המשטרה: להעמיד לדין את בן-אליעזר, בן-זקן ונניקשווילי

החשד: החל מ-2006, בעת כהונתו של בן-אליעזר כשר, אנשי עסקים העבירו לידיו סכומי כסף גבוהים בתמורה לקידום אינטרסים עסקיים ■ בן-אליעזר חשוד כי הסתיר את הכספים אצל בני משפחה ורכש באמצעותם נכסי נדל"ן

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את חבר הכנסת והשר לשעבר בנימין (פואד) בן-אליעזר בגין שוחד ועבירות נוספות.

בתום חקירה שנמשכה מספר חודשים הודיעה היום (ג') המשטרה כי הגיעה למסקנה כי נמצאה תשתית ראייתית להעמדתו לדין של בן-אליעזר. עוד ממליצה המשטרה להעמיד לדין בגין שוחד את אנשי העסקים ג'קי בן-זקן ואת אברהם נניקשווילי.

פרקליטיו של בן-אליעזר, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, מסרו כי בן-אליעזר דוחה את המלצות המשטרה מכל וכל. "במשך 60 שנה שירת בן-אליעזר את מדינת ישראל נאמנה ובתחושת שליחות, והוא נחוש להיאבק על שמו הטוב חרף מצבו הרפואי המורכב. אנו מקווים ומאמינים כי בחינה יסודית ומעמיקה של החומר על-ידי הפרקליטות תעלה תמונה שונה לחלוטין".

עורכי הדין נתי שמחוני ויואב סננס ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, המייצגים את אברהם נניקשווילי, מסרו כי "אין לנו אלא להצר על התנהלותה של המשטרה, שבחרה שלא להודיע למר נניקשווילי או סנגוריו את דבר המלצתה ויידעה אך ורק את אמצעי התקשורת. כמי שמכירים את מר נניקשווילי, את פועלו ואת מערכת היחסים הקרובה והמיוחדת שלו עם מר בן-אליעזר, המלצת המשטרה אין לה על מה שתסמוך כלל ועיקר. אנו סמוכים ובטוחים כי הפרקליטות תבחן את הדברים כהווייתם ותגיע להחלטה מושכלת כי לא נפל כל רבב בהתנהלותו - ותורה על סגירת התיק".

בא-כוחו של ג'קי בן-זקן, עו"ד ירון ליפשס, מסר בתגובה: "נדמה כי מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה המשפטית, בה אדם נאשם בעבירה חמורה של מתן שוחד, כשכל הגורמים מסכימים שלא הייתה לו כל מעורבות בעניין, והוא כלל לא ידע עליו: לא ממי שנתן את ההלוואה (ננקשווילי), ולא ממי שקיבל אותה (בן-אליעזר).

"נדהמנו לגלות כי הגם שבמשטרה התלבטו עד לרגע האחרון בעניינו של בן-זקן, המלצתם להגיש כתב אישום נגדו באה 'על רקע השותפויות שלו עם נניקשווילי והעובדה שבן-אליעזר קידם על-פי החשד את עסקיהם המשותפים, הוחלט להאשים גם את בן-זקן בגין הלוואה בסך 1.3 מיליון שקל שהועברה מנניקשווילי לבן-אליעזר', כפי שפורסם היום בתקשורת. והרי ממתי 'שותפות' יכולה להוביל להמלצה על הגשת כתב אישום, בזמן שכל הראיות מוכיחות כי בן-זקן פשוט לא ידע על ההלוואה?

"האבסורד בהמלצת המשטרה כה גדול, עד שאנחנו משוכנעים שכאשר עניינו של בן-זקן ייבדק על-ידי הפרקליטות, יוחלט על סגירת התיק בעניינו לאלתר, וזאת אף מבלי שנידרש לקיים הליך של שימוע".

מהמשטרה נמסר כי "באגף החקירות והמודיעין - יחידת להב 433 (יאח"ה) הסתיימה חקירה שעניינה חשד לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים ועבירות מס על-ידי השר לשעבר, חבר הכנסת בנימין (פואד) בן-אליעזר, ואחרים, והתגבשה תשתית ראייתית לביצוע העבירות על-ידו ועל-ידי 10 חשודים נוספים".

החשד: אנשי עסקים שילמו לבן-אליעזר כדי שיקדם את ענייניהם

נזכיר כי החקירה החלה לפני מספר חודשים, על-פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ובהנחיית מפכ"ל המשטרה וראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי.

במהלך החקירה נחקרו עשרות מעורבים, בוצעו חיפושים, לרבות בכספת שבבעלותו של ח"כ בן-אליעזר בבנק, וכן בוצעו פעולות חקירה בחו"ל בתיאום עם רשויות האכיפה בארה"ב.

על-פי החשד, החל משנת 2006, בעת כהונתו של בן-אליעזר כשר התשתיות ובהמשך כשר התמ"ת, אנשי עסקים המקורבים לו העבירו לידיו סכומי כסף גבוהים בתמורה לקידום אינטרסים עסקיים שלהם.

בנוסף, נחקרה פעילות הלבנת הון של בן-אליעזר בהיקף של מיליוני שקלים, שהוסוותה על-פי החשד בחשבונות בני משפחתו, בהמרות כספיות בצ'יינג'ים (נותני שירותי מטבע), כשעל-פי החשד הכסף שימש בין היתר לרכישת נכסי נדל"ן, ובחלקו הוסתר במזומן בכספת בבנק.

בתום החקירה קיבל ראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי, את המלצת ראש להב, ניצב רוני ריטמן, והיחידה החוקרת (יאח"ה) כי קיימת תשתית ראייתית מספקת כנגד ח"כ בן-אליעזר לביצוע עבירות לקיחת שוחד, הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים ועבירות מס; וכן כי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע העבירות המיוחסות למספר חשודים נוספים, ובהם ג'קי בן-זקן (מתן שוחד), אברהם נניקשווילי (מתן שוחד), ראשת לשכתו לשעבר של חבר הכנסת - איילת אזולאי (מירמה והפרת אמונים), איש עסקים נוסף (מתן שוחד) ואחרים.

הפרשה נחקרה בשיתוף עם רשות המסים ולוותה על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה.

התיק יועבר בימים הקרובים לפרקליטות (מחוז תל-אביב) מיסוי וכלכלה, לקבלת החלטה.