רק בנות: פסטיבל "נשים יוצרות מחול" יוצא לדרך

פסטיבל "נשים יוצרות מחול", שנפתח במרכז סוזן דלל בת"א, מחדד את השאלה האם היצירה הנשית שונה מהיצירה הגברית

מתוך המופע של יסמין גודר / צילום: יואב בריל
מתוך המופע של יסמין גודר / צילום: יואב בריל

יסמין גודר, רונית זיו, נעה דר, דפי אלטבב, רייצ'ל ארדוס, איריס ארז ענת גריגוריו, מיכל נתן ועוד כוריאוגרפיות ויוצרות מחול משתתפות בפסטיבל "נשים יוצרות מחול" שנפתח אמש (ב') במרכז סוזן דלל למחול בתל-אביב.

היוזמה ברוכה - למצוא עוד מסגרת להבליט בה מחול ישראלי ולהפגיש את היצירה השופעת בתחום עם קהל רחב ככל האפשר. התוצאה מעלה, לטעמי לפחות, שאלה קשה: האם נשים עדיין זקוקות לייצוג נפרד כדי להבליט וליצור נוכחות לעבודתן?

בתחום שבו הדומיננטיות הנשית בולטת כל-כך, קשה שלא לתהות מדוע נחוצה הבחנה בין יוצרים ליוצרות. אולי זה בגלל השליטה הגברית המוחצת בשתי הלהקות הגדולות, בת שבע בניהולו האמנותי רב השנים של אהד נהרין והלהקה הקיבוצית בראשותו של רמי באר. אליהם הצטרף לאחרונה ברק מרשל, שחזר להתגורר בישראל בקיץ האחרון והתמנה למנהל האמנותי של להקת ענבל. ולזמן קצר היה ברשימה הקצרה הזו גם עידו תדמור, שהודיע לאחרונה במפתיע על התפטרותו מהובלת להקת הבלט הישראלי, רק שנה וחצי אחרי שהתמנה לעמוד בראשה, והצליח לעורר בה רוחות חדשות.

אם אמנם מדובר בתקרת זכוכית או בבעיה של מיעוט הזדמנויות, בקרב הלהקות העצמאיות, בגודל בינוני וקטן, התמונה שונה. לפחות כלפי חוץ נראית הנוכחות של יוצרי מחול מאוזנת בין נשים וגברים ולא מעט ממנה זוגית, בין היתר בשל הקושי להתמודד עם יצירה רציפה בתחום התובעני והטוטאלי של מחול.

ואולי מדובר בעיקר בניסיון לבנות מסגרת שיווקית, האורזת תוכן תחת כותרות ומקלה על התקשורת והפנייה לקהל. פרט ליצירת ההקשר, כולל הפסטיבל בונוס בצורת הופעת אורח של צופית גרנט, אשת טלוויזיה ותיאטרון, נשיאת עמותת אנוש ויוצרת "רבת כובעים", במופע היחיד האוטוביוגרפי שלה "דלתות מסתובבות".

"מקומן של היוצרות במחול הישראלי הוא משמעותי והן מביאות אל הבמה את אמירתן האישית והמקצועית, את תפיסתן במרחב הפנימי והחיצוני בו הן פועלות וחיות - כל אחת בסגנונה", אומר יאיר ורדי, מנכ"ל מרכז סוזן דלל. "היצירה הנשית מוצגת לאורך כל השנה, היוזמה לתת לה זרקור מיוחד ומרוכז באה כדי לאפשר חוויה מצטברת של התבוננות ממוקדת בכישרון הרב, בעולם היצירתי המגוון, בשפה האמנותית הייחודית של כל יוצרת ואפילו כדי לשאול האם היצירה הנשית שונה מהיצירה הגברית? האם לא?".

5-17 בינואר 2015, מרכז סוזן דלל, תל-אביב