשוק, אינה מצליחה לכבוש נתח, למרות יתרונות המחיר והבטיחות שמאפשרת לה הפלטפרמה הצמחית.. זו כנראה הסיבה שהחברה החליטה שלא לפתח עוד מוצרים כאלה.

השינוי האסטרטגי אינו יוצר מהפיכות גדולות בצנרת המוצרים המתקדמים של פרוטליקס. התרופה המובילה בצנרת היא עדיין התרופה למחלת פברי, שנמצאת בשלב I/II של הניסויים הקליניים ותוצאות הביניים צפויות עד סוך החודש. מוצר זה הציג בבעלי חיים תוצאות יעילות ובטיחות טובות יותר מן המוצרים הקיימים בשוק, שלא פותחו בצמח.

כמו כן תכלול הצנרת מספר תרופות שיתרונם הוא שאפשר ליטול אותן בבליעה, בשל מעטפת תאי הצמח. כיום, תרופות מבוססות חלבון המיוצרות בתאי חיה על ידי מתחרותיה של פרוטליקס, ניתנות רק בזריקה, משום שהן מתפרקות במערכת העיכול. אם אכן יסתבר שהייצור בצמח מאפשר להן להגיע לרמת סבירות בדם גם כשהן ניתנות לבליעה, יהיה בכך יתרון משמעותי נוסף.

לכן כרגע מפתחת החברה את תרופת ה-anti-TNF (חלבון זהה כימית למוצר האנטי דקלתי "אנברל" של אמג'ן ופייזר) כמוצר הניתן בבליעה ומיועד לטיפול במחלות מעי דלקתיות, אך לא כמוצר להזרקה. בכוונת פרוטליקס להתחיל ניסויים קליניים במוצר ב-2015, והיא מקווה להיכנס לשת"פ אסטרטגי סביב המוצר ב-2016, לאחר ניסויי הוכחת היתכנות.

כמו כן בכוונתה לפתח תרופה במתן בבליעה למחלת גושה. מוצר כזה כבר מפותח על ידי המתחרה סנופי, אך תוצאות הבטיחות של המוצר של סנופי משאירות מקום למתחרה. ניסוי שלב I במוצר זה של פרוטליקס הושלם, אולם החברה החליטה שעליה לשפר את המוצר בטרם תיכנס לניסויים גדולים בו.

מוצר חדש יותר לצנרת הוא חלבון Dnase לחולי סיסטיק פיברוזיס, אשר נראה מניסויי חיות בבעל פעילות משופרת לעומת החלבון DNase הקיים בשוק ואינו מיוצר בצמח. גם כאן פרוטליקס מעוניינת למסחר את המוצר אחרי ניסויי היתכנות, אולם בתחום תזמון המסחור, כפי שלמדו חברות ישראליות רבות, מה שאתה רוצה ואפילו מצהיר עליו, הוא אל בהכרח מה שבאמת קורה.

פרוטליקס תשקולל בכל זאת לפתח Biosimilars, תרופות זהות לכאלה הקיימות בשוק, אם אלה חלבונים שקשה מאוד לפתח בשיטות קיימות, והשוק אמור להיות לא תחרותי.

שינוי האסטרטגיה נובע כאמור מן האכזבה מפעילות מוצר האליליסו, שהגיע שלישי לשוק ורשם ב-3 הרבעונים הראשונים של 2014 הכנסות של 51.9 מיליון שקל, גידול של 77% לעומת התקופה המקבילה. בתקופה זו הפסידה פרוטליקס 79 מיליון שקל וקצב השריפה שלה היה 90 מיליון שקל.

המוצר משווק על ידי חברת הענק פייזר, לעמט בישראל וברזיל. מנור אומר כי בכוונת החברה להמשיך ולהגדיל את ההכנסות מן המוצר. לחברה 54 מיליון דולר במזומן, אשר לדברי החברה אמורים להספיק לממש את היעדים שלה (בתנאי שימצאו שותפים לפיתוח חלק מן המוצרים בטרם ידרשו בהם ניסויים קליניים נרחבים).