חיפה כימיקלים: כיל לא מספקת אשלג - נוציא לחופשה כפויה

מזהירה: על רקע המחסור בחומרי הגלם, עד סוף השבוע ניאלץ להפסיק את הפעילות בשני אתרי הייצור במישור רותם ובמפרץ חיפה ■ פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

חיפה כימיקלים מזהירה כי תוציא את 600 עובדיה לחופשה כפויה בעקבות מחסור באשלג המשמש אותה לייצור. החברה מקבלת את האשלג ממפעלי ים המלח של כיל (כימיקלים לישראל), ובעקבות עיצומים שבהם פתחו עובדי החברה בשל תוכנית התייעלות שמתגבשת - אספקת האשלג לחיפה כימיקלים נעצרה.

בחברה אמרו היום (ב') כי על רקע המחסור בחומרי הגלם, עד סוף השבוע היא תיאלץ להפסיק את פעילותה בשני אתרי הייצור שלה במישור רותם ובמפרץ חיפה. מהחברה נמסר עוד כי בכל יום שבו היא לא מייצאת את מוצריה, נגרם לה נזק של מיליוני דולרים.

עובדי החברה צפויים לפתוח מחר בשורה של מהלכי מחאה בניסיון להוביל לחידוש אספקת האשלג. שם הוסיפו כי בזמן שמשלוחי האשלג לחיפה כימיקלים מושבתים, משלוחי אשלג לחברות הבנות של כיל יוצאים בלי הפרעה.

בפנייה שעשתה הנהלת חיפה כימיקלים לממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, הוא נקרא להורות לכיל לספק לה את חומרי הגלם הנחוצים לה ולבדוק את התנהלות החברה "תוך ניצול כוחה המונופוליסטי והפגיעה הבלתי הוגנת בחיפה כימיקלים". בחיפה כימיקלים טענו כי כיל שולטת על אחד ממשאבי הטבע המרכזיים בישראל, וחרף הסכמי רכישה שנעשו איתה בעבר, לא מעבירה לה את האשלג שהתחייבה למכור לה. "כיל מוכרזת כמונופול בכל המחצבים המשמשים את חיפה כימיקלים, אולם טרם נמצא האיזון בין חברה מונופוליסטית השולטת במשאבי הטבע החיוניים של ישראל לבין חברות וחקלאים שתלויים במשאבים אלה לצרכיהם", נטען בחיפה כימיקלים.

יו"ר ועד העובדים במפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, טען כי אספקת האשלג לחיפה כימיקלים נמשכת, אם כי חלקית. לטענתו, הסיבה לעיצומים בחברה היא תוכנית ההנהלה לפטר מאות עובדים ואמר כי "הואיל וההנהלה מתעקשת על פיטורי עובדים, המו"מ שמתקיים אינו תכליתי. ככל הנראה שניאלץ להשבית את כלל הפעילות של כיל בדרום בזמן הקרוב".

מכיל נמסר בתגובה כי "ועד עובדי מפעלי ים המלח נוקט בעיצומים במסגרתם הוא מונע באופן מכוון הוצאת סחורה מהמפעל. הוועד נוהג בחוסר אחריות כלפי העובדים, המפעל והלקוחות בכך שהוא נמנע מלקיים מו"מ רציני עם ההנהלה על תוכנית התייעלות, ובמקביל נוקט עיצומים מתמשכים שפוגעים בחברה ובלקוחותיה. ההנהלה קוראת לוועד לסיים לאלתר את העיצומים ולהיכנס למו"מ ענייני במטרה להגיע להסכמה בדבר ביצוע של תוכנית התייעלות".