מה רע ב-10 ימי עבודה עם 30 אלף דולר שכר (לפחות)?

"עונת הציד", בה קבוצות בליגת הכדורסל יכולות להחתים שחקנים על חוזים ל-10 ימים - יצאה לדרך; גם גל מקל יצליח לדוג משהו?

ג'רמי לין מוצג בלוס אנג'לס לייקרס, NBA / צלם: רויטרס
ג'רמי לין מוצג בלוס אנג'לס לייקרס, NBA / צלם: רויטרס

הסיכוי האחרון של גל מקל למצוא קבוצת NBA לעונה הנוכחית התחיל באופן רשמי ביום שני בבוקר. "עונת הציד" קוראים בארה"ב לתקופה הזאת, שמתחילה בכל שנה ב-5 בינואר ומאפשרת לקבוצות להחתים שחקנים על חוזים ל-10 ימים (או שלושה משחקים - מה שמגיע מאוחר יותר). כשהמו"מ בין מקל למכבי ת"א הסתיים לאחרונה ללא כלום, מקל הצהיר כי הוא ינסה לדוג חוזה ל-10 ימים, בתקווה שממנו ייצא משהו ארוך יותר.

החוזים ל-10 ימים הם משהו שנכלל בהסכם הקיבוצי בין ארגון שחקני ה-NBA לבין הליגה. לא ברור מי מרוויח מזה: מצד אחד, הקבוצות משתמשות בתקופת הזמן המינימלית הזאת כתקופת מבחן קצרה לשחקן, לראות מה הוא שווה, ואם כדאי להתחייב אליו גם מעבר לאותם 10 ימים. ככה הן נמנעות מלהחתים שחקן ולהיתקע איתו בהמשך.

עבור השחקנים מדובר בפרנסה לכל דבר. התקופה הזאת משולמת ושווה לא מעט כסף, לחלקם החוזה הקצר שווה יותר מחוזה של עונה שלמה בליגת הפיתוח. עבור חלק מהשחקנים זהו הצ'אנס היחיד בחיים שיקבלו לשחק בקבוצת NBA, ולא חסרים סיפורי סינדרלה על שחקנים שאותם 10 ימים הפכו לנקודת זינוק לקריירה ארוכת שנים ומזומנים בליגה. אם תרצו, הימים הללו הם סוג של תוכנית ריאליטי קצרה עם אודישן שנמשך בדרך כלל שלושה משחקים בלבד - הצלחת להרשים? אתה מוזמן להישאר עוד קצת.

מה אומר החוק? קבוצה שמחתימה שחקן ל-10 ימים יכולה לתת לו, אם היא עדיין לא "סגורה" על היכולות שלו, חוזה נוסף של 10 ימים. אבל בכל מקרה, אחרי תקופת הזמן השנייה היא חייבת להחליט אם להחתים אותו עד תום העונה או לזרוק אותו. מותר להחתים שחקנים על חוזים כאלו עד 10 ימים לפני תום העונה (אמצע אפריל), כך שמבחינת מקל למשל, האופציה להשיג חוזה כזה פתוחה מעכשיו ולעוד כמה חודשים קדימה.

התקופה הזאת שווה גם לא מעט כסף: למרות שהחוזים הללו נתונים למו"מ, כמעט תמיד יוחתמו שחקנים על חוזי מינימום על-פי הוותק שלהם בליגה. אם מדובר בשחקנים שזו שנה ראשונה שלהם בליגה (רוקי), חוזה של 10 ימים יהיה שווה להם משכורת של כ-29,800 דולר ברוטו; שחקן עם ותק של שנה (כמו מקל) יקבל עבור 10 ימים כ-48,000 דולר; וכן הלאה, עד מקסימום של 85,000 דולר לשחקנים עם ותק של 10 שנים ומעלה בליגה.

רוב השחקנים שזוכים לחוזה של 10 ימים הם כאלו שמגיעים מליגת הפיתוח (NBDL) ועבורם מדובר בהכנסה מצוינת, בהתחשב בכך שהשכר השנתי בליגת הפיתוח מחולק לשלוש רמות - 13,000, 19,000 או 25,000 דולר. כלומר, חוזה של עשרה ימים ב-NBA לרוקי שווה יותר משכר של עונה שלמה בליגת הפיתוח.

הסיכויים להשיג חוזים כאלו יגדלו מאוד החל מסוף השבוע הקרוב, כאשר קבוצות יתחילו להוריד שחקנים מהסגלים שלהם ויצטרכו להשלים את המקומות בחזרה. הסיבה: יום שבת (10 בינואר) הוא היום האחרון בו חוזים "לא מובטחים" הופכים למובטחים, כלומר - קבוצה שמחזיקה שחקן על חוזה לא מובטח, תיאלץ לשלם את שכרו המלא עד תום העונה אם תחליט שלא לחתוך אותו.

מה הסיכויים להצליח עם חוזה של 10 ימים? לא רעים. בעונה שעברה נחתמו 49 חוזים כאלו ל-37 שחקנים שונים מליגת הפיתוח. תשעה מתוכם משחקים גם העונה ב-NBA. ב"ניו יורק טיימס" מציינים שבעונת 2010/11, מתוך כ-24 שחקנים שחתמו על חוזים של 10 ימים - כשליש הצליחו להרשים ולקבל חוזה עד תום העונה.

***

אייברי ג'ונסון היה צריך לעבור שני חוזים של 10 ימים ביוסטון ב-1992, לפני שהמשיך לקריירה מופלאה בת 16 שנים בליגה, במהלכה היה חלק משמעותי בזכייה של סן אנטוניו באליפות הראשונה שלה ב-1999. "הלחץ הוא פשוט אדיר", תיאר ג'ונסון ל"טיימס" את התקופה שבה הוחתם על החוזה הקצר ביוסטון. "ב-10 הימים הללו אתה לא ישן. אתה עצבני. כשאתה נכנס למשחק, אתה מרגיש כאילו אתה נבחן על-ידי עשרה מיקרוסקופים שונים בעת ובעונה אחת".

מי שרוצה יכול גם לבנות על הסיפור האולטימטיבי: ג'רמי לין, שקיבל מההפקר חוזה בניו יורק ניקס ב-2012 אחרי שנזרק מיוסטון רוקטס, אותו הפך בהמשך לחוזה מובטח עד תום העונה של 635 אלף דולר. הטירוף סביבו בחודשים שלאחר מכן סידרו לו את העתיד - היום הוא יושב על חוזה של 25.1 מיליון דולר לשלוש שנים בלוס אנג'לס לייקרס.